رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان یزد گفت: این سازمان به مالکان یزدی برای ترغیب آن‌ها به استفاده از سازه‌های نوین سبک و تغییر از مصالح بنایی به‌سوی سازه‌های اسکلتی و فلزی و بتنی یارانه پرداخت می‌کند.
کد خبر: ۵۳۴۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲ 05 December 2017

به گزارش «تابناک یزد»علیرضا فرشید  با اشاره به قابلیت اطمینان بهره‌برداران درزمینهٔ ساختمانی، گفت: تنها ساختمان‌هایی که در گردونه نظارتی و طراحی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان قرار داشته باشد برای بهره‌برداران قابل‌اطمینان هستند.

وی در ادامه افزود: ساختمان‌هایی که بر مبنای پروانه ساختمان، طبق نقشه‌های مصوب و توسط مجریان صاحب صلاحیت احداث شوند ازنظر استحکام و ایمنی مورد تائید سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان یزد هستند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان یزد در خصوص روند رو به رشد تخلفات ساختمانی، اظهار داشت: آمار خلاف سازی‌های موجود تنها در صورت ارجاع پرونده آن‌ها به کمیسیون ماده صد، قابل‌محاسبه است و این رقم متأسفانه در حال حاضر روند فزاینده‌ای در پیش‌گرفته است.

به گفته وی ساختمان‌های بدون پروانه که بدون ارجاع پرونده آن‌ها به این سازمان احداث می‌شود نه‌تنها ازنظر مقاومت در برابر حوادثی چون زلزله مورد تائید نیستند، بلکه بهره‌برداران آن‌ها باید آگاه باشند که مصرف انرژی در این‌گونه ساختمان‌ها در درازمدت هزینه‌های سنگینی بردوش آنان خواهد گذاشت.

این مقام مسئول نقش سازمان نظام‌مهندسی ساختمان را در نظارت بر حوزه‌های سازه، معماری، تأسیسات برقی و مکانیکی ساختمان‌ها بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: این سازمان آمادگی دارد حتی در مورد ساختمان‌های موجود نیز با ارائه و اجرای طرح‌های مقاوم‌سازی نسبت به ایمن‌سازی آن‌ها در برابر زلزله اقدام کند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان با عنوان اینکه کارآمد بودن ساختمان باید از چند نظر موردبررسی قرار گیرد، تصریح کرد: ممکن است ساختمانی ازنظر سازه‌ای در حد قابل‌قبول باشد لیکن برای ارزیابی کارآمدی آن باید ابعاد دیگری چون مسائل شهرسازی، عایق‌کاری و میزان مصرف انرژی، رعایت اصول معماری و موارد مشابه نیز موردتوجه قرارگیری و در صورت رعایت تمامی جوانب مقررات ملی ساختمان، می‌توان آن را کارآمد دانست و تائید کرد.

فرشید با اشاره به پرداخت یارانه از سوی این سازمان به مالکان برای ترغیب آن‌ها به استفاده از سازه‌های نوین سبک و تغییر از مصالح بنایی به‌سوی سازه‌های اسکلتی و فلزی و بتنی، اضافه کرد: ساختمان‌هایی که در گردونه طراحی و نظارتی این سازمان قرار داشته باشد برای بهره‌برداری قابل‌اطمینان هستند.

این مقام مسئول از بافت تاریخی یزد به‌عنوان سرمایه‌ای ملی یادکرد و خاطرنشان نمود: ساکنان بافت تاریخی باید به کمک سازمان طرح‌های مقاوم‌سازی ابنیه و استفاده از سازه‌های سبک را به‌سرعت اجرا کنند.

وی مهندسان عضو سازمان را امین مردم و مشاورانی دلسوز و متخصص برای مالکان خواند و گفت: سازمان نظام‌مهندسی ساختمان به‌عنوان یک‌نهاد مردمی و برآمده از مجموعه‌ای از مهندسان متعهد، در کنار مردم قرار دارد و آنان را به‌خوبی درک می‌کند و در جهت آشناسازی آنان با اصول ساخت‌وساز برنامه‌های ویژه‌ای از طریق رسانه‌ها تدارک دیده‌شده است که حاصل مجموع این اقدامات دستیابی به شهرهای آباد، ساختمان‌هایی مقاوم، با رعایت اصول شهرسازی و سیما و منظر شهری خواهد بود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار