وی، گوژ پشتی، قوس زیاد کمر، گردن قویی، آرتروز زانو و سردرد را از دیگر عوارض کفش های پاشنه بلند اشاره و توصیه کرد که از پوشیدن کفش های پاشنه بلند بشدت خودداری کنند تا دچار عوارض و آسیب آن نشوند.

دبیر علمی هجدهمین سمینار فیزیوتراپی تخصصی ستوان فقرات ادامه داد که فرد براثر گوژ پشتی، سرشانه های فرد افتادگی پیدا می کند و به عارضه شانه گرد یا شانه منجمد دچار می شود.

وی اظهار کرد: براثر بلند بودن پاشنه کفش، قوس کمر زیاد شده و فرد مبتلا به گردن قویی شده، که این عارضه، اعصاب گردنی را تحت تاثیر قرار داده و فرد دچار سردرد شدید و بی حوصلگی می شود.
کریمی تاکید کرد: این فرد فکر می کند که به بیماری میگرن مبتلا شده و با استفاده از دارو به دنبال درمان این مشکل است اما علت اصلی آن انحراف قامت بدن براثر استفاده از کفش های نامناسب است که باید این عادت نامناسب را ترک کند.

دبیر علمی هجدهمین سمینار فیزیوتراپی تخصصی ستوان فقرات تاکید کرد که ما در این سمینار در نظر داریم عوارض این کار را برای متخصصان بیشتر آشکار شود تا آنان توجه بیشتری به اینگونه موضوعات داشته باشند.

کریمی با اشاره به اینکه فردی که دچار کمر درد هستند از پوشیدن این نوع کفش ها پرهیز کند، ادامه داد: اگر مردم با عوارض و آسیب پوشیدن این کفش ها آشنایی کامل داشته باشند از استفاده آنها تا حدامکان خودداری می کنند. درمان علتی و پیشگیری از آسیب ها همیشه بهتر و مقرون به صرفه تر و مفید تر از درمان های علامتی است.

وی به اصلاح برخی از رفتارهای روزمره از جمله شستن صحیح ظرف شویی اشاره کرد و گفت: افرادی به خصوص دارای کمر درد، برای شستن ظروف، باید با شکم به سینک ظرف شویی تکیه دهند و پاهای خود را مقداری باز بگذارند که در این حالت به مهرهای کمر آنها فشار وارد نمی شود.

دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد که هرچه فاصله بدن تا محل ظرف شویی بیشتر باشد، فشار بیشتری به مهره های کمر این افراد وارد می شود. وی ادامه داد که اگر فشار به مهرها های کمر براثر رعایت نکردن این اصول، طولانی مدت باشد حتما این عضو مهم دچار عارضه و آسیب می شود.

کریمی اظهار کرد: اگر طول لوله جارو برقی قدری کوتاه تر از استاندارد باشد، فرد برای جارو زدن، خم می شود که با این کار وزن اش از محل تکیه گاه اش دورتر شده و این کار می تواند سبب آسیب دیسک کمر شود.

وی به افراد توصیه کرد که در هنگام جارو زدن به جای خم شدن، حتما بایستند و تا جایی که دست شان می رسد جارو بزنند تا به مهرهای کمرشان آسب نرسد.