کد خبر: ۵۱۷۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱ 31 October 2017


علی اکبر قیومی (مدیر مرکز توسعه فناوری آب در پارک علم و فناوری یزد)

فرآیند معرفی و رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو از لحاظ حساسیت و حجم حاشیه ها و هجمه ها، قطعاً بی سابقه و تأمل برانگیز است. برای نخستین بار، انتخاب وزیر نیرو به عنوان یک وزارتخانه تخصصی و فنی، حتی در مقایسه با ورزای سیاسی دولت از حواشی و حساسیت های بیشتری برخوردار بود.
جالب تر آنکه جدال های موجود هیچ کدام منبع و منشاء سیاسی نداشت و تقریبا همه حواشی، ریشه در مسأله حیاتی آب دارد که مخاطرات آن به بدنه جامعه و از آن طریق به نمایندگان محترم، منتقل شده است. شاهد دیگر آنکه دیگر زمینه های کاری وزارت نیرو، نظیر برق یا انرژی های جدید، هیچ جایگاهی در دغدغه های مطرح شده از اهمیت و جایگاهی در رسانه ها، شبکه های اجتماعی و یا بیان و رأی نمایندگان مجلس برخوردار نبود.
اگرچه اصالت یزدی وزیر محترم نیز اندکی بر حساسیت های موجود به ویژه از سوی محافل، مطبوعات و نمایندگان ناحیه جنوب غربی کشور افزوده بود اما همین نوع از حساسیت نیز مجدداً به دغدغه و دلواپسی هایی باز می گردد که ریشه در ماجرای آب دارد.
این برای نخستین بار است که وزیر محترم پیشنهادی نیرو تحت تأثیر مطالبات مردمی و فشارهای ناشی از افکار عمومی، با ادبیات زیست محیطی صحبت کرده و برنامه های خود را در حوزه آب با محوریت علوم اجتماعی و مسائل مرتبط با حکمرانی آب ارائه می دهد. این موضوع بخوبی نشان دهنده آن است که مسأله آب به دغدغه ای ملی و عمومی تبدیل شده و راهکارهای برون رفت از بن بست موجود را نیز باید در حوزه های حکمرانی و اجتماعی جستجو کرد. این اقبال و جنبش و حساسیت عمومی چنانچه دستخوش تندروی های غیر اصولی و یا سیاست ورزی و مصلحت سنجی نشده و از مسیر مردمی و کارشناسانه خود منحرف نگردد، می تواند رویکردی بسیار مبارک و مؤثر قلمداد شود.
از سوی دیگر رای اعتماد بالای مجلسیان به آقای دکتر اردکانیان، بیش از هر چیز نشان دهنده آن است که همه اقوام و استان ها و حتی سلایق گوناگون سیاسی، علی رغم اختلافات احتمالی، مشی کارشناسی و تصمیم سازی مبتنی بر اصول عالمانه (و نه فشارهای سیاسی) را راه حل موضوع آب می دانند. رأی به آقای دکتر اردکانیان، که دارای سوابق روشن علمی در داخل و خارج از کشور می باشند، رأی به تخصص و کارشناسی است و قطعاً هیچ توجیه و تفسیر دیگری برای رأی بالای نمایندگان به ایشان نمی توان داشت.
اکنون انتظار بر آن است وزیر محترم نیرو به دور از روزمرگی های معمول و آسیب زننده و برکنار از انواع فشارهای سیاسی و منطقه ای، موضوع حیاتی آب را از نگاهی ملی دنبال نموده و این مهم جز با اقتدار کارشناسی و اجرایی این سازمان بزرگ ملی محقق نخواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار