دبیر علمی نخستین کنگره روانشناسی ترافیک با اشاره به تأثیر عوامل فردی و روانشناختی رانندگان در بروز تصادفات، گفت: اضطراب، افسردگی و هیجان‌خواهی رانندگان می‌تواند سبب بروز تصادفات شود.
کد خبر: ۵۳۳۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۲ 05 December 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ ابراهیم علیزاده در نشست خبری نخستین کنگره روانشناسی ترافیک، اظهار داشت: یکی از اهداف بزرگ برگزاری این کنگره همگرایی بین کارشناسان حوزه ترافیک و مدیرانی که وظیفه کاهش ترافیک را بر عهده دارند است.

وی با تأکید بر اینکه برای کاهش تصادفات نیاز به همگرایی میان دستگاه‌های مختلف و دیدگاه‌های آنها وجود دارد، گفت: سال‌ها بر نقش عوامل فرهنگی در کاهش تصادفات توجه شده است ولی طی سال‌های اخیر این روند کاهشی تغییر چندانی نیافته و ثابت مانده است.

دبیر علمی نخستین کنگره روانشناسی ترافیک، ادامه داد: این مسأله مؤید این بوده که عوامل فردی و روانشناختی نیز در کاهش تصادفات نقش دارند. بنابراین توجه به آنها ضرورت دارد. 

علیزاده با بیان اینکه بررسی سلامت روان و عوامل فردی در رانندگان و کاربران ترافیک ضرورت دارد، افزود: تجربه بسیاری از کشورها که در زمینه کاهش تصادفات موفق بوده‌اند نشان می‌دهد در کنار توجه به مسائل فرهنگی باید به موضوعات فردی رانندگان و علل روانشناختی ترافیک توجه کنیم.

وی توجه، تمرکز، تحمل و استرس را از جمله عوامل فردی برشمرد و گفت: ویژگی‌های شخصیتی همچون هیجان خالی، شخصیت ضداجتماعی، اضطراب و افسردگی در بروز تصادفات مؤثر بوده و عملکرد رانندگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دبیر علمی نخستین کنگره روانشناسی ترافیک، تأکید کرد: بر همین اساس ضرورت دارد که در هنگام صدور گواهینامه و یا تمدید آن معاینات روانشناختی از رانندگان به عمل آید تا بتوان از این کانال نیز در جهت کاهش تصادفات گام برداشت.

علیزاده در پایان گفت: نخستین کنگره روانشناسی ترافیک 21 و 22 آذر ماه سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور مسئولان و صاحبنظران در این حوزه برگزار می‌شود و جدیدترین دستاوردها و راهکارها مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

 
 
/فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار