کد خبر: ۵۱۰۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵ 18 October 2017
به گزارش «تابناک یزد»،خانه بهداشت کوچک‌ترین واحد بهداشتی-درمانی در نظام شبکه‌های بهداشتی و درمانی و مستقر در روستاست که تحت نظارت مرکز خدمات جامع سلامت روستایی فعالیت می‌کند. در حال حاضر 171 خانه بهداشت در روستاهای استان وجود دارد.
خانه بهداشت بسته به شرایط جغرافیایی به‌ویژه امکانات ارتباطی و جمعیت یک یا چند روستا را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.
مراقبت‌های اولیه بهداشتی درمانی یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در تحقق سلامت کشور است. خدمات مراقبت‌های اولیه بهداشتی درمانی در نظام شبکه روستایی خانه بهداشت به وسیله بهورزان اداره می‌شود. بهورزان از دیرباز نقش اساسی در موفقیت نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی درمانی کشور داشته‌اند.

حضور 298 بهورز در شبکه سلامت روستایی
مدیر‌ گروه گسترش شبکه‌های بهداشتی درمانی استان با بیان این‌که 171 خانه بهداشت در استان مشغول خدمت‌رسانی به همشهری‌ها هستند، می‌افزاید: این مراکز توسط 298 بهورز مدیریت می‌شود.
«احمد جعفری‌ندوشن» با بیان این‌که وظیفه واحد گسترش شبكه، طراحی و استقرار مناسب‌ترین نظام ارائه خدمات سلامت است، می‌افزاید: عمده‌ترین وجه فلسفی مراقبت‌های بهداشتی‌، تاكید بر توزیع عادلانه منابع بهداشتی است. راهكارهایی نیز برای دستیابی به این آرمان انسانی و بزرگ جهت‌گیری شده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: لازمه رسیدن به این هدف، گسترش واحدهای بهداشتی در سرتاسر نقاط دور و نزدیك شهرستان است. اصلی‌ترین راه رسیدن به این هدف‌، تامین سهولت دسترسی مردم شهر و روستا به خدمات بهداشتی است.
جعفری تاکید می‌کند: این دسترسی باید از جنبه‌های مختلفی چون دسترسی فرهنگی‌، تكنولوژیك‌، جغرافیایی‌، زمانی و اقتصادی مورد توجه قرار گیرد تا آرامش و آسایش دریافت‌كنندگان خدمات‌، تامین شود و حفظ و ارتقای سلامتی جامعه را به همراه داشته باشد.
مدیر گروه گسترش شبکه‌های بهداشتی درمانی استان اظهار می‌کند: واحد گسترش استان تلاش می‌كند با استانداردسازی واحدهای تحت پوشش و ایجاد تسهیلات لازم برای آنها، خدمات بیشتر با كیفیت بهتر به افراد تحت پوشش ارائه شود و مردم از ضروری‌ترین مراقبت‌های بهداشتی و درمانی در سطوح مختلف برخوردار شوند.
وی با بیان این‌که نیروی انسانی در خانه‌های بهداشت را بهورزان زن و مرد بومی تشکیل می‌دهند، می‌افزاید: این افراد بر‌اساس ضوابط و مقررات خاص انتخاب و پذیرش می‌شوند و آموزش‌های لازم را در مرکز آموزش بهورزی فرا می‌گیرند.
جعفری درباره دلیل بومی بودن بهورزها می‌گوید: بهورز، بومی و ساكن روستا‌، آشنا به فرهنگ و زبان مردم خود یاد گرفته كه چگونه خدمات بهداشتی اولیه را به مردمش ارائه کند تا برنامه سلامت روستایش به نحو مطلوب انجام شود.

نقش پررنگ بهورزان در نظام سلامت
کارشناس مسئول بهورزی استان درباره نقش بهورزان در نظام سلامت، می‌گوید: نقش بهورزان در نظام سلامت بسیار برجسته است. آنها توانستند مهم‌ترین مفاهیم بهداشتی را به ساده‌ترین شكل و با شیواترین لهجه به زبان روستایی، بازگو کنند و نوید‌دهنده سلامتی روستاها باشند.
«طاهره ندوشن» درباره ارزش کار بهورزان می‌گوید: تلاش‌ این قشر پر‌توان‌ در دور‌افتاده‌ترین ‌روستاها موجب‌ شد تا نه‌تنها خدمات‌ بهداشتی‌ لازم‌ به‌ روستاییان ارائه شده ، بلكه سلامت این قشر زحمتكش جامعه نیز تامین شود.
ندوشن درباره وظایف بهورزان عنوان می‌کند: وظایف عمده بهورزان ارائه کلیه خدمات بهداشتی درمانی از‌قبیل مراقبت از زنان باردار ،كودكان زیر 6 سال‌، واكسیناسیون كودكان، بیماریابی، مشاوره سلامت باروری، آموزش مردم برای ارتقای سلامت و اجرای برنامه سرشماری سالانه است.
وی می‌افزاید: مراقبت از سالمندان، انجام برنامه‌های غربالگری، بازدید از بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای، بهداشت مدارس و منازل، سلامت روان و تغذیه از دیگر وظایف بهورزان است.

   جایگاه بهورز در نظام شبکه سلامت
کارشناس مسئول بهورزی استان می‌گوید: تامین سلامت، برخورداری از زندگی سالم، مصون ماندن از بیماری‌ها و دستیابی به مراقبت‌های بهداشتی از حقوق مسلم شهروندان، بدون توجه به موقعیت، ثروت، طبقه اجتماعی و سایر تفاوت‌های آنهاست.
«طاهره ندوشن»  عملکرد بهورزان در نظام سلامت را بسیار مهم ارزیابی می‌کند و می‌افزاید: بی‌شک یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل موفقیت نظام سلامت، توجه به نظام شبکه‌ای است که در آن خانه‌بهداشت به‌عنوان اولین و اصلی‌ترین سطح ارائه خدمات بهداشتی، جهت پیشگیری نوع اول قرار گیرد.
وی ادامه می‌دهد: اگرچه خانه‌های بهداشت به صورت محدود به درمان توجه دارند، اما برای پیشگیری لازم هستند. به همین لحاظ یکی از ارکان موفقیت نظام سلامت کشور بهورزان هستند، چرا‌که بیشترین بار مسئولیت نظام سلامت بر دوش آنهاست.
ندوشن با بیان این‌که نقش‌ بهورزان‌ در سلامت ‌جامعه‌ حیاتی‌ است، می‌افزاید: امروز ‌ما شاهد کاهش‌ مرگ‌‌و‌میر مادران‌ و کودکان‌ هستیم و باید همه‌ را مرهون ‌زحمات‌ و تلاش‌ بهورزان‌ بدانیم‌، زیرا ارتقای‌ شاخص‌های بهداشتی‌ کشور در گرو تلاش‌ و فعالیت‌ این‌ عزیزان‌ است‌.
وی می‌گوید: تلاش بهورزان در سال‌های اخیر موجب شتاب‌گرفتن بازسازی و نوسازی خانه‌های بهداشت در استان یزد شده است. همچنین با توجه به بازنشسته شدن تعدادی از بهورزان و نیاز به کمک وجود آنها برای توسعه شبکه بهداشت استخدام بهورزان برای رفع نیازهای انسانی و کمبودها در این حوزه در خانه‌های بهداشت در سراسر استان در آینده نزدیک در دستور کار دانشگاه قرار می‌گیرد.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار