استاندار یزد با اشاره به اینکه استان یزد مزیت های بالایی دارد که امروز در جهان قابل دیدن است، گفت: مدیران و فرمانداران باید با تغییر نگاه، یزد را آنگونه که شایسته است، آباد کنند.
کد خبر: ۵۳۸۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۷ 14 December 2017
به گزارش «تابناک یزد»محمود زمانی قمی اظهار داشت: این نشست به طور قطع گامی مثبت در راستای حل مشکلات اشتغال و سرمایه گذاری در روستاها خواهد بود.

وی با بیان اینکه برای توسعه روستاها و اشتغال از سوی رهبر معظم انقلاب، ۱.۵ میلیارد اختصاص داده شد، افزود: به یاد نداریم که بعد از انقلاب در هیچ مقطعی به مسائل روستاها تا این اندازه اهتمام شده باشد.

استاندار یزد با بیان اینکه نسبت جمعیت شهری و روستایی هم در کشور و هم در استان یزد نگران کننده است، بیان کرد: حاشیه نشینی در حال رشد است و آسیب هایی را به دنبال دارد که هویت شهرها را از بین خواهد برد و مسائل و آسیب‌های دیگری نیز به دنبال خواهد داشت.

اهتمام جدی دولت برای ماندگار کردن جمعیت در روستاها

وی با تاکید بر اینکه باید مهاجرت را معکوس کنیم، اضافه کرد: اهتمامی که برای این امر مهم وجود دارد در سطح کلان نیز به جد دنبال خواهد شد و استان یزد که مزیت های فراوانی دارد، می تواند در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشد.

زمانی قمی با اشاره به تجربه برخی کشورها در این زمینه عنوان کرد: تجربه برخی کشورها که از سال ۱۹۶۰ پیشگیری از مهاجرت روستاها را آغاز کردند، با برنامه های یک تا سه ساله مدلهایی داشتند که به نظر می رسد می توان از این مدل ها با اقتضائات محلی در سطح کشور بهره مند شد.

وی با تاکید بر اینکه برای تحقق این مهم باید اشتغال خرد و کوچک را مورد توجه قرار داد، تصریح کرد: همه مسیرهای ممکن را برای این منظور در نظر داریم و با توجه به عزمی که برای مقاوم سازی اقتصاد ایران و رونق در تولید وجود دارد، بهترین روش استفاده از اقتصاد مقاومتی است که مسیرهای آن نیز روشن است و لازم است تا چابک سازی شود و مسیر خود را پیدا کند.

ستاد اقتصاد مقاومتی باید هرجا که لازم است، تشکیل شود

زمانی قمی ادامه داد: باید ستاد اقتصاد مقاومتی را در هرجایی که لازم و ضروری است، تشکیل داد تا مسائل دیده شود بنابراین در این مدت اخیر، جلسات در حوزه های مختلف شکل گرفته و از نزدیک برای موضوع‌های اشتغال و سرمایه گذاری و تولید بررسی و تصمیم گیری شده است.

وی با بیان اینکه باید مشکلات را به دقت بررسی و حل و فصل کرد، افزود: حتی در روستاهایی که مزیت داشته باشند، تشکیل جلسه داده و از آن مزیت ها به ویژه برای اقتصاد خرد و کوچک بهره مند خواهیم شد.

استاندار یزد تاکید کرد: اشتغال خرد و کوچک در روستاها را باید به صورت جداگانه نیز در نظر داشته باشیم و تاکید دارم که دستگاه های اجرایی نقشه راه خود در این حوزه ارائه دهند و بانک های مرتبط نیز باید همراهی کنند که خوشبختانه جهاد کشاورزی به صورت دقیق مسیر خود را روشن کرده و اجرای آن می تواند وضعیت روستاها در حوزه کشاورزی را تغییر دهد.

نگاه مدیران و فرمانداران یزد به توسعه روستاها باید تغییر کند

وی با اشاره به اینکه استان یزد مزیت های بالایی دارد که امروز در جهان قابل دیدن است، افزود: شهر یزد سرشار از افتخارات تمدنی و هویتی است که در دنیا به رسمیت شناخته شده و از سویی موجب شده تا مسئولیت ما نیز بسیار سنگین شود بر این اساس باید شهرها و روستاها را آباد کرده و معرفی کنیم بنابر این مدیران و فرمانداران باید با تغییر نگاه، یزد را آنگونه که شایسته است، آباد کنند.

زمانی قمی با اشاره به اینکه یزد مزیت های معدنی نیز دارد، گفت: اشتغال خرد و کوچک می تواند بخش عمده ای از بیکاری ما را کاهش دهد و رونق در تولید را ایجاد کند و به مسیرهای دیگری مثل فناوری نوین و بانکی و دانش بنیان نیز خواهیم پرداخت زیرا بخش عمده ای از بیکاران در کشور فارغ التحصیلان هستند و باید مورد توجه دانشگاه نیز باشد که تربیت نیروهای با مهارت در شرایط خوبی نیست.

کشت محصولات کشاورزی در یزد با توجه به وضعیت آب استان انجام شود

استاندار یزد با اشاره به اینکه وجود نیروی انسانی در یزد از مزیت های استان است، عنوان کرد: موانع و محدودیت هایی نیز داریم از جمله نبود آب که باید به سمت صنایع های‌تک برویم و در حوزه کشاورزی نیز باید دقت‌نظر داشت که در استانی نظیر یزد که از مرز کم آبی گذشته و دیگر بی آب شده، نمی توان کشت هر محصولی را انجام داد.

وی افزود: لازم است تا تغییر الگوی مصرف را داشته باشیم و اگر حتی به اقیانوسی از آب نیز وصل باشیم باید شیوه مصرف را تغییر دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار