به گزارش «تابناک یزد»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن تکذیب خبر برهنه کردن شهروندان ایرانی در فرودگاه بلگراد، تصریح کرد: اگر هموطنان مستنداتی از برخورد توهین‌آمیز در این فرودگاه دارند به وزارت خارجه ارائه کنند.
 
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگو با فارس و خبر رادیو در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر برهنه و بازداشت کردن مسافران ایرانی در فرودگاه بلگراد و پیگیری‌های انجام شده در این زمینه بیان کرد: روز گذشته در این زمینه توضیح دادم، متاسفانه معدودی از رسانه‌های ما کم حوصله هستند و به دلیل کمبود جا، گهگاهی کلام را مختصر کرده و یا یک حرف ربط را حذف می‌کنند که گویای کامل مطلب نیست.

وی افزود: آنچه دیروز اشاره کردم و الان بر آن تأکید دارم، این است که این تعابیر در عرصه سیاسی و مسائل سیاست خارجی و حتی مسائل داخلی کشورها بسیار مهم است و کلمات باید با نکته بینی و دقت لازم انتخاب شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: لفظ به کارگیری برهنه کردن ایرانیان در فرودگاه یک امر محال است و یک تعبیر به جا و درستی نیست و من اگر بخواهم دیدگاه خودم را در این خصوص و این واژه به کار ببرم، این را توهین به تک‌تک ایرانیان اعم از زن و مرد می‌دانم.

قاسمی با بیان اینکه بعد از تحولات یکی دو دهه اخیر در بحث مسائل امنیتی در فرودگاه‌های جهان چک‌های امنیتی بیشتر شد، عنوان کرد: همیشه یکسری چک‌های امنیتی بیشتر در فرودگاه‌ها و مبادی ورود و خروج کشورها وجود داشته و مکانیسم این چکینگ‌ها و بازرسی‌ها کاملا مشخص است، ولذا این تعبیر که خدای نکرده به شکل مثلا برهنه شدن فرد مطرح می‌شود، با تعبیر مشخص خود کلمه (برهنه کردن)، قطعا بحث درستی نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به پیگیری انجام شده در روز گذشته با سفارت ایران در بلگراد، گفت: دیروز ما با سفارت ایران در بلگراد پیگیری دقیقی صورت دادیم و دقیقا به کارگیری این واژه و کلمه (برهنه کردن) را رد می‌کنم.

وی با یادآوری این نکته که چک‌‌های امنیتی در فرودگاه‌های صربستان و مبادی ورودی این کشور دقیق است، علت آن را لغو روادیدی خواند که بین دو کشور صورت گرفته و افزود: جایگاه بلگراد و صربستان در حوزه بالکان و اروپا از اهمیت خاصی برخوردار است.

قاسمی اضافه کرد: افراد متعددی بودند - البته نه به تعداد زیاد - که به نام توریست و گردشگر وارد این کشور شدند و متاسفانه به لحاظ قوانین این کشور حامل اقلام غیرمجاز بودند و در فرودگاه معطل شده یا آنها را متوقف کردند و یا افرادی بوده‌اند که بعد از بازرسی انجام شده توسط پلیس فرودگاه، مشخص شده که اینها گردشگر نیستند، البته آنها عمدتا از مبدأ ایران به سمت بلگراد حرکت نکردند و از بعضی از نقاط کشورهای آسیایی و اروپایی به این کشور سفر کرده‌ بودند و به طور مثال بلیت بازگشت و یا ارز کافی در اختیار نداشتند و آن ابزار لازم و ملزوماتی که یک توریست معمولا برای ورود به یک کشور دارد را نداشتند ولذا پلیس احتمالا با آنها برخورد و یا آنها را متوقف کرده و از آنها خواسته کشور را ترک کنند و یا دیپورت شده‌اند.

وی بیان کرد: در آنجا (صربستان) یک دقت کافی طبق قوانین خودشان در مبادی ورودی‌شان وجود دارد، ولی به این شکلی که در برخی رسانه‌ها مطرح شده بود شاهد و مثالی نداریم و اگر کسانی اسناد متقنی در این زمینه دارند می‌توانند به وزارت خارجه ارائه کنند و ما با جدیت تمام پیگیری خواهیم کرد.

قاسمی با بیان اینکه سفارت ایران روز گذشته این موضوع را شدیدا تکذیب کرد، افزود: در تماسی که روز گذشته در حوزه من با سفیر صربستان در تهران انجام و در گفت‌وگویی که انجام شد، ایشان هم این خبر را شدیدا تکذیب کرد و قرار شد امروز به صورت مکتوب گزارش جامعی را درباره رفتار پلیس مرزی صربستان با ایرانیان ارائه کند.

وی تصریح کرد: ما قطعا نسبت به سرنوشت و نوع برخورد با ایرانیان و مسائل شهروندان خودمان در سایر کشورها بی تفاوت نیستیم و نسبت به این موضوع حساسیم و با دقت این مسئله را دنبال می‌کنیم. وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری اجازه رفتار نامطلوب و توهین آمیز در قبال شهروندان ایرانی را نمی‌دهد.