کد خبر: ۵۱۰۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰ 18 October 2017
 
 علی مختاری‌
 
در‌حالی‌که این روزها بازارهای مختلف شاهد رکود هستند، فروش لوزام ورزشی یزد به نسبت خوب و کاهش فروش آنها تنها 7 درصد است. همچنین برخلاف دیگر صنوف، در 10 سال گذشته، شاهد تعطیلی مغازه‎ای در این صنف نبودیم و ظاهرا یزدی‎ها به دلیل رکود، ورزش حرفه‎ای را کنار نگذاشته‎اند.
فروشگاه‎‎های لوازم ورزشی همیشه جذاب‌‎‎اند و نگاه هر عابری را حتی برای چند ثانیه به تنوع جنس‌ها، رنگ‌ها و مدل‌های خود جلب می‌کنند.
با توجه به شیوع دیابت و قند خون در استان، ورزش بیش از پیش برای شهروندان یزدی اهمیت دارد و به نظر می‎‎رسد بودجه‎‎ای را برای این کار کنار گذاشته‎اند، به طوری که در سال‌‌های اخیر، شاهد کاهش این بیماری‎‎ها هستیم.
با‌این‌وجود همه در این رابطه راضی نیستند، به‌طوری‌که بازاریان از وجود کالاهای نامرغوب و بی‌کیفیت خارجی و مشتریان نیز از نامطمئن بودن کالاهایی که در بازار وجود دارد، گلایه می‌کنند.
به گفته مشتریان، نه‌تنها قیمت کالاها و لوازم گران است، تشخیص این‎ که کدام کالا اصل و باکیفیت است و کدام نیست، نیز بسیار دشوار است.

فعالیت 77 فروشگاه لوازم ورزشی
رئیس صنف لوازم ورزشی و بازی‎‎های رایانه    ای و بازی‎‎های کودک یزد می    گوید: در حال حاضر، 77‌فروشگاه لوازم ورزشی، 27 فروشگاه بازی‎های رایانه‎‎ای و 7 فروشگاه بازی‌های کودک در استان فعالیت می‎‎کنند.
«محمد آرمین» با بیان این‌که در یزد لوازم ورزشی قاچاق بسیار کم است، می  افزاید: جنس قاچاق بیشتر شامل کفش‎‎هایی است که از‌طریق برخی استان‌های جنوبی به کشور وارد می‎‎شوند، ولی دیگر اجناس به‌صورت قانونی در بازار عرضه می‎‎شوند.
وی با بیان این‌که 20 درصد لوازم ورزشی یزد از چین وارد بازار می‎‎شود، اضافه می‎‎کند: 20 درصد اجناس هم از دیگر کشورها و 60 درصد آن تولید داخل است؛ هر چند نسبت به سال‎‎های گذشته، شاهد پیشرفت چشمگیری در مصرف کالاهای داخلی هستیم.
آرمین با بیان این‌که رکود تاثیر زیادی بر بازار فروش این صنف نداشته است، عنوان می‎‎کند: در سال‌‌های گذشته، تنها شاهد کاهش 7 درصدی فروش در این بازار بودیم که در مقایسه با صنوف دیگر، کاهش قابل‎‎توجهی نیست و به جز یک فروشگاه که به بندرعباس منتقل شد، هیچ کدام از دیگر فروشگاه‎‎های لوازم ورزشی یزد در 10 سال اخیر اقدام به ابطال پروانه نکرده‎‎اند.
وی با بیان این‌که در سال‌‌های اخیر، برخی فروشگاه‎‎های استان تخصصی شده‌اند، می‎گوید: عمده این فروشگاه‎‎ها به لوازم ورزش‎‎های رزمی، کوهنوردی، تنیس روی میز و سوارکاری اختصاص یافته‌اند.
این مسئول معتقد است این اختصاصی شدن یکی از عوامل ثبات قیمت در این بازار است، به‌طوری‌که در حال حاضر قیمت لوازم ورزشی در استان بسیار مناسب است.
وی با بیان این‌که البته گاهی تخلف‎‎های گران‎‎فروشی نیز وجود دارد که از‌طریق تعزیرات با متخلفان مقابله می‎‎شود، اعلام می    کند: سود مجاز وسایل ورزشی 16 درصد و کفش ورزشی 20 درصد است.
وی با بیان این‌که امسال شکایت‎‎های مطرح‌شده در این صنف در مجموع تنها 4 مورد است، می‎گوید: تمام این شکایت‎‎ها در داخل صنف با حضور طرفین، حل و فصل شده است.
وی با بیان این‌که در حال‌حاضر، مهم‌ترین مشکل در این حوزه تداخل صنفی است، می‎‎گوید: برخی فروشگاه‎‎های پزشکی اقدام به آوردن تردمیل و مبل ماساژ می‎‎کنند که غیرقانونی است. همچنین حتی لوازم‎‎تحریری‎‎ها و اسباب‎‎بازی‌فروشی‌ها اقدام به عرضه برخی وسایل ورزشی می‎‎کنند که این کار نیز غیرقانونی است.

گلایه فعالان بازار لوازم ورزشی
شنیدن صحبت‌ها و تا حدی گلایه‌های بازاریان لوازم ورزشی نیز خالی از لطف نیست؛ افرادی که سال‌ها فعالیت حرفه‌ای خود را با فروش یا تولید این کالاها گذرانده‌اند و با زیر و بم بازار آشنا هستند.
یکی از فروشندگان لوازم ورزشی در خیابان امام خمینی(ع) در گفت‌وگو با همشهری و با اشاره به کمبود کالاهای ایرانی در بازار، می‌گوید: تولیدات داخلی این حوزه کافی نیست و فعالان بخش تولید لوازم ورزشی باید با ارتقای کیفی، گام‌های موثرتری در این حوزه بردارند.
«محمد عطایی» درباره نقش دولت در بهبود وضعیت بازار، بیان می‌کند: دولت در بهبود وضعیت بازار لوازم ورزشی نقش مهمی دارد که مهم‌ترین آن، کمک در تامین تسهیلات برای فروشندگان است.
یکی از فروشندگان بازار لوازم ورزشی با اشاره به موضوع افزایش تعرفه‌ها، می‌گوید: افزایش تعرفه باعث شده کالای قاچاق بیشتری وارد کشور شود.
«ابوالفضل سجادی» با بیان این‌که افزایش تعرفه، تنوع محصولات را نیز کاهش می‌دهد، تصریح می‎‎کند: به‌عبارت‌دیگر، افزایش تعرفه سبب شده واردکنندگان دیگر به مبادی قانونی ورود کالا به کشور روی نیاورند و از راه‌های دیگر کالا را وارد بازار کنند تا مجبور نباشند مالیات و همچنین هزینه ترخیص را به گمرک پرداخت کنند.
یکی دیگر از فروشندگان لوازم ورزشی نگاه تجملاتی جامعه به ورزش را مهم‌ترین مشکل این بازار ذکر می‌کند و می‌گوید: ورزش کردن هنوز به بخشی از زندگی ما تبدیل نشده است. به همین دلیل نیز بسیاری از افراد به خرید کالای ورزشی استاندارد روی  نمی‌آورند.
«مسعود احمدی» ادامه می‌دهد: مشکلی که در این بازار وجود دارد، این است که بسیاری از تولیدکنندگان لوازم ورزشی کشور بی‌بهره از ماشین‌آلات روز هستند و این امر باعث ایجاد ضعف‌هایی در تولید می‌شود که گاهی مشتریان را به سمت لوازم ورزشی تولید خارج از کشور سوق می‌دهد.

 نبود نظارت؛ عامل افزایش قیمت‌ها
یکی از فروشندگان لوازم ورزشی در یزد می‌گوید: در‌حال‌‌حاضر بهترین تولیدکنندگان لباس ورزشی را در ایران داریم، با‌این‌حال، هیچ کدام از تولیدکنندگان کفش ورزشی داخل کشور موفق به دریافت گواهینامه استاندارد نشده‌اند؛ این‌در‌حالیست که مردم اعتماد بیشتری به کالاهایی دارند که علامت استاندارد بر جعبه آنها نصب شده است و آن کالاها را به‌راحتی و با اطمینان خریداری می‌کنند.
«رضا محمدی» تصریح می‌کند: البته مردم را نیز به خرید کالای تولید داخل کشور دعوت می‌کنیم، چون این کار بهتر از آن است که کالای قاچاق بی‌کیفیت از بازار خریداری شود.
وی آزاد شدن تعرفه واردات از‌سوی دولت برای ایجاد اشتغال را باعث گران شدن کالا می‌خواند و می‌گوید: در واقع، ارز متقاضی و سود بازرگانی ۲ برابر، باعث گران شدن قیمت تمام‌شده کالاهای وارداتی شد.
این فروشنده با اشاره به این‌که یکی از مشکلات گرانی لوازم ورزشی است، می‌‌گوید: قیمت دوچرخه و تردمیل چینی، افزایش سرسام‎‎آوری داشته است و اصلا نمی‎‎توان در مورد آن اظهار نظر کرد.
به اعتقاد محمدی، علت افزایش قیمت در بازار نبود نظارت دولت بر قیمت‎هاست.
این فروشنده می‌گوید: در‌حالی‌که همگان شعار حضور همه‌جانبه مردم در ورزش را برای کسب سلامتی سر می‌دهند، اما با گران شدن وسایل و اماکن ورزشی، استفاده از این امکانات برای جوانان و خانواده‎‎های علاقه‌مند به ورزش وجود ندارد و برخی جوانان به همین علت قید ورزش را می‌زنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار