از سال آینده توسعه کاشت کینوا در دستور وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و برنامه ریزی شده تا این محصول در 8 استان کشور که با مشکل شوری آب و خاک مواجهند کشت شود.
کد خبر: ۵۳۴۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴ 05 December 2017
به گزارش «تابناک یزد»نامش کینواست معروف به خاویار گیاهی کویر ، سرشار از آهن ، کلسیم و اسیدهای آمینه ، این گیاه ناشناخته قرار است به زودی به یکی از مهترین محصولات گیاهی غذایی تبدیل شود.
نام کینوا از وقتی سرزبان ها افتاد که ایران در معرض خشکسالی های متوالی ناشی از گرم شدن کره زمین و تغییرات گلخانه ای قرار گرفت. کمبود منابع آبی بیش از همه امنیت غذایی کشور را تهدید می کرد  علاوه بر این کاهش منابع آبی ، شوری آب و گسترش آب های نا متعارف و افزایش زمینهای شور را هم به دنبال داشت.
از همین رو بود که سیاست گذاری در بسیاری از کشورهای دنیا و از جمله ایران بر تلاش و برنامه ریزی برای استفاده  و بهره برداری اقتصادی از آبهای نامتعارف و زمین های شور متمرکز شد. این سیاست  در استان یزد از سال 1383   و با راه اندازی مرکز ملی تحقیقات شوری در یزد با جدیت دنبال شد. این مرکز تلاش کرد با     تحقیقات وسیع و شناسایی گونه های جدید دارای ارزش غذایی بالا از آب های شور و نامتعارف از زمینهای شور  کشورمان حداکثر استفاده صورت گیرد. کینوا یکی از این گونه های گیاهی ارزشمند حاصل تلاش محققان این مرکز بود.
 
کینوا ، خاویار گیاهی که  کویر را آباد می کند


  گیاه کینوا چه گیاهی است؟
  دکتر صالحی مجری طرح کینوا در یزد می گوید کینوا گیاهی شبه غله و  بومی امریکای جنوبی است  که از حدود  5 هزار سال قبل در این کشورها کشت و به مصرف غذایی می رسیده است.
طول گیاه کینوا بسته به نوع آن تا دو متر هم می رسد و  دوره کاشت تا برداشت آن هم بین 100 تا 200 روز است. این دانه گیاهی سرشار از آهن، اسید فولیک ،کلسیم و اسید های آمینه است و به خاطر همین ارزش غذایی بالا فائو سال 2013 را به نام این گیاه  نامگذاری کرد و توسعه کاشت آن در 8 کشور مورد توجه قرار گرفت.
سال  1393  تنها چند دانه انگشت شمار از این گیاه از کشور های آمریکای جنوبی وارد یزد شد و با تلاش و کار تحقیقاتی  محققان مرکز ملی شوری در این چند سال انواع مختلفی از دانه های این گیاه ارزشمند تکثیر شده است.
کینوا ، خاویار گیاهی که  کویر را آباد می کند

  کینوا گیاهی مقاوم به شوری آب
تحقیقات صورت گرفته در مرکز ملی شوری یزد بر روی این گیاه همه موفقیت آمیز  بوده و نوید بخش گسترش کاشت ان در کشور است. امسال آستان قدس رضوی هم با کاشت 10 هکتار از زمینهای خود  وارد عرصه کاشت این گیاه شد و  امید آن می رود با توسعه کاشت و تولید کینوا نان قدس رضوی با طعم کینوا تولید شود.
  آزمایشات صورت گرفته نشان ازآن دارد این گیاه در شرایط شوری بین ده تا 15 هم میتواند محصول دهی خوبی داشته باشد.  در مزرعه الگویی یزد با کمی پایین تر از این شرایط شوری حدود 3 تن محصول در یک هکتار برداشت شد.
محصولی که به گفته دکتر صالحی مجری طرح کینوا کاملا مطابق استاندارد های جهانی هم هست.
حالا با انجام موفق همه مراحل تولید این محصول از سال آینده توسعه کاشت کینوا در دستور وزارت جهاد کشاورزی است و قرار است در 8 استان کشور که با مشکل شوری اب و خاک مواجهند کشت شود
اما آنچه مهم است اینست که باید همزمان با توسعه کاشت کینوا برنامه ریزی های لازم برای برداشت مکانیزه  ، فراوری و بهره برداری صنعتی از این محصول هم در دستور کار مسئولان باشد.
کینوا ، خاویار گیاهی که  کویر را آباد می کند


 
ارزش اقتصادی بالای کینوا
در حال حاضر بیشترین میزان تولید کینوا در کشورهای آمریکای جنوبی است و کشورهای اروپایی  ، آمریکا و کانادا هم بیشترین مصرف کننده و وارد کننده کینوا هستند.
اما امید آن می رود با گسترش کاشت این گیاه که به خاویار گیاهی هم شهرت دارد کشورمان هم در زمره تولید کنندگان و مصرف کنندگان این دانه ارزشمند قرار گیرد.
اقدامی که هم  ارزش اقتصادی بالایی به دنبال خواهد داشت و هم با توجه به داشتن مقادیر زیاد آهن ، اسید فولیک ، کلسیم و اسید های امینه برای کنترل و پیشگیری بسیاری از بیماریها موثر باشد.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار