کد خبر: ۵۱۰۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷ 17 October 2017
به گزارش «تابناک یزد»،ريیس اداره بهزیستی ابرکوه گفت: بر طبق آخرین آمار تعداد 110 نابینا و کم‌بینا در ابرکوه وجود دارد که اشتغال، توانمندسازی و مناسب‌سازی اماکن دولتی اساسی‌ترین نیازهای آنان محسوب می‌شود .

«زهره اکرمی»  اظهار کرد: افراد نابینا و کم‌بینا در جامعه همچون سایر مردم حق استفاده از کلیه امکانات، وسایل نقلیه عمومی، حضور در مراکز تفریحی و مذهبی و حتی موقعیت شغلی مناسب را دارند .

وي تصریح کرد: در حال حاضر اشتغال و توانمندی‌سازی معلولان به ‌ویژه نابینایان، عدم مناسب‌سازی اماکن دولتی و عمومی از مهم‌ترین مشکلات و اساسی‌ترین نیازهای این قشر آسیب‌پذیر است که باید مسئولین در این زمینه تدابیر لازم را اندیشیده و اقدامات به‌موقع انجام دهند .

اکرمی خاطرنشان کرد: مردم جامعه نیز باید برای تعامل با افراد نابینا و کم‌بینا واقع‌بین باشند به این صورت که از طرفی چنین افرادی را مورد بی‌مهری قرار نداده و از سوی دیگر آن ‌قدر محبت و علاقه نشان ندهند که به ‌نوعی ترحم تبدیل‌ شده و موجبات رنجش آنان را فراهم کند زیرا چنین رفتاری به استقلال و خودکفایی این روشن‌دلان لطمه‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کند .

ريیس اداره بهزیستی ابرکوه ادامه داد: بر طبق آخرین آمار شهرستان ابرکوه دارای 110 نابینا و کم‌بینا است که تحت پوشش اداره بهزیستی بوده و از خدمات توان‌بخشی این اداره، ازجمله مستمری ماهیانه، وسایل کمک توان‌بخشی (عصای سفید، ساعت گویا)، کمک‌ هزینه تحصیلی، تسهیلات اشتغال‌زایی، کمک‌ هزینه مناسب‌سازی محل سکونت بهره‌مند می‌شوند .

اکرمی با بیان این که بسیاری از نابینایی‌ها قابل ‌پیشگیری هستند، افزود: ریشه نابینایی و کم‌بینایی به موارد ارثی و غیر ارثی مربوط می‌شود که برای هر کدام راه‌های پیشگیری مخصوص وجود دارد و در موارد ارثی می‌توان با انجام مشاوره‌ها و آزمایش‌های پیش از ازدواج از بروز آن جلوگیری کرد .

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز مسئله مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج به‌ صورت رایگان و اجباری انجام می‌شود که خود یکی از راهکارهای پیشگیری از نابینایی و کم‌بینایی به‌حساب می‌آید.

به گفته اين مسئول، در موارد غیر ارثی نیز با مراجعه به‌موقع به پزشک، رعایت مسائل بهداشتی و ایمنی می‌توان پیشگیری‌های لازم را انجام داد که هزینه آن به‌مراتب کمتر از خدمات بعد از نابینایی است .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار