کد خبر: ۵۲۷۴۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱ 21 November 2017
علی مختاری
تنیس یکی از ورزشهای نوپا در استان است و جای زیادی برای پیشرفت دارد؛ با‌این‌حال جایگاه این ورزش با توجه به امکانات موجود، قابل قبول است؛ به‌طوری که یک تیم از استان در لیگ برتر وجود دارد و تیم بانوان استان نیز در لیگ دسته یک کشوری حاضر است و در تمام رده های سنی، پیشرفت    های قابل قبولی را شاهد هستیم. در باور عموم، تنیس ورزشی گران  قیمت و لوکس است، ولی واقعیت خیلی با این تصور سازگار نیست و هزینه این ورزش به‌اندازه اسکی یا سوارکاری نیست و ازنظر هزینه در بین ورزش    های میان‌رده قرار دارد.
با این توصیفات در سال‎های گذشته، علاقه‎مندان به این رشته افزایش یافته    اند و شاهد پیشرفت ورزشکاران این رشته بوده‎ایم، ورزشی که چند سالی است جایگاه خود را در کشور و حتی یزد پیدا کرده است و امید به ادامه حرکت رو به رشد آن وجود دارد.

کم بودن امکانات به نسبت جمعیت
رئیس هیات تنیس استان با بیان اینکه 12 زمین تنیس در استان وجود دارد، می‎‎گوید: این در حالیست که در شهری مثل اصفهان، زمین    های تنیس به 100عدد نیز می‎‎رسد.
«محمد آرمین» با بیان اینکه 9 سال است که ریاست هیات تنیس استان را بر عهده دارد، می    افزاید: ابتدا، تعداد زمین‎‎ها به‌مراتب کمتر بود، ولی با وجود 12 زمین، در آینده‎‎ای نزدیک نیز قرار است که 8 زمین تنیس به زمین‎‎های استان افزوده شود.
وی درباره دلایل کند بودن پیشرفت تنیس در کشور، می‎گوید: در ابتدای انقلاب، این ورزش همچون شطرنج با محدودیت‌هایی روبه‌رو شد، ولی در ادامه راه خود را پیدا کرد و اکنون در حال پیشرفت است.
آرمین در رابطه با مشکلات رشته تنیس، اظهار می‌کند: برخی مشکلات ساختاری است و به ویژگی‌های خود رشته مربوط می‌شود، به طوری که در این رشته یک مربی، به‌طور همزمان می‌تواند فقط به 5 ورزشکار آموزش بدهد و این خود هزینه‎‎ها را برای ورزشکاران و هیات بالاتر می‎برد. توجه کم بخش خصوصی نیز از مشکلات این رشته است.
وی با بیان اینکه هیات استان در رده‌پنجم کشور است، می    افزاید: این درجه    بندی براساس حضور تیم    های استان در لیگ    های معتبر و برگزاری دوره های مربیگری و مسابقات کشوری است.
آرمین درباره فعالیت    های هیات در سال جاری، بیان می‎‎کند: امسال، به لحاظ افزایش امکانات، پیشرفت خوبی داشتیم و همچنین، باشگاه نگار در مسابقات آینده    سازان، که در سنین 16 تا 18 سال است، نایب‌قهرمان کشور شده است.
وی با بیان اینکه فعالیت    های هیات تنیس در سال جاری قابل قبول بوده است، ادامه می‎‎دهد: تاکنون 3 دوره مسابقات زیر 12، 14 و 16 سال کشوری و همچنین مسابقات مناطق کشوری در یزد برگزار شده است. همچنین در سال جاری، 2 دوره کلاس مربی‌گری درجه 2 و درجه 3 در یزد برگزار شده است. مسابقات استعدادیابی 12 تا 16سال کشور که 8 استان در آن شرکت می    کنند نیز در آذر ماه امسال، در یزد برگزار می‎‎شود.آرمین اضافه می    کند: در حال حاضر، از استان یزد تیم‌های فولاد آلیاژ در مسابقات لیگ برتر آقایان و نیز تیمی در مسابقات دسته اول بانوان کشوری، حضور دارد.
وی ادامه می‌دهد: هر هفته مسابقات آدینه در رده  های مختلف سنی برگزار می‎‎شود و تنیسورهای استان خود را محک می‎‎زنند.

