روزنامه بشارت یزد در مهمترین تیتر صفحه نخست تازه ترین شماره خود، وضعیت منابع آبی استان را بحرانی دانست و نوشت: یزدی ها چشم به راه خط دوم انتقال آب خلیج فارس به استان هستند.
کد خبر: ۵۳۷۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶ 12 December 2017
به گزارش «تابناک یزد»در ابتدای این مطلب به قلم 'افسانه طاهرنژاد' به برخی تیترهای رسانه های استان در این زمینه و از جمله 'امسال تاکنون تنها یک میلیمتر در استان یزد بارندگی داشته ایم که 90 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است'، 'یکی از مهمترین دغدغه های سرمایه گذاران برای حضور در یزد مشکل بی آبی استان است' و 'با این روند خشکسالی و کاهش منابع آبی، یزد در چند دهه آینده خالی از سکنه می شود' اشاره شده است.
آنچه در بالا خواندید تنها گوشه ای از تبعات خشکسالی و کم آبی استان یزد است که این روزها دغدغه ای فراگیر شده و سرنوشت آینده یزد را در هاله ای از ابهام فرو برده است.
هرچند مشکل کم آبی یزد با خط یک انتقال آب در دولت اصلاحات بطور موقت ترمیم یافت اما تداوم خشکسالی، توسعه صنعتی و افزایش جمعیت استان در پی مهاجرت باعث شده که انتقال آب از منابع جدید به یزد مهمترین نیاز این استان باشد.
نیازی که قرار بود با خط دوم انتقال آب از غرب کشور به یزد برطرف شود اما به دلیل کاهش منابع آبی در غرب کشور و حساسیت های امنیتی آن، خط دوم با وجود آنکه پیشرفت مطلوبی نداشته تنها برای تامین آب شرب یزد می باشد.
این موضوع باعث شد تا یزدی ها به فکر انتقال آب از خلیج فارس به موطن خود بیفتند، پروژه ای که چند سال پیش برای انتقال آب خلیج فارس به همت شرکت های مس سرچشمه و گل گهر سیرجان در استان کرمان و شرکت چادرملو در استان یزد شروع شده و قرار است 15 درصد آب این خط به معدن چادرملو بیاید.
هرچند خط انتقال آب خلیج فارس به چادرملو تنها مختص این شرکت است و شامل سایر صنایع و مصارف در یزد نمی شود اما اجرای این خط بستر لازم برای خط دوم انتقال آب خلیج فارس به یزد را جهت مصارف عمومی در استان فراهم می سازد.
بر همین اساس بود که رییس جمهور در سفر خود به یزد وعده کمک 450 میلیون دلاری به خط انتقال آب چادرملو را داد و هرچند یزدی ها تنها 15 درصد از آب این خط را برداشت می کنند اما این خط زمینه مناسبی برای انتقال خط دوم آب از خلیج فارس به استان است، موضوعی که نیازمند عزم جدی مدیران استان و حمایت دولت است.
بشارت یزد یادآور شده: انتقال آب از هرکدام از این منابع با اختلاف نظرهای متعددی هم رو به رو شد، در ابتدا استاندار سابق یزد چندان پیگیر طرح انتقال آب از خلیج فارس به یزد نبود و تاکید او بیشتر بر تامین آب از غرب کشور بود در حالی که این منبع تنها تامین کننده آب شرب استان است و صنعت و کشاورزی از آن بهره ای نمی برند.
از طرفی ابوالفضل موسوی، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی معتقد است با توجه به تبعات امنیتی و سیاسی انتقال آب از غرب کشور به مناطق مرکزی ایران همچون یزد، باید تمرکز مدیریت استان بر انتقال آب از خلیج فارس به یزد باشد.
در حال حاضر فاز اول آن برای انتقال آب خلیج فارس به معدن چادرملوی یزد در حال انجام است و اگر منابع مالی آن تامین شود می تواند در کنار این خط، آب برای مصارف صنعتی و کشاورزی استان هم منتقل کرد.
روزنامه بشارت یزد به صاحب امتیازی جواد آذرنگار و مدیر مسئولی محمدعلی شاهنده در گستره استان یزد منتشر و توزیع می شود.
استان یزد 153 رسانه دارای مجوز دارد که از این تعداد 114 مجوز برای نشریات مکتوب، 26 مجوز برای رسانه های برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری) و 13 مجوز برای رسانه های الکترونیک - غیربرخط صادر شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار