به بهانه هفته خوشنویسی:
کد خبر: ۵۱۰۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲ 18 October 2017
خوشنویسی جلوه  ناب هنر ایران است، فاخر و آراسته به زینت زبان و ادب فارسی، عاری و پیراسته از هر رنگ و لعاب وام گرفته از فرهنگ بیگانه.
خوشنویسی، برآمده از آئینی است که آتش طبع خونریز نوادگان تیمور را به آب زبان ادب و شعر فرو نشاند و درس دلدادگی و رهایی بدانها آموخت.
خوشنویسی یادگار ماند گار مکتب "لیلی"های تاریخ است که درد فراقشان به سیاه مشق نامشان، تسلی خوشنویس مجنون است.
گفت مشق نام لیلی می کنم  
 خاطر خود را تسلی می کنم
 استاد خوشنویس؛ تصویرگری است شوریده حال و مست که قلم به سرانگشتان دل می سپارد و خود را از هرچه رنگ تعلق می پذیرد وا میرهاند. اندیشه ایرانی در خیال پردازیهای یگانه خود، هنری آفریده که به عنوان یکی از جلوه های جمال شناسی، آیینه تمام نمای فرهنگ بومی و ملی ایران است.
 به بهانه هفته خوشنویسی (21 تا 28 مهرماه)  بر آن شدم تا به عنوان عضو بسیار کوچکی از این جامعه بالیده و هنرمند، همه نوجوانان و جوانان کشورم را به نگاهی تازه از دریچه "نگاهبانی و نگاهداری فرهنگ اصیل ایرانی" به هنر خوشنویسی (به ویژه خط نستعلیق) دعوت کنم،  باشد تا در این وانفسای فرورفتن درمرداب تکنیک و ارتباطات دهکده جهانی امروز، قدری به اصالت یکتا و بی نظیر ایرانی خود بازگردیم که یگانه راه نجات از این مرداب، زنده نگاهداشتن و جان بخشیدن به فرهنگ و هنر اصیل ایرانی است.
۲۱ مهر ماه سال ۱۳۲۹ مرحوم دکتر بیانی به منظور آموزش هنر خوشنویسی کلاسهایی برگزار نمود که اکنون به پاس آغاز این حرکت که ۶۷ سال تداوم داشته و شکل گیری امروز "انجمن خوشنویسان ایران" مدیون آن حرکت است، این روز از طرف انجمن به عنوان روز خوشنویسی برای اولین بار معرفی شده است.
امیدوارم مسئولان امروز کشور با بها دادن به این هنر و هنرمندان آن،  در آینده ای که فرهنگ و هنر اصیل ایرانی، به جایگاه رفیع خود باز میگردد نام خود را به نیکی به جای گذارند، چرا که بدون شک و همانند گذشتگان، دشمنان هنر و فرهنگ این مرز و بوم ، فراموش شده و به زباله دان تاریخ خواهد پیوست.
 در پایان این نوشتار،عرض ادب و دست بوسی خالصانه خود را به یگانه گوهر دریای خوشنویسی استان یزد، "جناب استاد محمود رهبران" یکی از ستارگان برجسته آسمان خوشنویسی معاصر واز استادان طراز اول کشور، اعلام می دارم و از خداوند طول عمر با عزت برای ایشان می طلبم تا شاگردان تشته هنر نستعلیق از چشمه عشق و هنرشان سیراب شوند.
سید امین رضوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار