کد خبر: ۵۳۴۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶ 05 December 2017
به گزارش «تابناک یزد»ريیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان یزد با اشاره به آغاز فصل سرما و وقوع 17 مورد مسمومیت شهروندان یزدی با گاز مونوکسید کربن تنها در دو ماه اخير، نکاتي را پيرامون اين قاتل خاموش بيان كرد.

دکتر «احمد دهقان» با اشاره به مسمومیت 17 نفر از شهروندان یزدی با گاز مونوكسيد كربن در دو ماه اخیر، اظهار کرد: عدم رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی علت تمام این مسمومیت‌ها بوده است .

وی ادامه داد: موارد گزارش شده از مسمومیت‌های ناشی از گاز مونوکسید کربن شامل 10 مورد مسمومیت انتقالی و هفت مورد مسمومیت سرپایی بوده است و خوشبختانه هیچ گونه مرگ و میری ناشی از این نوع مسمومیت گزارش نشده است .

ريیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان ضرورت رعایت نکات ایمنی در مورد وسايل گرمايشي در فصل سرما را یادآور شد و گفت: هم زمان با فرا رسیدن زمستان رعایت اين نكات سلامتي و ایمنی بسيار ضروری است و بی‌توجهی به این نکات مي‌تواند جان افراد را نيز تهدید کند .

وی با اشاره به عنوان قاتل خاموش برای مرگ‌هاي ناشي از مسموميت با گاز مونوكسيد كربن، يادآور شد: مونوكسيد كربن اصولاً گازي بدون بو و رنگ است و در صورت انتشار در محیط و به دنبال بالا رفتن غلظت آن، فرد ناخودآگاه دچار مسمومیت می‌شود .

دهقان علائم مسمومیت ناشی از این گاز را شبیه علائم بیماری آنفلوآنزا خواند و در اين باره گفت: سوزش چشم، تنگی نفس، خشونت صدا و کاهش سطح هشیاری از علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است که با توجه به میزان غلظت آن در خون مي‌تواند منجر به اغما و نهايتاً مرگ شود.

وی همچنين خاطرنشان كرد: گاز مونوکسید کربن به علت تمایلی که برای ترکیب شدن با خون دارد به سرعت با هموگلوبین خون ترکیب می‌شود و این ترکیب شدن حدود 250 برابر تمایل ترکیب شدن اکسیژن با خون است لذا با بالا رفتن درصد آن در هوای اطراف، مسمومیت و ایجاد اختلال در کار قلب و مغز اتفاق مي‌افتد.

دهقان در پایان در رابطه با نکات برخورد با فردی که دچار مسمومیت با این گاز شده است نيز خاطرنشان کرد: اگر با مصدومی که دچار مسمومیت با گاز مونوكسيد كربن شده است، روبرو شويم باید به سرعت مصدوم را از محیط آلوده خارج کنيم و بعد با اورژانس تماس بگیريم و تا زمان رسیدن اورژانس نيز علائم حیاتی بیمار را کنترل کنيم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار