کد خبر: ۵۳۰۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۴ 28 November 2017
 
 یاسین دهقان‌
رادیو یزد در بهمن سال 51، در کیلومتر 4 جاده یزد-کرمان فعالیت خود را آغاز کرد و در سال‎‎های بعد آن را گسترش داد تا در 25 مهر 75 با افتتاح شبکه استانی صدا، به ارائه روزانه 16 ساعت برنامه تولیدی، تامینی و تکرار پرداخت.  این رسانه 31 مرداد 94 فعالیت خود را به 24 ساعت ارتقا داد و شبکه استانی صدای مرکز یزد از رادیوهای برتر کشور به شمار می‎‎رود. در ادامه گفت‎‎و‎‎گوی همشهری را با «داود سیروس»، معاون صدای مرکز یزد، می    خوانید.
 

  • از فعالیت موفقیت‎‎های رادیو یزد بگویید.
تلاش‎‎ها و توفیقات زیادی در طول سال‌های گذشته از‌سوی همکارانم در رادیو یزد رقم خورد که زمینه    ساز توفیقات اخیر بود. در 2 سال گذشته، رادیو یزد همواره جزو مراکز برتر رادیوهای استانی بود و در ارزیابی‎‎های فصلی چند مرتبه، رتبه اول را کسب کرده است.
البته به طور خاص، در جشنواره بیستم مراکز با کسب بیشترین تعداد جایزه موفق شد تندیس برترین رادیو استانی را نیز کسب کند. در حال حاضر نیز براساس آخرین ارزیابی که مربوط به تابستان است، رتبه اول رادیو    های استانی را دارد.
  • چه اقداماتی در رادیو یزد انجام شد که به این جایگاه رسید و میزان مخاطبان آن چگونه است؟
در تولید برنامه‌های رادیویی، طراحی نقش بسیار مهمی در افزایش جذابیت دارد؛ لذا همواره تلاش می‌کنیم برنامه‌ها طرحی مناسب و جذاب داشته باشند.
علاوه‌بر این توجه به میل و نیاز مخاطب (مخاطب‌محوری) نیز تعیین    کننده است. با تحقیقات و دقت صورت‌گرفته، کنداکتور نسبتا مناسبی برای برنامه‎‎ها تدارک دیده شد که خوشبختانه، مورد اقبال مخاطبان نیز قرار گرفته است.
در طول 2 سال گذشته، رادیو یزد با افزایش 10 تا 15درصدی مخاطبان، پوشش خود را به بالغ بر 40 درصد رسانده است که از این بابت نیز جزو 3مرکز برتر است.
این درحالیست که متوسط تعداد مخاطبان رادیوهای مراکز 29 درصد است. در شاخص میزان رضایت نیز به 87 درصد رسیده‎‎ایم که این مهم از تمام رتبه‎‎ها مهم‎‎تر است.
  • با توجه به ظهور رسانه‎‎های جدید، رادیو تا چه اندازه توان رقابت با رسانه‌های دیگر را دارد؟
با وجود رسانه‎‎های نوظهور که در طول چند سال گذشته، رو به افزایش گذاشته است، رادیو هنوز جایگاه ویژه خود را در بین مخاطبان حفظ کرده است.
صمیمیت، تخیل و اطمینانی که رادیو در مخاطبان ایجاد می‌کند، بعد از مطالعه کتاب، با هیچ رسانه دیگری قابل قیاس نیست.
گرچه بعد ازسرخوردگی از شبکه‎‎های ماهواره    ای در سال    های اخیر، توجهات به فضای مجازی افزایش پیدا کرد، اما اعتبار هیچ یک برای مخاطبان به اندازه رسانه ملی نیست.
  • رادیو یزد، به‌عنوان رسانه‌ای فراگیر و در دسترس، برای بحران    های احتمالی چون زلزله نیز آمادگی دارد؟
رادیو رسانه‎‎ای سهل    الوصول است که در شرایط خاص به‌ویژه در بحران    ها، بهترین همراه برای مسئولان و مردم خواهد بود.
در طول 3 سال‌ اخیر، با وجود تعامل مناسبی که بین رسانه و مجموعه دستگاه های استان صورت گرفته است، با بی‌مهری‎‎های فراوانی در بحث منابع استانی مواجه بوده‌ایم؛ بنابراین خوب است مسئولان بدانند که رادیو یزد فاقد واحد سیار رادیویی است و چنانچه اتفاقی مشابه زلزله کرمانشاه در یزد بیفتد، برای ارائه برنامه در آن شرایط دستمان خالی است. امیدوارم با حضور استاندار جدید، مشکلات مرکز برای ارائه خدمات بیشتر به مجموعه استان مرتفع شود.
  • چند گوینده و چند گزارشگر در رادیو یزد مشغول به کار هستند؟ به نظر شما این میزان با یک ایستگاه رادیویی شبانه    روزی متناسب است؟
گرچه تعداد نیروی انسانی در حوزه صدا، مثل سایر واحدهای مرکز، از ابتدا در طراحی با اشکالاتی همراه بود، اما به کیفیت نیروی انسانی اعتقاد بیشتری دارم.
با افتخار اعلام می    کنم در رادیو یزد، اگرچه تعداد نیروها از بسیاری از استان    های دیگر کمتر است، ولی به لحاظ کیفیت، سرآمد برنامه‌سازان مراکز هستند.
  • به نظر شما بزرگ‌ترین نیاز رادیو یزد برای ارائه برنامه‎‎هایی بهتر و فاخرتر چیست؟
مهم‌ترین نیازهای رادیو یزد با توجه حداقلی مسئولان، می‎‎تواند از ماهیت رویا خارج و قابل دسترس باشد؛ چراکه انتظار منابع و تجهیزات فراوان نداریم، ولی فراهم شدن امکانات حداقلی نه مثل فارس، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی که مانند استان    های کوچک    تری چون کهگیلویه و بویراحمد، ما را در ارائه خدمات مناسب    تر یاری خواهد کرد.
  • چه اندازه در برنامه های رادیو یزد به موضوع ثبت جهانی شهر یزد پرداخته می‎شود؟
رادیو یزد در معرفی و تبیین فرهنگ غنی مردمان دارالعباده علاوه‌بر ارائه برنامه‎‎هایی در شبکه استانی، همواره به تولید برنامه‎‎هایی با هدف پخش از شبکه‎‎های ملی و سایر شبکه های استانی پرداخته که معرفی یزد جهانی نیز زیرمجموعه این موضوعات و در تولیدات ما دارای اولویت و اهمیت ویژه‌ای است. امیدوارم با حمایت مسئولان بتوانیم در این عرصه نیز توفیقات خوبی داشته باشیم.
  • و حرف پایانی...
مردم همواره رادیو را یار و یاور خود در تمام عرصه ها بدانند و همراهی خود را دریغ نکنند. مسئولان نیز به یاد داشته باشند که از حمایت صداوسیما ضرر نخواهند کرد و هر قدر از رسانه استانی حمایت کنند، چند برابر پاسخ خواهند گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار