رئیس اداره منابع آب ابرکوه گفت: طرح خاموشی یک‌ماهه چاه‌ها کشاورزی در سال 95 موجب کاهش 29 سانتیمتری افت آب‌های زیرزمینی و کاهش شوری آب دشت چاهگیر شد که امسال این طرح 45 روزه از 22 آذرماه آغاز می‌شود.
کد خبر: ۵۳۶۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷ 11 December 2017
به گزارش «تابناک یزد»بر اساس آمارهای ارائه شده در سال جاری وضعیت منابع آب ابرکوه، بحرانی اعلام‌شده است که این مدعا را باقی ماندن تنها 10 رشته قنات دایر در سطح شهرستان، کاهش 46 درصدی بارندگی‌های شهرستان در سال آبی قبل، افت شدید و مداوم سطح آب زیرزمینی، تغییر کیفیت و افزایش شوری چاه‌های کشاورزی و همچنین وقوع پدیده فرونشست و فرو چاله، ثابت می‌کند.

توقف افت سطح آب زیرزمینی دشت ابرکوه و احیاء منابع آب از الزامات طرح ملی احیا و تعادل بخشی

در همین راستا محمدحسین باقری رئیس اداره منابع آب ابرکوه در گفتگو با خبرنگار فارس، به ارائه گزارشی از روند اجرای طرح ملی احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در ابرکوه پرداخت و گفت: طرح مذکور توقف افت سطح آب زیرزمینی دشت ابرکوه را تا پایان برنامه ششم توسعه و احیاء منابع آب این دشت را طی یک برنامه 20 ساله، جزء الزامات اداره منابع آب شهرستان تعریف کرده است.

باقری تصریح کرد: افزایش تعامل بین دستگاه‌های مرتبط با بخش آب از طریق ایجاد شوراهای حفاظت منابع آب و هماهنگی دشت پایلوت، توسعه و پیاده‌سازی مشارکت عمومی با پروژه ایجاد تشکّل‌های آب بَران، افزایش نظارت بر بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی و کنترل برداشت‌های بی‌رویه، با نصب و راه‌اندازی کنتورهای هوشمند، اجرای طرح‌های خاموشی در دشت ابرکوه و تحویل حجمی آب در دشت چاه گیر، تعیین تکلیف کلیه چاه‌های غیر مجاز و فاقد پروانه شهرستان از جمله اقدامات اداره منابع آب در راستای طرح ملی احیاء و تعادل بخشی بوده است.

وی عملکرد شهرستان در اجرای کامل طرح خاموشی یک‌ماهه چاه‌های کشاورزی در سال 95 را مثبت ارزیابی کرد و افزود: سطح آب زیرزمینی شهرستان توسط واحد مطالعات شرکت آب منطقه‌ای بر روی 50 چاه پیزومتر که از گذشته برای اندازه‌گیری و پایش سطح آب زیرزمینی پیش بینی شده است، مرتب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس اداره منابع آب ابرکوه با بیان اینکه در 2 سال گذشته افت سطح آب زیرزمینی به ترتیب 93 و 64 سانتیمتر بوده است، اذعان کرد: در سال آبی 95-1394 دشت ابرکوه با 93 سانتیمتر افت سطح آب زیرزمینی مواجه بود که این میزان در سال آبی 96-1395 علی‌رغم کاهش قابل‌توجه بارندگی‌ها و توزیع زمانی نامناسب آن بهبود یافت و ما در ابرکوه شاهد کاهش 29 سانتیمتری افت سطح آب‌های زیرزمینی بودیم. علت اصلی این رویداد اجرای طرح خاموشی و همچنین تشدید اقدامات حفاظتی و تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز بوده است.

 

باقری تأثیر ملموس 5 ماهه خاموشی چاه‌های کشاورزی در کنترل افت سطح آب زیرزمینی را در طول سه دهه اخیر، کم‌نظیر ارزیابی کرد و گفت: این مهم در شرایطی حاصل شد که سال گذشته ابرکوه و بالادست آن (منطقه آباده)، شاهد کاهش قابل‌توجه نزولات جوی بوده است. ضمن اینکه بعد از خاموشی یک‌ماهه می‌توان در دشت چاهگیر که همیشه با مشکل شوری بالای آب در اثر برداشت بی‌اندازه آب شیرین و هجوم آب‌شور کویر مواجه بود، کاهش قابل‌توجه شوری آب و توقف روند مخرب تغییرات کیفی را به وضوح حس کرد.

 

خاموشی چاه‌های کشاورزی طی 2 مرحله 23 و 22 روزه در ابرکوه

وی فراهم شدن مقدمات فرهنگ‌سازی، اصلاح الگوی کشت و آمادگی جهت اجرای طرح قانونی تحویل حجمی آب به کشاورزان را از نتایج محسوس تداوم طرح خاموشی چاه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: مصوبه شورای حفاظت منابع آب شهرستان برای طرح امسال خاموشی چاه‌ها یک دوره 45 روزه را در نظر گرفته که به 2 مرحله 23 و 22 روزه تقسیم می‌شود. بدین ترتیب که دوره اول از روز 22 آذر شروع و تا 16 دی‌ماه ادامه خواهد داشت و پس از توقف 20 روزه مجدداً از اول بهمن آغاز و پایان آن در روز 21 بهمن اعلام می‌شود.

 

رئیس اداره آب منطقه‌ای ابرکوه، ضمن قدردانی از کلیه مدیران اجرایی در راستای اجرای طرح خاموشی چاه‌ها، یادآور شد: مسلماً با توجه به اینکه ابرکوه یکی از قطب‌های کشاورزی استان محسوب می‌شود و غالب آب شهرستان به مصرف این بخش می‌رسد، بدون همکاری و همدلی جهاد کشاورزی، موفقیت طرح خاموشی میسّر نخواهد شد.

باقری اضافه کرد: در مدت خاموشی چاه‌ها تدابیر لازم جهت آب‌رسانی به واحدهای تولیدی دامداری، عشایر و وحوش منطقه اندیشیده شده است و این کار با استفاده از تانکرهای آب در مناطق تعیین‌شده صورت می‌گیرد.

وی در خاتمه بر نقش سازنده و حمایتی شورای تأمین، کشاورزان و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط تأکید کرده و ثمربخش بودن طرح‌های مربوط به احیاء و تعادل بخشی منابع آب را در گرو ادامه این روند همکاری و همدلی دانست.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار