کد خبر: ۵۲۴۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷ 14 November 2017
به گزارش «تابناک یزد»دربند گرجی شهر جهانی یزد بر حسب وظیفه ذاتی میراث فرهنگی توسط اداره كل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد مرمت و بازسازی شد .

«ساشا ریاحی مقدم» سرپرست معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در اين مورد گفت: دربند گرجی یکی از طولانی‌ترین و قدیمی‌ترین دربندهای ایران به حساب می‌آید که در محله گازرگاه شهر جهانی یزد و در دل بافت تاریخی این شهر قرار گرفته است .

وي افزود: این دربند در اوایل دوران قاجار یا اواخر زندیه بنا شده و در همان زمان، گرجی‌هایی که بعد از تحولات منطقه قفقاز به ایران منتقل شده بودند، به این مکان آمده و در آنجا سکنی گزیدند .

رياحي مقدم در خصوص ويژگي‌هاي مهم این دربند تاریخی گفت: در این دربند تعداد 14 بنا وجود دارد و از بناهای شاخص آن می‌توان به خانه خان بهادر(معین التجار) و عمارت بهار عمر(خانه متعلق به دکتر ابوئی) اشاره كرد. حاج یوسف گرجی بزرگ خاندان از جمله افرادی بوده که در اوایل دوران قاجار و احتمالاً زند به همراه خانواده خود به ایران مهاجرت کرده است .

این مقام مسئول تصریح کرد: مصالح به کار رفته در دربند گرجی عمدتاً خشت است و جداره‌های دربند با اندود کاهگل پوشانده شده است. تزئینات به کار رفته در دربند گرجی شامل سردرهای آجر کاری شده و نغول‌های کارشده روی جداره‌ها می‌باشد که بعضی از آنها دارای تزئینات ساده گِلبری است. قسمت‌هایی از دربند به صورت سرپوشیده ساخته شده که این طاق‌ها به صورت گوناگون از جمله طاق کلیل، طاق آهنگ و غيره است و درآن چند نورگیر نیز مشاهده می‌شود.

وي ادامه داد: همچنین نیم طاق سر در برخی خانه‌ها نیز به صورت کلیل، تیزه دار و مازه‌دار دیده می‌شود و در برخی قسمت‌های دربند نیز روی جداره ها طاق‌نماهایی وجود دارد .

ریاحی مقدم در ادامه در خصوص آسیب‌های ایجاد شده برای این بنا، گفت: با گذشت زمان عواملی باعث ایجاد آسیب به این بنا شده‌اند که از مهمترین این آسیب‌ها باید از عوامل طبیعی همچون فرسایش نام برد .

وي مهمترین اقدامات مرمتی انجام شده در این بنای تاریخی را شامل تراشیدن اندودهای فرسوده بدنه دربند، دوخت و دوز شکاف‌ها، استحکام بخشی دیوارها، ازاره چینی پای دیوارهای بدنه، اندود کاهکل بدنه، اندود کچ سقف و بدنه، اجرای شرفی لب دیوارها، اصلاح ناودان‌های پشت بام، اندود کاهگل پشت بام و ساباط های دربند، جمع‌آوری آسفالت کف دربند، اجرای قلوه سنگ در کف دربند، ساماندهی کابلهای برق و مخابرات، سیم گل و مرمت سردرب پلاک‌های مسکونی، مرمت پشت بام‌های دربند برشمرد .

ریاحی مقدم در پايان تصریح کرد: پیش از این پنج بادگیر خانه‌های تاریخی اطراف این دربند نیز توسط اداره کل میراث فرهنگی استان یزد مرمت و بازسازی شده بود و همچنین پرونده ثبت این دربند تاریخی درحال تهیه و تدوین است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار