«نامه‌ نیوز» ضمن انتشار این خبر نوشت: انتشار فهرست و مشخص کردن نام و تعداد اعضا راهکاری است که امیدی‌های مجلس یافته‌اند تا به انتقادات وارد شده به فراکسیون امید پاسخ دهند. اصلاح‌طلبان مجلس دهم طی تقریباً یک سال و نیم گذشته با انتقادات بسیاری مواجه شده‌اند. از همان معرفی کابینه در مرحله اول و رأی ندادن به حبیب‌الله بی‌طرف گرفته تا به اجماع نرسیدن درمورد رأی دادن یا رأی ندادن به منصور غلامی.

عدم حمایت اعضای فراکسیون از عارف و بازماندنش از رسیدن به کرسی ریاست نیز یک نمونه دیگر است. مجلس دهم به نیمه راه نزدیک است و عملکرد آن هر روز بیش از روز قبل موجب سرخوردگی حامیان می‌شود. از همین‌رو اصلاح‌طلبان به فکر راه چاره افتاده‌اند و هیئت رئیسه فراکسیون امید گمان می‌کند که انتشار فهرست می‌تواند واقعی‌ها را از بدلی‌ها جدا کند.

عارف چندی قبل از کسانی که با حمایت فهرست امید وارد مجلس شده و راه خود را جدا کرده‌اند گلایه و بر ضرورت انتشار فهرست تأکید کرده بود. با این وجود خبری از انتشار فهرست مورد نظر نیست و بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون علت این تعلل را فشارهایی می‌داند، وجود دارد. او توضیح داده است: «شاید کسانی برای عدم انتشار لیست اعضای فراکسیون امید فشار می‌آورند که می‌خواهند در حوزه انتخاباتی‌شان به نام امید از سرمایه‌های اجتماعی استفاده کنند، ولی در مجلس همراه فراکسیون امید نباشند. شاید فشارهایی از این ناحیه وارد باشد».

تلاش برای انتشار فهرست درحالی است که برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب اساساً این راهکار را مفید نمی‌دانند. چنانکه ناصر قوامی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی معتقد است که این کار هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» ضمن تأکید بر اینکه «عارف از ابتدا راه را اشتباه رفته است» گفت: «مشکل از اینجا شروع شد که 130 نفر با سرمایه اصلاح‌طلبی وارد مجلس شدند و فراکسیون اصلاح‌طلبان تشکیل ندادند».

وی افزود: «نام‌هایی مثل امید و اعتدال با اتمام دولت روحانی فراموش می‌شود.

وی تأکید کرد: «به نظر من بهترین راه این است که آقای عارف فراکسیون امید را منحل کرده و یک فراکسیون اصلاح‌طلبان تشکیل دهند. در این صورت مشخص شد که چه کسانی به اصلاح‌طلبان وفادار هستند.»

قوامی با تأکید بر اینکه فراکسیون امید در این مدت بسیار ناتوان بوده، گفت: «مشکل این فراکسیون آن است که از ابتدا راه را اشتباه رفتند و منتشر کردن فهرست نیز کمکی نخواهد کرد.»