فصل نارنج فرا رسیده و بسیاری از خانواده ها این میوه را در بخشی از برنامه های غذایی خود جا می دهند، میوه ای موثر که از تمام قسمت های آن استفاده می شود.
کد خبر: ۵۳۶۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲ 10 December 2017
به گزارش «تابناک یزد»میوه نارنج، ترش مزه، ولی دوست داشتنی است، میوه ای ارزشمند و معجونی معجزه آسا که خیلی از مردم از خواص مفید آن بی اطلاع یا کم اطلاع هستند.
نارنج از میوه های پر کاربرد و با محصولات جانبی متعدد درفصل سرماست که اسم فارسی آن نارنگ است، عده ای عقیده دارند که این میوه از زمان بسیار قدیم در شمال ایران یافت میشده است و از نکات جالب آن اینکه در تمام فصول سال بر روی درخت دیده می شود.
یک متخصص طب ایرانی با تایید ارزشمند بودن میوه نارنج گفت: طبیعت این میوه از دیدگاه طب ایرانی، سرد و خشک است ولی مزاج پوست زرد و شکوفه آن گرم و خشک است.
دکتر محمد عسکر فراشاه روز یکشنبه به ایرنا گفت: طبق اصول طب ایرانی، تمام ترش مزه ها به اعصاب ضرر می رسانند ولی از بین آنها نارنج کمترین ضرر را برای اعصاب دارد زیرا در آب آن ماده ای صمغی و لعابی وجود دارد که آن را در بین مرکبات ممتاز کرده و به علت همین مواد است که ترشی آن برای عصب ها ضرر کمتری دارد و برای سرفه و درد سینه مفید است.
وی که دارای رتبه یک کشوری در آزمون دکترای تخصصی است اضافه کرد: اگر آب نارنج را با عسل مخلوط و بخوریم از زیان آن کاسته می شود، همچنین اگر مبتلا به درد سینه و سرفه گرم هستیم یک عدد نارنج را از میان دو قسمت کرده کمی نبات کوبیده و کمی نشاسته روی آن پاشیده و آن را روی آتش بگذاریم تا کمی جوش بزند و بعد آن را به طریق مکیدن، مورد استفاده قرار دهیم.

***پوست نارنج
این متخصص طب ایرانی یادآور شد: پوست این میوه، سرشار از خاصیت و طبیعت و مزاج آن گرم و خشک است، از خلال پوست نارنج میتوان مانند خلال پوست پرتقال مربا تهیه کرد و هم با خیساندن آن در سرکه، ترشی ساخت.
وی با بیان اینکه مربا و ترشی پوست نارنج، تقویت کننده معده است افزود: مصرف حدود چهار گرم پوست خشک آن برطرف کننده حالت تهوع و استفراغ است و باعث خارج شدن انگلهای دستگاه گوارش میشود.

***نارنج، نرم کننده طبیعی پوست و مو
دکتر عسکر فراشاه اظهار داشت: اگر نارنج را به صورت کامل، با حرارت کم و به همراه کمی آب، پخته (برای جدا شدن اجزای آن) و سپس آن را بر روی پوست و موی خود بمالید متوجه خواهید شد که یک نرم کننده بسیار مفید برای این دو عضو است.
وی با اشاره به اینکه این مخلوط در رفع خارش های پوستی نیز مؤثر است اضافه کرد: البته ماده بدست آماده باید کمی سرد شود تا استفاده کننده دچار سوختگی نشود.

***رب نارنج:
دکتر عسکر فراشاه به تهیه رب از نارنج اشاره و تصریح کرد: رب نارنج علاوه بر آنکه طعم خوش و گوارایی به برخی از غذاها مثل خورش قیمه می دهد تمام خواص میوه نارنج را در بر دارد.
به گفته این متخصص، نارنج، زایمان را آسان میکند و پادزهر عقرب و سایر حشرات است، اثر ضدعفونی کننده و میکروب کشی آن نیز برای کسانی که در اثر تنفس در هوای کثیف دچار خفقان(تپش قلب) شده اند مفید است.

*** خواص شکوفه نارنج(بهار نارنج)
این متخصص طب ایرانی با بیان اینکه طبیعت نارنج، گرم و خشک است و بوییدن آن شادی آور و تقویت کننده مغز و از بین برنده آبریزش بینی(زکام) است تصریح کرد: از شکوفه های آن مربای لذیذی درست میشود که خواص مفید شکوفه را دارد.
وی گفت: اگر یک قاشق مربا خوری از شکوفه خشک نارنج را به یک فنجان آبجوش اضافه کنید و در فنجان را ببندید، بعد از 10 دقیقه نوشیدنی بسیار خوشبو و نشاط آوری خواهید داشت.
به گفته وی علاوه بر این گذاشتن خشک شده شکوفه و پوست نارنج در کمد لباس مانع بید زدن انها میشود، در بعضی از متون برای بهارنارنج، به خواص دیگری نیز اشاره شده که از جمله بهبود جوش های سر و نرم کردن موی سر است، همچنین آب بهار نارنج در بستن منافذ پوست مؤثر است و به رفع افتادگی آن نیز کمک میکند.

***عرق بهار نارنج:
دکتر عسکر فراشاه اظهار داشت: عرقی که از شکوفه های نارنج تهیه و عرق بهارنارنج نامیده میشود طبیعت آن گرم و خشک است، این عرق، نشاط آور، تقویت کننده مغز، باز کننده گرفتگی مجاری بینی، از بین برنده ترشحات سینوس ها و دستگاه تنفس است ضمن آنکه در از بین بردن بعضی از انواع تپش های قلب، مفید و باعث تقویت قوای باروری نیز میشود.

***نارنج بخورید تا آروغ نزنید
وی گفت: یکی از درمانهای ساده آروغ زدن، مصرف عرق بهار نارنج است، همچنین در رفع دردهای ناشی از روده بزرگ هم مفید است، عرق بهار نارنج، یک شربت اشتها آور و بی ضرر برای بچه هاست.
این متخصص طب ایرانی یادآور شد: ناشتا خوردن آن در درمان اسهال های رطوبی(اسهال های ناشی از افزایش رطوبت دستگاه گوارش) بسیار مفید است.

***خوردن نارنج از خواب بی وقت جلوگیری می کند
وی اضافه کرد: از بهار نارنج میتوان در موارد غیر خوراکی هم استفاده کرد، بوئیدن زیاد این ماده باعث بی خوابی میشود، از این رو می توان از این خاصیت در مواقع نیاز به رفع خواب آلودگی استفاده کرد، اگر نگران خواب آلودگی در کلاس درس یا جلسه امتحان هستید یک شیشه کوچک از عطر بهار نارنج را همراه خود داشته باشید و در صورت خواب آلودگی آن را ببوئید.
وی گلاب را مصلح (اصلاح کننده ضرر) بهار نارنج دانست و افزود: شربت بهار نارنج مخلوط با کمی گلاب، آرامبخش بسیار مناسبی است، عرق بهارنارنج زود فاسد میشود و کپک می زند ولی اثر آن در ظروف شیشه ای تا یکسال باقی میماند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار