روز به روز بر شمار خودروها افزوده شده و به دنبال آن گاز ناشی سوختن انرژی‌های فسیلی سبب پدیده آلودگی هوا می‌شود.
کد خبر: ۵۴۲۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵ 23 January 2018
به گزارش «تابناک یزد»؛ استفاده از خودرو امروزه در کلانشهرها به یک ضرورت تبدیل شده است و آنچنان در زندگی روزمره خانواده‌ها رسوخ کرده که کمتر خانواده‌ای را می‌توان پیدا کرد که خودروی شخصی نداشته باشد. به همین دلیل روز به روز بر شمار خودروها افزوده شده و به دنبال آن گاز ناشی سوختن انرژی‌های فسیلی سبب پدیده آلودگی هوا می‌شود.

صرف نظر از انواع آن، دود خارج شده از اگزوز خودرو مهمترین دلیل ایجاد آلودگی هوا محسوب می‌شود. به همین منظور رانندگان باید با رسیدگی و سرویس‌های به موقع همواره اتومبیل شخصی خود را در حالت استاندارد نگه دارند، این مورد نه تنها باعث کمک به پاکیزه ماندن هوای شهر می‌شود بلکه باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ تعمیرات، وقت، سوخت و همچنین افزایش شتاب خودرو خواهد شد.

همیشه بیرون‌زدن دود از اگزوز خودرو را نشانه‌ای از وجود مشکل در پیشرانه خودرو تعبیر می‌شود.

تشخیص صحیح رنگ دود سبب می‌گردد بدانید کدام قسمت خودرو نیاز به تعمیر دارد.

دود آبی: دود آبی نشان‌دهنده روغن‌سوزی یا نشتی روغن است. روغن‌سوزی یک اصطلاح مکانیکی و به معنی راه یافتن روغن به محفظه احتراق و شرکت در فرآیند احتراق است. گاهی اوقات این مساله می‌تواند ناشی از خلاصی بیش از حد شیر سوپاپ باشد. شیر یا گیت سوپاپ وسیله‌ای است برای آب‌بندی سوپاپ‌ها در سرسیلندر تا از ورود روغن به محفظه احتراق از طریق سوپاپ‌ها جلوگیری کند. در این حالت معمولا حجم روغن پیشرانه به شکل محسوس کاهش پیدا نمی‌کند و در صورت فشردن پا بر پدال گاز و بالا رفتن دور پیشرانه، دود قطع می‌شود. همچنین گرم کردن خودرو در حالت سکون می‌تواند باعث حل شدن بخشی از روغن در بنزین به دلیل متفاوت بودن مقدار ویسکوزیته باشد. در این موارد علاوه بر افزایش استهلاک، میزان آلایندگی‌ها از قدرت و توان پیشرانه نیز کم می‌شود، پس باید در اولین فرصت به چک کردن رینگ‌ها و سوپاپ‌ها اقدام کرد.

دود سفید: گاهی اوقات در ایام زمستان و در روزهای خیلی سرد وقتی پیشرانه را تازه روشن می‌کنید، آب داخل پیشرانه ناگهان بخار شده و از اگزوز خارج و پس از چند دقیقه کار کردن تمام شده و دود پیشرانه به حالت و رنگ طبیعی خود بازمی‌گردد. به این اتفاق آب‌سوزی اطلاق می‌شود.

آب‌سوزی اصطلاحی است که برای وقتی آب در عمل احتراق شرکت می‌کند، به کار می‌رود. چون این حالت موقتی است، جای نگرانی ندارد و پس از گرم شدن پیشرانه قطع می‌شود. در بیشتر پیشرانه‌های سالم پدیده آب‌سوزی موقتی مشاهده می‌شود.

اما اگر دود سفید دائم باشد، دلیل آن سوختن واشر سرسیلندر یا ترک‌خوردگی سیلندر است. در صورت معیوب یا فرسوده شدن واشر سرسیلندر، مجاری اطراف سیلندر و سرسیلندر که آب و روغن در آنها جریان دارد به هم راه پیدا کرده و حتی ممکن است به فضای داخل سیلندر که محفظه احتراق نامیده می‌شود نیز راه یابد. همین موضوع می‌تواند باعث هجوم حجم زیادی بخار آب به داخل اگزوز شود که باعث به وجود آمدن رنگ دود سفید می‌شود.

دود سیاه: در لحظات اولیه روشن شدن خودرو، دود سیاه می‌تواند از تولیدات احتراق باشد و در صورتی که با گرم شدن پیشرانه رفع شود نگرانی خاصی را ایجاد نمی‌کند اما در صورت ادامه پیدا کردن باید مطمئن شوید که یا سوخت اضافی وارد سیلندرها می‌شود یا اینکه به دلیل نبود کافی هوا یا عدم کارکرد سیستم جرقه زنی، سوخت به خوبی نمی‌سوزد چرا که دود سیاه عموما تولید احتراق ناقص است. اگر خودرو کاربراتوری است به احتمال زیاد ساسات خودرو مشکل پیدا کرده و درصورت انژکتوری بودن احتمال خرابی انژکتور نیز وجود دارد. درصورتی که سیستم جرقه زنی دچار مشکل شده باشد باید شمع‌ها و وایرها را بررسی کنید. اگر مدت زیادی است که فیلتر هوای خود را تعویض نکرده‌اید اقدام به نو کردن آن کنید.

 
 
//جام جم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار