معاون فنی اداره محیط‌زیست استان یزد از اجرای فاز دوم سایت تکثیر گورخر ایرانی تا یک ماه آینده در استان یزد خبر داد.
کد خبر: ۵۲۸۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷ 22 November 2017

به گزارش «تابناک یزد»حسن اکبری  با برشماری برخی از مشکلات و معضلات کاری محیط بانان، گفت: این گروه دوستدار طبیعت با انواع خطرات پیش‌بینی‌شده یا پیش‌بینی‌نشده زیادی مواجه هستند.

وی در ادامه افزود: با توجه به تلاش‌ها و پیگیری‌ها در سال‌های اخیر و انجام اصلاحات، لیکن همواره مشکلاتی وجود داشته و به مفهوم رفع مشکل نیست.

معاون فنی اداره محیط‌زیست استان با اشاره به اینکه از اواخر دهه 50 شاهد حذف گورخر ایرانی از تمام زیستگاه‌های استان یزد بوده‌ایم، اظهار داشت: گورخر ایرانی در حدود نیم‌قرن پیش در بسیاری از روستاهای استان زندگی می‌کرده‌اند و در اغلب دشت‌ها وجود داشته است لیکن در دهه 60 هیچ گورخری در زیستگاه‌های استان دیده نشده است.

اکبری اذعان کرد: در راستای احیای این‌گونه، محیط‌زیست درصدد ایجاد سایت تکثیر و پرورش گورخر ایرانی افتاد که از طریق زنده گیری گورخر ایرانی در استان سمنان و انتقال چهار رأس گورخر ایرانی به شهرستان مهریز صورت گرفت.

این مقام مسئول با تأکید بر هدف اجرای پروژه مبنی بر بازگرداندن این نوع گورخر به طبیعت استان، خاطرنشان کرد: این پروژه در منطقه کالمند بهادران نیز انجام گرفت، لیکن به دلیل پایین بودن ظرفیت منطقه مبنی بر جایگیری جمعیت زیادی از گورخر ایرانی مناسب نبود و منطقه‌ای در پشت کوه به نام مونی لون و در حدفاصل بین شهرستان‌های تفت و مهریز و خاتم جایگزین شد.

وی تصریح کرد: در فاز یک، چهار رأس گورخر ایرانی به منطقه مونی لون معرفی شد و پیش‌بینی می‌شود در یک ماه آینده نیز با انتقال شش رأس گورخر دیگر فاز دو نیز شروع به کار کند.

معاون فنی اداره محیط‌زیست استان در پایان به حراست و محافظت ازاین‌گونه نادر و در معرض خطر اشاره کرد و گفت: این‌گونه جانوری در سایت تکثیر با توجه به فنس کشی‌های صورت گرفته در معرض هیچ‌گونه تهدیدی وجود ندارد؛ همچنین پس از رهاسازی در طبیعت نیز از طریق گشت زنی و استقرار مأموران در منطقه و با استفاده از دستگاه ردیاب ماهواره‌ای که به گردن یکی از گورخرها نصب‌شده است، همواره در رصد مأموران قرار خواهد داشت.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار