کار مشترک شرکت برق منطقه ای یزد و دانشگاه یزد:
یکی از اهداف ساخت "خانه زمین پناه"، توسعه و ترویج و فناوری پسیو انرژی خورشیدی به‌ ویژه در مناطق گرم و خشک می باشد.
کد خبر: ۵۲۵۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲ 15 November 2017

به گزارش «تابناک یزد»؛ مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد به همراه جمعی از معاونان و مدیران این شرکت از اولین پروژه پژوهشی خانه زمین‌پناه که با سرمایه‌گذاری مشترک با دانشگاه یزد در حال اجرا است؛ بازدید کردند.

اولین پروژه پژوهشی ساخت  

محمدحسن صباغ زادگان در این بازدید، یکی از اهداف مرکز پژوهش‌های خورشیدی در برق منطقه‌ای یزد را توسعه و ترویج و فناوری پسیو انرژی خورشیدی به‌ ویژه در مناطق گرم و خشک دانست.

مدیرعامل برق منطقه‌ای یزد همچنین افزود: با توجه به شرایط آب ‌وهوایی گرم و خشک استان یزد و به‌ منظور استفاده از قابلیت خاک به‌ عنوان ذخیره‌ساز کم‌هزینه  و طبیعی انرژی خورشیدی، طرح ساخت خانه‌‌ زمین پناه با عنوان «مهمانسرای سبز» با همکاری دانشگاه یزد، پیش از این مطالعه و طراحی آن آغاز شده است که امیدواریم در اوایلسال ۹7فاز اجرایی این پروژه به اتمام برسد.

 
اولین پروژه پژوهشی ساخت  

در ادامه این بازدید سیدمحمد حسین آیت‌اللهی رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد و مجری و محقق این پروژه، نیز با اشاره به اینکه بحث مصرف انرژی و معماری رابطه تنگاتنگی دارند؛ تصریح کرد: درخانه‌های زمین‌پناه، حداکثر استفاده را از نور و گرمای طبیعی زمین می‌برند و در نتیجه شاهد کاهش مصرف انرژی مصنوعی هستیم.

وی با بیان این‌که فاز مطالعه و طراحی این پروژه حدود 8 ماه پیش آغاز و هم‌اکنون فاز اجرایی آن در زمینی با زیربنای 45 مترمربع در حال انجام است؛ گفت: هدف از اجرای این پروژه ساخت نمونه‌ای با نگاه پژوهشی است که در پایان، مورد ارزیابی مجدد قرار می‌گیرد.

اولین پروژه پژوهشی ساخت  

دکتر آیت‌اللهی در پایان اظهار داشت: با استفاده از انرژی تابشی خورشید و ذخیره‌سازی آن و استفاده از شرایط طبیعی زمین برای سرمایش و تهویه، برآورد می‌شود 60 تا 70 درصد صرفه‌جویی انرژی صورت گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار