صابر کاظمی نسب، مخترع 25 ساله اهل هرات خاتم موفق به ساخت دستکش هوشمند برای توانبخشی افرادی که دست آنها دارای مشکل است، شد.
کد خبر: ۵۳۶۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰ 10 December 2017
به گزارش «تابناک یزد»این مخترع جوان اظهار داشت: این ربات را می توان در کلینیک ها برای انجام تمرینات بازآوری استفاده کرد، همچنین ربات یاد شده قابلیت این را دارد که مسیرهای مطلوب (Desired Trajectories) برای مفاصل را با دقت قابل قبول پیگیری (Track) کند.
کاظمی نسب افزود: نمونه آزمایشگاهی ساخته شده، ثابت می کند که این ربات در مقایسه با کارهای مشابه انجام گرفته در زمینه تمرینات بازآوری، دارای فرکانس بالاتری است، هم چنین این ربات می تواند به عنوان یک عضو کمکی برای افرادی که دستشان دارای آسیب همیشگی است بکار رود.
وی اظهار کرد: این ربات می تواند نیروی کنترل شده بر روی نوک انگشت، ایجاد کند و بیشترین نیرویی که در نوک انگشت ایجاد می کند، حدود 45 نیوتن است که این ویژگی سیستم نسبت به کارهای مشابه انجام گرفته بهتر است.
این مخترع جوان ضمن بیان اینکه این اختراع با شماره 93804 در تاریخ 16 مهر سال جاری به ثبت رسیده یادآور شد: این ربات برروی دست بیمار سوار می شود و وزنی حدود 600 گرم دارد.
وی تاکید کرد: این سیستم با ویژگی های ذکر شده در سطح دنیا جدید است و آلیاژهای حافظه دار (Shape Memory Alloys)، نسل جدیدی از محرک ها هستند که با تغییرات دما و تنش در آنها، دچار تغییر آرایش کریستالی شده و جابه جایی و نیرو تولید می کنند.
وی تصریح کرد: نسبت نیرو به وزن این محرک نسبت به محرک های مشابه (محرک های الکتریکی،پنوماتیکی و هیدرولیکی) بسیار بالاتر است.
مختراع جوان خاتمی خاطرنشان کرد: آنچه که این سیستم را نسبت به سیستم های دیگر متمایز می کند این است که با استفاده از این محرک ها و مکانیزم ها انتقال توان تاندونی زیرفعال (Under-Actuated)، تمامی انگشتان دست به صورت مستقل تحریک می شوند.
کاظمی نسب ادامه داد: این بدین معنا است که حرکت و نیروی ایجاد شده در نوک انگشت برای تمامی انگشتان به صورت مستقل قابل کنترل است و سیگنال کنترلی این سیستم، بسته به نوع کاربرد (فیزیوتراپی و یا عضو کمکی) می تواند جزو سیگنال های مغزی و یا سیگنال های مصنوعی باشد.
وی اظهار کرد: محققان بسیاری در سطح جهان، در زمینه ربات های توانبخش (Rehabilitation Robotics) کار کرده اند و این زمینه از موضوعات پر چالش در علم رباتیک است همچنین مقاله های بررسی شده و بازخورد اساتیدی که در حوزه رباتیک داوری طرح را در اختراع و مقالات به عهده داشتند تمایز طرح در مقیاس جهانی را تبیین کرده است. وی با اشاره به اینکه چند تن از متخصصان مغز و اعصاب و فیزیوتراپی در ایران از اهمیت این طرح گفته اند، افزود: این اختراع به صورت مشخص، تحریک تمامی انگشتان به صورت مستقل در یک سیستم که دارای وزن و حجم کم و قابل حمل نیز هست، سیستم پیشنهادی را از دیگر ربات ها متمایز می کند.
این جوان مخترع افزود: اعتباری که برای ساخت نمونه آزمایشگاهی آن هزینه شده حدود 10 میلیون ریال بوده اما اگر این طرح به تولید انبوه برسد، قیمت تمام شده برای مصرف کننده به کمتر از پنج میلیون ریال خواهد رسید.
این مخترع جوان یادآور شد: این سیستم به گونه ای طراحی شده که کار با آن و همچنین تعمیر و نگهداری (Maintenance) آن ساده می باشد.
کاظمی نسب ضمن بیان اینکه هدفش در مقطع بعدی، بررسی آسیب های عصبی افراد ناتوان و یافت راه حل در رباتیک است، تصریح کرد: برای دسترسی به این مهم، در دوره لیسانس، بر روی داده گیری (Data Acquisition)، پردازش (Processing) و نمایش (Monitoring) سیگنال های قلب و علاوه بر این در دوره کارشناسی ارشد، در زمینه رباتیک و کنترل کار کرده ام.
از سال 93 تاکنون 261 پرونده ثبت اختراع در استان یزد مورد ارزیابی قرار گرفته که 99 مورد آن توسط دفتر مالکیت فکری پارک علم و فن آوری استان تایید شده است.
هرات مرکز شهرستان 40 هزار نفری شهرستان خاتم در فاصله 240 کیلومتری شهر یزد واقع شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار