روز جهانی معلولین به عنوان یکی از روزهایی است که به قشری در جامعه پرداخته می شود و سوم دسامبر یا دوازدهم آذر به این عنوان شناخته می شود.
کد خبر: ۵۳۴۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۴ 05 December 2017

به گزارش «تابناک یزد»معلولیت به نوعی ممکن است در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود و هر فردی را نیز معرض خود قرار دهد اما با توجه به این موضع بایستی به این قشر به عنوان اعضای جامعه حقوقی در نظر گرفته شود.

 

معلولیت می تواند به دلایل مختلفی اعم از نواقص ژنتیکی، تصادف یا سانحه و یا عوامل ویروسی بوجود آید و صرف نظر از اینکه معلولیت به چه علتی پدید آمده باشد، مشکلات و نیازهایی را به وجود می آورد که فرد، خانواده و جامعه را تحت تاثیر خود قرار می دهد و  در این راستا نیز می تواند آموزش، شغل، زندگی خانوادگی و اجتماعی و تمام موارد دیگر را در مسیر دیگری قرار دهد.

 

با گذشت زمان و گسترش روز افزون تکنولوژی به نوعی برای قشر معلولان نیز زندگی بسیار متفاوت از گذشته شده است اما در این بخش نیز مسئولان باید بیشتر توجه به آنها داشته باشند.

 

در کشور ما نیز مباحثی در خصوص سالم سازی محیط برای معلولان روز به روز گسترش پیدا کرده است و بین ادارات مختلف نیز این مباحث دیده می شود ولی تا اجرایی شدن آن زمان بسیاری میخواهد و مسئولان امر نیز بایستی پیگیر آن باشند.

در این زمینه تعدادی از خبرنگاران با همکاری انجمن صنفی خبرگزاری ها و پایگاه های خبری و سازمان بهزیستی استان یزد با دریافت ویلچرهایی سعی کردن با حضور در سطح شهر میزان استانداردسازی و فضاسازی برای معلولین را مورد سنجش قرار دهند.

 

اما متاسفانه تنها با حضور در سطح شهر با بسیاری از موانع برخورد کردند که هر معلولی نیز در زندگی روزمره خود با این مشکلات رو برو می شود و نمی تواند در زندگی شهری به راحتی حضور پیدا کنند.

فرشاد براتی، دبیر انجمن صنفی خبرگزاری های استان یزد در این زمینه به خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد گفت: اگرچه امروز مدیران کشوری و استانی شعارهایی در خصوص مناسب سازی  معابر و ادارات برای معلولان می دهند اما این تنها به بنرها و نصب آن محدود شده است در حالی که وقتی خود را جای آنها می گذارند با موانع بسیاری برخورد می کنند.

وی افزود: امروز تعدادی از خبرنگاران به این منظور از بهزیستی ویلچرهایی دریافت کردند و  حتی در مرکز شهر که احتمال بهتر بودن شرایط را داشت، حضور پیدا کردند اما متاسفانه به نوعی « اصلا شرایط خوب نبود و معابر شهر مملو از محدودیت بود»، زیرا حتی در راه صاف نیز موانعی بوجود آورده اند که معلولان نمی توانند عبور کنند.

 

دبیر انجمن صنفی خبرگزاری های استان یزد بیان کرد: در دسترس نبودن راه ها و پیاده روها، نصب موانعی که به راحتی از آن نمی توان عبور کرد، در دسترس نبودن عابربانک ها، عدم ایجاد راه برای حضور در اماکن فرهنگی و تجاری از جمله این مشکلات بود که متاسفانه اصلا برای انها راهکاری دیده نشده است.

راهکاری که در این زمینه میتوان به خوبی پیگیری کرد و مسئولان را با این امر آشنا کرد شامل حضور مسئولان به عنوان « یک روز با معلولان» است به نحوی که خودشان دبفهمند که این معلولان با چه مشکلاتی رو برو هستند.

 

در نهایت امید است که روزی نه چندان دور این مشکلات مرتفع شود و معلولان نیز بتوانند همچون افراد دیگر به صورت روزمره زندگی خود را بدون هیچ دغدغه ای دنبال کنند.

 

گزارش : سید ضیا میررحیمی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار