رئیس اتحادیه صنف فخاران استان یزد با اشاره به مشکلات متعدد این صنف در شرایط کنونی، گفت: بسیاری از واحدهای تولید آجر و بلوک استان یزد به علت رکود در بازار مسکن به حالت تعطیل و نیمه‌تعطیل درآمده‌اند.
کد خبر: ۵۳۷۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰ 12 December 2017

به گزارش «تابناک یزد»مجتبی ذوالفقاری با اشاره به اینکه قیمت آجر تغییر محسوسی نداشته است گفت: در حال حاضر 300 واحد تولیدی در این صنف وجود دارند که از این تعداد حدود 170 واحد متصل به گاز طبیعی هستند و مابقی در چهار سال گذشته به علت هزینه‌های زیاد نتوانسته‌اند به گاز متصل شوند و غیرفعال شده‌اند.

وی افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته و هم‌زمان با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها قرار بر این بود که به واحدهای تولیدی وابسته به مازوت و نفت کوره تسهیلات جهت اتصال هرچه سریع‌تر به گاز طبیعی داده شود؛ اما متأسفانه به‌صورت عملی این کار صورت نگرفته است و از طرف دولت حمایت چندانی نشده‌اند و اگر به این نحو ادامه پیدا کند شاهد از دست رفتن این واحدها هستیم.

ذوالفقاری در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر به علت عدم وجود بودجه کافی برای زنده شدن این واحدها برنامه‌ای نداریم و متأسفانه در پنج شش سال اخیر هیچ‌گونه حمایتی دریافت نکرده‌ایم.

 رئیس اتحادیه صنف فخاران یزد دو مشکل اصلی این صنف را وجود اتباع بیگانه وهم چنین عدم بروزرسانی تجهیزات این صنف در استان خواند و افزود: وجود اتباع خارجی نه‌تنها به صنف ما بلکه به اکثر صنف‌ها آسیب رسانده است.

وی اذعان کرد: باوجود بودجه کافی و تسهیلات با بروز کردن تجهیزات می‌توانیم بهترین کیفیت محصولات را به بازار ارائه کنیم و هم‌چنین بر روی افراد بومی استان سرمایه‌گذاری و جلوی بسیاری از تخریب‌ها و آلودگی‌های محیط زیستی را بگیریم.

این مقام مسئول از 200 بازرسی شبانه‌روزی مستمر در خصوص اتباع بیگانه خبر داد و افزود: حدود 45 واحد متخلف که از اتباع خارجی استفاده می‌کردند شناسایی و 12 واحد پلمپ شده‌اند.

ذوالفقاری تصریح کرد: نظارت ویژه‌ای بر واحدهای متخلف در حوزه آلاینده‌ها صورت گرفته که پس از شناسایی به شرکت گاز جهت قطع سوخت معرفی می‌شوند و با این روند در دو سال گذشته توانستیم میزان آلودگی را کم کنیم.

وی با خاطرنشان کردن این مطلب که باوجود گازکشی حجم تولیدات افزایش داشته گفت: به علت نبود تقاضا و رکود بازار مسکن نتوانستیم آجرهای تولیدی را به فروش برسانیم و این باعث شده است که بسیاری از واحدهای تولیدی ما حتی آن واحدهایی که متصل به گاز هستند در دو سال گذشته به‌صورت نیمه تعطیل دربیایند.

ذوالفقاری تأکید کرد: تصمیماتی که در حوزه صنف ما گرفته‌شده تصمیمات مقطعی است که فقط برای گذراندن دوران مدیریتی اتخاذشده است و اگر تصمیمی گرفته شود باید در راستای استفاده از فنّاوری روز دنیا در این صنعت باشد.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: درگذشته قطب آجر ایران شناخته می‌شدیم و آجر یزد به شهرهای زیادی صادر می‌شده؛ اما متأسفانه درسالهای اخیر بخاطر عدم استفاده از تجهیزات مدرن، بسیاری از شهرها این صنعت را از یزدی‌ها گرفته‌اند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار