مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی یزد، اختلال افسردگی را از شایع‌ترین اختلالات روانی در یزد عنوان کرد.
کد خبر: ۵۱۰۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶ 18 October 2017

به گزارش «تابناک یزد»،محمدهادی فرحزادی با اشاره به نام‌گذاری 24 تا 30 مهرماه به عنوان هفته سلامت روان  گفت: سازمان جهانی بهداشت هرسال بر اساس اولویت‌های این حوزه در جهان شعاری را جهت توجه بیشتر سیاست‌گذاران و مردم جامعه انتخاب می‌کند که شعار انتخابی سال جاری «سلامت روان در محیط کار» است.

وی مشارکت در آموزش و توانمندسازی کارکنان، غربالگری و شناسایی افراد در معرض خطر مشکلات روانی، حمایت در مداخلات درمانی و بازتوانی را ازجمله دانشگاه علوم پزشکی در راستای ارتقاء سلامت روان در محیط کار عنوان کرد و افزود: در حال حاضر تمام کارکنان می‌تواند به همراه خانواده به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت محل زندگی خود مراجعه نمایند و توسط کارشناس مراقب سلامت و کارشناس سلامت روان به‌صورت رایگان غربالگری شوند و در مهارت‌های زندگی و فرزند پروری آموزش‌های لازم را فراگیرند.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهار داشت: کارشناسان سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی این آمادگی رادارند در صورت نیاز فعالیت‌های مشاوره‌ای و درمانی را در سازمان‌ها، ارگان‌ها، کارگاه‌ها و سایر محیط‌های شغلی انجام دهند.

فرحزادی با تأکید بر فراگیری مهارت‌های فردی کارکنان، کارمندان و کارگران در محیط کاری در جهت کاهش آسیب‌ها، خاطرنشان کرد: مهارت مدیریت استرس، مهارت حل مسئله، مهارت برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، مهارت تفکر نقاد، مهارت تفکر خلاق، مهارت تصمیم‌گیری، مهارت ایجاد تعادل و توازن بین مشکلات منزل و محیط کار و...توسط کارشناسان سلامت روان مراکز خدمات جامعه سلامت قابل‌آموزش دادن و یادگیری است.

این مقام مسئول اختلال افسردگی را از شایع‌ترین اختلال روانی در یزد برشمرد و تصریح کرد: بر اساس مطالعه و پیمایش ملی سلامت روان در کشور در سال ۱۳۹۴، حدود ۲۸ درصد از افراد ۱۵ الی ۶۴ ساله ایرانی از یکی از اختلالات روانی رنج می‌برند که شایع‌ترین آن‌ها بیماری افسردگی بود و حدود دوسوم بیماران شناسایی‌شده درمان مناسبی نگرفته‌اند؛ همچنین استان یزد نیز جزء استان‌های با شیوع بالا و نیازمند مداخله ارزیابی شده است.

وی بابیان اینکه در مطالعه ارزیابی اختلالات روان‌شناختی در محیط کار که در کشور انجام شد، وضعیت این اختلالات در استان یزد بدتر از میانگین کشوری بوده است، تأکید کرد: اهمیت توجه به موضوع سلامت روان آنگاه روشن‌تر می‌شود که بدانیم بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در جهان دچار افسردگی و بیش از ۲۶۰ میلیون نفر دچار اختلالات اضطرابی هستند که بسیاری از این افراد هر دو این اختلالات را تجربه می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، افسردگی به‌تنهایی مهم‌ترین عامل ایجاد بار بیماری‌ها باشد.

فرحزادی با اشاره به اینکه محل کار، خانه دوم انسان است و عشق و علاقه به آن، حفظ نظم منطقی و احترام به یکدیگر کمک می‌کنند که سلامت روان در محیط کار تأمین شود، عنوان کرد: هنگامی‌که مدیریت، عملکرد خوبی داشته باشد و کارکنان، موردتکریم و احترام قرار بگیرند و به آنان بهاداده شود، احتمال کمتری وجود دارد چنین محیط کاری دردسرساز باشد یا باعث بروز مشکل‌های روانی شود. به عبارتی عملکرد ضعیف مدیریت می‌تواند عامل نارضایتی شغلی قلمداد شود.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی یزد در بخشی از سخنان خود ادامه داد: آمارهای جهانی نشان می‌دهد که 10 درصد از کارکنان صرفاً به دلیل افسردگی از محیط کار مرخصی می‌گیرند که آمار مرخصی استعلاجی سالانه 36 روز است؛ درحالی‌که افسردگی بیماری قابل‌پیشگیری است، اما به دلیل عدم دسترسی به خدمات سلامت روان، باور نداشتن بیماری، درمان‌های ناقص و اشتباه 50 درصد افراد افسرده درمان نمی‌شوند.

این مقام مسئول در خصوص برنامه‌های گروه بهداشت روان هم‌زمان با هفته سلامت روان، یادآور شد: در این هفته در شهرستان‌های استان همایش‌هایی با محوریت سلامت روان در محیط کار برگزار می‌شود؛ همچنین تشدید برنامه‌های غربالگری در مراکز سلامت جامعه، افزایش آموزش‌های مهارت‌آموزی همگانی و اجرای برنامه‌های نمادین در دستور کار مراکز بهداشت شهرستان‌ها است.

فرحزادی از همایش استانی با موضوع سلامت روان در محیط کار برای کلیه مدیران استانی در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: این همایش در تاریخ ۲۶ مهرماه برگزار خواهد شد، همچنین همایش مشترک با اداره آموزش‌وپرورش جهت مشاورین آن اداره در تاریخ ۲۷ مهرماه و یک همایش برای کارفرمایان و نیروهای طب کار کارخانه‌ها با عنوان نقش کارفرمایان در سلامت روان محیط کار در تاریخ ۳ آبان ماه برگزار می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار