کد خبر: ۵۱۰۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸ 18 October 2017
به گزارش «تابناک یزد»،مسابقات جام‎‎جهانی شمشیربازی کلاس «آ »جوانان در حالی به میزبانی تهران برگزار شد که «شهریار گلزار»، «علیرضا خانی» و «امیر حسین سازنجیان» یزدی‎‎های حاضر در این رقابت‎‎ها بودند.
روزنامه همشهری به مناسبت حضور شمشیربازان یزدی در این مسابقات که شمشیربازانی از ١٥ كشور جهان در آن حضور داشتند، با «شهریار گلزار» که برای دومین سال متوالی نماینده ایران در این پیکارها بود، به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه مشروح آن را می‎‎خوانید.
  • از چه زمانی شمشیربازی را آغاز کردید؟
«شهریار گلزار» متولد خرداد 81 در یزد هستم. شمشیر‎‎بازی را از 7 سالگی و با تشویق و توصیه پدرم، آغاز کردم.
4 سال بعد به تیم یزد وارد شدم. از آن زمان به بعد نیز شمشیربازی را به‌صورت حرفه‎‎ای آغاز کردم. در‌حال‌حاضر نیز در رشته تجربی مشغول به تحصیل هستم.
  • از 7 سالگی به‌صورت حرفه‎‎ای ورزش می‎‎کنید، از آن زمان تاکنون چه عناوین و مقام‌‌هایی کسب کرده‎‎اید؟
در مسابقات کشوری 3 مرتبه قهرمانی را به خود اختصاص دادم که 2 مرتبه این قهرمانی‎‎ها در رده سنی زیر 14 سال و قهرمانی دیگر در رده نوجوانان به دست آمد. در 2 سال گذشته نیز به‌عنوان یکی از نمایندگان ایران در مسابقات جهانی حضور دارم.
  • با توجه به این‌که دانش‎‎آموز هستید، روزانه چند ساعت از وقت خود را به تمرین اختصاص می‎‎دهید؟
در تابستان به دلیل این‌که به مدرسه نمی‎‎رفتم، علاوه‌بر 2 ساعت تمرین روزانه زیر نظر مربی خودم، به‌تنهایی نیز تمرین می  کردم. در حال حاضر، با توجه به شروع مدارس، به 2 ساعت تمرین زیرنظر مربی اکتفا می‎کنم.
  • شمشیربازی را در چه ماده‎‎ای دنبال می‎‎کنید؟
مسابقات شمشیربازی در سه ماده فلوره، اپه و سابر برگزار می‌شود که از نظر نوع شمشیر مورد استفاده و قوانین بازی با یکدیگر تفاوت دارند. البته من از ابتدا تاکنون در بخش سابر فعالیت می‌کنم.در واقع فلوره دارای شمشیری به وزن 500 گرم و به طول 110 سانتی‎‎متر شامل دسته، گارد و تیغه‌ای از جنس فولاد آلیاژی است و خاصیت فنری دارد. در نوك تیغه این شمشیر قطعه‎‎ای قرار دارد كه هرگاه بازیكن بتواند فشاری معادل 500 گرم نیرو بر بدن حریف وارد كند، این ضربه روی دستگاهی مخصوص ضبط و امتیاز داده می‎‎شود.اپه نیز دارای شمشیری به طول 110 سانتی    متر و با وزن 770 گرم است، به‌نحوی‌که ضخامت تیغه آن بیشتر از تیغه فلوره است. مقطع تیغه اپه مثلث‌شكل است. در این رشته هم مانند فلوره ضربه‎‎ها به‌وسیله دستگاه مخصوص ضبط می‌شود، اما برای ثبت امتیاز، شمشیرباز باید 750 گرم نیرو بر نوك شمشیر وارد كند تا دستگاه ضربه را ثبت کند.
هدف در بازی اپه، تمام بدن است و تعداد ضربات نیز 5 ضربه در ۳ دقیقه است كه برای هر بازی در نظر گرفته می‎‎شود؛ البته تنها ضربه با نوك شمشیر ملاك امتیازدهی است.
شمشیر سابر نیز 500 گرم وزن دارد و طول آن 105 سانتی‌متر است كه شامل 88 سانتی‎متر طول تیغه است. هدف در این رشته، همه قسمت‎‎های بالای بدن است و می‌توان هم با نوك شمشیر و هم از پهلو به صورت پرش، ضربه وارد آورد.
در سال‎‎های اخیر، مسابقات سابر به‌صورت الكتریكی درآمده و قضاوت مسابقات بر‌عهده یك سرداور است. برای برد، تعداد 5 ضربه در مدت ۳دقیقه لازم است. حركات و سرعت عمل در سابر بسیار بیشتر و سریع‎‎تر از دو رشته دیگر (فلوره و اپه) است و با ضربات نوك و لبه آن امتیاز به دست می‎‎آید.
  • حمایت‎‎های فدراسیون شمشیربازی از این ورزش چگونه است؟
خوشبختانه، شمشیربازی یکی از ورزش‎‎های اول استان است و همواره مدال‎‎های رنگارنگی برای استان به همراه داشته است؛ لذا مورد حمایت خوبی قرار دارد.
  • هدف اصلی شما از پرداختن به ورزش شمشیربازی چیست؟
هدف اول من حفظ قهرمانی‌‌های کشوری و حضور مستمر در مسابقات جهانی است. البته هدف بزرگ‌تری نیز دارم و آن به دست آوردن عنوان قهرمانی جهان و کسب مدال المپیک است.
  • برای شروع ورزش شمشیربازی چه میزان هزینه اولیه نیاز است؟
این ورزش را باید از سنین پایین شروع کرد. در رده‎‎های پایه و در چند سال اول، نیاز به هزینه خاصی نیست، ولی پس از حرفه  ای شدن، باید هزینه‎‎هایی کرد. شمشیربازها موقع مسابقه باید لباس    های مخصوصی بپوشند و از دستكش، لباس مخصوص و یك ماسك با تور فلزی استفاده کنند تا صورت و بدن آنها از ضربه‎‎های احتمالی حریف محفوظ بماند.
این وسیله‎‎ها به‌خودی‌خود گران هستند، ولی با هزینه 500 هزار‌تومانی می‎‎توان جنس‎‎های درجه 2 چینی را تهیه کرد.
  • چه صحبتی با جوانان و افراد علاقه‎‎مند به این ورزش دارید؟
متاسفانه، جوانان و خانواده‎‎ها در نگاه اول به دنبال کسب درآمد از ورزش هستند و به صورت معمول فرزندان خود را به سوی ورزش‎های پر‌سود می‎‎فرستند. این‌درحالیست که باید کودکان از همان سال‎‎های ابتدایی، استعدادیابی شوند و در ورزشی که در آن استعداد دارند، وارد شوند.در‌صورتی‌که کودکان با توجه به استعداد خود، وارد رشته‎‎های ورزشی شوند، نه‌تنها از زندگی بیشتر لذت می‎‎برند، بلکه سرعت پیشرفت آنها نیز افزایش می‎‎یابد و از آن درآمد هم خواهند داشت. شمشیربازی از‌ ورزش‎‎های مفرح و زمینه بسیار خوبی برای پیشرفت ورزشکاران آن فراهم است.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
امیدوارم به ارزویت برسی قهرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار