به گزارش «تابناک یزد»؛ مناقشه فوتبالی ایران و عربستان در حالی وارد سومین سال خود می‌شود که به گفته مسئولین فدراسیون فوتبال ایران کمیته مسابقات و هیات رییسه AFC حکم به برگزاری بازی نمایندگان ایران مقابل نمایندگان عربستان در زمین خوده داده اما دبیرکل AFC تاکید کرد که ایران و عربستان همانند دو سال گذشته باید در زمین بی طرف بازی کنند.

این دو تفسیر از مصوبه AFC موجب سردرگمی تیم‌ها و هوادران ایرانی شده و هنوز نمی‌دانند چه سرنوشتی در انتظارشان است.

حسن غفاری، عضو ایرانی سابق کمیته مسابقات و بین الملل AFC در گفت و گو با ایسنا، درباره تفسیر متفاوت دبیرکل AFC و فدراسیون فوتبال ایران از مصوبه این کنفدراسیون اظهار کرد: میزبانی در زمین خودی، جزو جدا ناپذیر مسابقات فوتبال است، مگر اینکه به دفعات اتفاقاتی رخ بدهد که خطر جانی برای بازیکنان، ناظرها و تماشاگران تیم مهمان باشد که تاکنون چیزی اتفاقی در ایران رخ نداده است. دبیرکل AFC تصمیم گیر نیست بلکه افرادی که در کمیته مسابقات حضور دارند، رایی را صادر می کنند و در 99 درصد موارد هیات رییسه این نظرات را می پذیرد چرا که افراد بسیار کاربلد، باتجربه و با دانشی در این کمیته‌ها حضور دارند. هیات رییسه AFC در جلسه اخیر خود مصوبه کمیته مسابقات را پذیرفته اما با توجه به اتفاقات چند روزه اخیر معتقدم در این میان اشتباهی از سوی تیم ایرانی رخ داده است.

عضو سابق هیات رییسه فدراسیون فوتبال در دوره انتقالی، با اشاره به ضعف نمایندگان ایران در زبان انگلیسی گفت: به احتمال زیاد نماینده ایران در جلسه کمیته مسابقات و هیات رییسه AFC دچار اشتنباه شده و لفظ کلام را متوجه نشده‌اند. دبیرکل AFC تصمیم‌گیر نیست اما برای اجرای مصوبات و قوانین در جلسات حضور دارد و او نمی‌تواند تصمیمی خلاف مصوبه اعلام کند. تصمیم‌ها را کسانی که در جلسه مسابقات و هیات رییسه AFC حضور دارند می‌گیرند، همه این افراد به زبان انگلیسی مسلط هستند و زبان مادری دبیرکل هم انگلیسی است. شما فکر می‌کنید امکان اشتباه در متن مصوبه از سوی کدام طرف وجود دارد؟

او در واکنش به اینکه تاج نماینده ایران در جلسه مسابقات AFC بود اظهار کرد: زبان انگلیسی مسئولان فدراسیون عالی نیست اما نمی‌گویم ضعیف است. به همین دلیل می‌گویم تیم ایرانی اشتباه کرده است. یکی از مشکلات معضلات ما این است که افرادی که به این جلسات می‌روند تسلط خوبی به زبان بین‌المللی ندارند. جلسه کمیته مسابقات بیش از دو ساعت طول می‌کشد و در این بین افراد صدای خود را بلند و برای دفاع از حقوق خود با قدرت صحبت می‌کنند. باید تبحر دریافت ریز معانی کلمات را داشته باشید. ما ضعیف عمل کردیم و دیپلماسی ضعیفی داشیتم. باید از دو سال پیش به رایزنی می‌پرداختیم و اقدامات و مکاتبات خودمان را شروع می کردیم که امروز اینجا نباشیم.

غفاری با اشاره به سابقه شکایت فدراسیون فوتبال ایران از AFC به FIFA گفت: به خاطر اینکه تیم نوجوانان ایران از AFC محروم شده بود و ما نمی‌توانستیم در جام جهانی حاضر شویم، به FIFA شکاتی کردیم و حق‌مان را از این طریق گرفتیم. من سرپرست آن تیم بودم و از AFC به مرجع بالاتر یعنی  FIFAشکایت کردیم. باید از دو سال پیش مکاتبه باFIFA  را شروع می‌کردیم و حق‌مان را می‌گرفتیم. میزبانی در ایران حق مسلم ماست. تاکنون اتفاقی جانی برای هیچ تیم خارجی در ایران رخ نداده است. ما میزبان عالی نبودیم ولی میزبان خوبی بودیم. سوریه و عراق در کشور ما بازی کردند. درست است که مانند امارات، قطر و عربستان امکانات خوبی نداریم اما هیچ گونه ناامنی در ایران وجود ندارد.

او خاطرنشان کرد: برای امسال خیلی دیر شده و باید در زمین بی طرف به میدان برویم اما برای سال های بعد می توانیم تلاش کنیم. دلایل و مستندات ما کامل بود و هیچ مشکلی در این بحث نیست بلکه ما استراتژی مقابله با عربستان را نداشتیم.