توجه ویژه هیات به سنین پایه
این مقام‌مسئول می‎افزاید: عمده فعالیت هیات تنیس مربوط به سنین پایه است. با برگزاری کلاس    هایی اقدام به شناسایی کودکان مستعد در این رشته می    کنیم و آنها را تحت پوشش هیات قرار می‎‎دهیم.
آرمین با بیان اینکه امسال، تفاهم    نامه‌ای بین وزارت آموزش‌وپرورش و فدراسیون تنیس کشور به امضا رسیده است، بیان می‎‎کند: طبق این تفاهم‎‎نامه، قرار است مسابقات آموزشگاه ها در مقاطع مختلف تحصیلی و زیر نظر آموزش و پرورش انجام شود.
این مقام‌مسئول عنوان می    کند: برای تقویت سنین پایه به 110 معلم ورزش در رابطه با استعدادیابی و مسائل مربوط به تنیس آموزش داده‎‎ایم. در یزد نیز برنامه های مربوط به استعدادیابی انجام می‎شود.
رئیس هیات تنیس استان درمورد ظرفیت‎‎های یزد در این رشته می‎‎گوید: یزد، شهر پر ظرفیتی در زمینه تنیس است. تنیس هر استان متاثر از تیم ملی آن کشور است و هر قدر تیم ملی قدرتمندتر باشد، بازیکنان هیات‌ها نیز با پیروی از آنها تلاش و پیشرفت می    کنند. ولی تنیس همانند رشته‌های فوتبال و والیبال، مطرح نیست.
وی عنوان می‎‎کند: در حال حاضر، بزرگ‌ترین چالش هیات نبود حامیان مالی است.
وی ادامه می‎‎دهد: البته تا حدودی که امکانات مهیا باشد، اداره کل ورزش و جوانان استان و فدراسیون تنیس به هیات   کمک می    کنند، ولی این کمک‌ها در حدی نیست که بتواند تمام نیازهای هیات را رفع کند.

   سنگینی هزینه ها بر دوش تنیسورها
عضو تیم بانوان استان که در مسابقات کشوری حضور دارد، درباره شرایط بازیکنان می    گوید: برای حضور در مسابقات تمام هزینه‎‎ها بر عهده خودمان است. امسال، برای  اولین بارهزینه  ورودی مسابقات را هیات تنیس پرداخت کرد.
«لادن جوادی» که 6 سال تنیس را به‌صورت حرفه‎‎ای دنبال می    کند، با بیان اینکه پیدا کردن اسپانسر خیلی سخت است، می    افزاید: دلیل این موضوع جا نیفتادن این ورزش در بین صاحبان صنایع است.وی با بیان اینکه این ورزش تا حدودی گران است، درباره قیمت وسایل ورزشی این رشته می‎گوید: هزینه راکت خوب 700 هزار تومان و کفش مناسب 300 هزار تومان است. همچنین هزینه 15 توپ که باید برای شروع بخریم و حداکثر 4 ماه قابل استفاده هستند، 100 هزار تومان است.جوادی با بیان اینکه اولین دوره    ای است که تیم ما به لیگ دسته یک صعود کرده است، می‎‎افزاید: در صورتی که هیات بازیکنی برای تیم خریده بود، قطعا در این دوره مسابقات به لیگ برتر صعود می‎‎کردیم.
به گفته وی، در حال حاضر، با 2 بازیکن در این مسابقات حضور داریم؛ این در حالی است که تمام تیم‌ها با بیش از 3 بازیکن در رقابت‎‎ها حضور دارند تا در صورت مصدومیت، فردی جایگزین شود؛ لذا استرس مصدومیت را در کل مسابقات به همراه داریم.
جوادی می    گوید: تنیسورهای یزدی خوب و بااستعداد هستند و با توجه به پیشرفت    های چند سال اخیر و روند رو به رشد تنیس، امید ما به آینده زیاد است؛ این در حالی است که تا 6 سال پیش، تنها یک مربی در رده بانوان وجود داشت. در حال حاضر، تعداد مربیان و بازیکنان به مراتب بیشتر شده است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار