مدیرکل استاندارد استان یزد بازرسی در مرحله توزیع را نیز یکی از فعالیت‌های اداره استاندارد برشمرد و گفت: ۴ هزار و ۷۱۱ بازرسی از بازارهای استان یزد انجام شد که ۵۳ کالای فاقد استاندارد شناسایی شد.
کد خبر: ۵۲۲۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۷ 11 November 2017
به گزارش «تابناک یزد»محمدحسین ماجدی  در نشستی خبری که به مناسبت روز ملی کیفیت برگزار شد، اظهار داشت: گسترش پوشش استاندارد برای همه کالاها و خدمات بر اساس مفاد اقتصاد مقاومتی، در دستور کار اداره کل استاندارد استان یزد قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه واژه استاندارد برای ما دارای اهمیت ویژه‌ و دارای نظم و قاعده است، افزود: واژه استاندارد در بسیاری موارد توسط برخی مدیران در زمینه استانداردسازی خدمات، ساختمان و حتی کالایی استفاده می‌شود در حالی که ما به عنوان متولی استاندارد از آن بی‌اطلاع هستیم.

ماجدی اردکانی با تاکید بر اینکه باید نسبت به این واژه حساسیت وجود داشته باشد، عنوان کرد: استاندارد باید بر اساس شاخص‌هایی انجام شود و باید به نحوی مورد نظارت قرار گیرد که اعتماد مردم نسبت به این نشان به خوبی جلب شود.

مدیرکل استاندارد استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در یک سال پیش، صنعت آسانسور در استان یزد در بدترین وضعیت استاندارد به سر می‌برد، افزود: با مشارکت رسانه‌ها و ایجاد حساسیت در مردم، اکنون بهترین استانداردها در صنعت آسانسور قابل مشاهده است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته هر آسانسور سالانه ۵.۵ مرتبه مورد بازرسی قرار می گرفت، بیان کرد: اکنون این بازرسی‌ها به دلیل ارتقاء استانداردها به سه مرتبه در سال رسیده که امیدواریم به زودی به دو مرتبه در سال برسد.

ماجدی اردکانی با اشاره به طرحی که در زمینه بازدید رایگان از آسانسورها در ساختمان‌های شهر یزد از ۲۰ تا ۲۵ آبان‌ماه اجرا می‌شود، اظهار داشت: علاقمندان می‌توانند با شماره ۰۹۱۳۵۲۲۹۶۸۵ تماس حاصل کنند تا بازدید رایگان از آسانسور آنها در دستور کار اداره استاندارد استان یزد قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت استاندارد آسانسورها بهبود یافته است، تاکید کرد: در عین حال اطمینان داریم که در این بازدیدها، ۵۰ درصد آسانسورها مشکل دارند.

مدیرکل استاندارد استان یزد در بخش دیگری از این نشست با اشاره به استانداردهای فرآورده‌های کنجدی بیان کرد: روغن کنجدهای سنتی که بر اساس تبلیغات برخی واحدها، روغن در حضور مشتری از کنجد گرفته می‌شود، آلوده ترین روغن‌ها هستند و تقریبا همه آنها دارای قارچ و آفلاتوکسین هستند.

وی تصریح کرد: دستگاه‌هایی که کار روغن‌گیری با آنها انجام می‌شود، به دلیل فسادپذیری بالای کنجد، بسیار سریع آلوده می‌شوند و هیچ نظارتی نیز روی آنها نیست بنابراین مردم نباید از این مراکز اقدام به خرید روغن کنند.

ماجدی اردکانی ادامه داد: به زودی همه این واحدها پلمپ می‌شوند اما مردم آگاه باشند که کنجد یک محصول فسادپذیر است و نباید به روغن‌گیری در حضور مشتری اطمینان داشته باشند.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد واحدهای تولید فرآورده‌های کنجدی در اردکان مستقر هستند و روزانه ۸۰ تن فرآورده کنجدی از این شهرستان به دیگر نقاط کشور ارسال می‌شود، افزود: روغن ارده با روغن کنجد متفاوت است و از آنجا که روغن ارده مشمول استاندارد اجباری نیست، بسیاری از تولیدکنندگان برچسب‌های خود را عوض می‌کنند و به جای روغن کنجد، عنوان روغن ارده را روی آنها درج می‌ککنند که مشمول استاندارد اجباری نباشد.

مدیرکل استاندارد استان یزد یادآور شد: اداره استاندارد برای تشخیص روغن ارده از روغن کنجد باید بر هر نمونه گیری ۵۰۰ هزار تومان هزینه کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد استانداردهای طلا در یزد نیز بیان کرد: طلای یزد به واقع بهترین کیفیت و استانداردترین طلای موجود در بازار کشور است.

ماجدی اردکانی تاکید کرد: اگر چه در برخی واحدها مشکلاتی مشاهده می‌شود اما در مجموع طلای یزد از عیار استاندارد برخوردار است و می‌توان از آن به عنوان یکی از برندهای معروف طلا در کشور یاد کرد.

وی در مورد استانداردسازی وسایل بازی در پارک‌ها نیز بیان کرد: در شش ماهه نخست امسال، ۸۶ پارک در شهرستان‌های مختلف استان یزد مورد بررسی قرار گرفت و ۳۲۷ وسیله بازی بازرسی شد که همه آنها دارای ایراد بودند و این ایرادها به شهرداری‌ها اعلام شد.

مدیرکل استاندارد استان یزد، بازرسی در مرحله توزیع را نیز یکی از فعالیت‌های اداره استاندارد برشمرد و افزود: ۴ هزار و ۷۱۱ بازرسی از بازارهای استان یزد انجام شد که ۵۳ کالای فاقد استاندارد شناسایی شد.

وی ادامه داد: از هزار و ۹۳ بازرسی انجام شده از واحدهای تولیدی، هزار و ۹۵۵ نمونه برداری انجام شد و جواب آزمایش هزار و ۱۷۳ مورد مشخص شده است که بر اساس آن، ۲۰ مورد توقیف کالا، ۴۹ مورد پلمپ خط تولید، ۵۰ مورد جمع آوری کالا و ۶۷۷ تذکر و اخطار به واحدها داده شد.

ماجدی اردکانی همچنین از نمونه برداری از ۷۶ کالا در حوزه صنایع غذایی در سطح بازار خبر داد و عنوان کرد: ۵۷ مورد از آنها مطابق با استانداردها بوده و بقیه موارد غیراستاندارد نیز اغلب، مشکل در زمینه شیوه نگهداری در مرحله عرضه محصول بوده است.

وی در مورد صدور پروانه انرژی نیز بیان کرد: سال گذشته ۲۰۰ پروانه انرژی و امسال ۱۳۰ پروانه صادر شد ضمن اینکه ۴۴ واحد تولیدی که بیش از حد استاندارد، مصرف انرژی داشتند نیز شناسایی شدند.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان یزد از صدور ۶۰ گواهی استاندارد جدید در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: ۱۰۰ واحد مشمول استاندارد که برای دریافت گواهی مراجعه نکرده بودند نیز در یزد شناسایی شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از مشکلات بازار، کالیبره نبودن ترازوها است، بیان کرد: وقتی ترازو کالیبره نباشد، ممکن است کم‌فروشی اتفاق بیفتد و با وجود اینکه هزینه کالیبره کردن ترازو تنها ۹ هزار تومان است، اغلب اصناف زیر بار آن نمی‌روند.

ماجدی اردکانی با اشاره به اینکه برآورد ما این است که ۸ هزار ترازو در استان یزد داشته باشیم، افزود: تنها تعداد کمی از این ترازوها کالیبره هستند.

مدیرکل استاندارد استان یزد همچنین یادآور شد: دستور داریم تا همه ترازوهای چینی را از سطح بازار جمع آوری کنیم.

وی در مورد استانداردهای گردشگری با توجه به جهانی شدن شهر یزد نیز بیان کرد: قرار است تفاهم‌نامه‌ای بین استاندارد و میراث فرهنگی استان یزد برای گردشگری حلال منعقد شود که در حال تدوین استانداردهای آن هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار