مدیرکل استاندارد استان یزد از جمع‌آوری 50 کالای فاقد استاندارد از سطح بازار یزد خبر داد.
کد خبر: ۵۰۸۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹ 15 October 2017
به گزارش «تابناک یزد»محمدحسین ماجدی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد، گفت: سال جاری شعار جهانی سازمان جهانی استاندارد با عنوان «استانداردها شهرها را هوشمندتر می‌کنند» نام‌گذاری شده است و پوستر این روز جهانی توسط دانشجوی ایرانی در رشته گرافیک طراحی‌شده و سازمان جهانی ایزو آن را پذیرفته و تمام دنیا از این پوستر پرافتخار استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اشتغال و تولید پایدار ملی با التزام رعایت استانداردهای ملی به دست می‌آید، افزود: همه باید درزمینه رعایت استاندارهای جهانی کوشا باشند، آن چیزی که امروزه از وضعیت کیفیت در استان شاهد هستیم، مدیون زحمات مدیران پیشین و همکاران بنده در اداره کل استاندارد استان میسر شده است.

مدیرکل استاندارد استان یزد در بیان عملکرد گزاش اداره کل استاندارد در سال جاری گفت: در شش‌ماهه نخست سال جاری از مراکز تولیدی استان یک هزار و 615 مورد نمونه‌برداری انجام‌شده و یک هزار و 52 نمونه به آزمایشگاه‌ها فرستاده‌شده است. همچنین در همین مدت‌زمان از یک هزار و 353 مورد بازرسی از واحدهای تولیدی، 123 مورد تمدید، تعلیق و یا ابطال پروانه صورت گرفته است.

ماجدی با اشاره به اقداماتی که درزمینهٔ آزمون انگ فلزات، آزمون نازل جایگاه‌های سوختی و ... انجام‌شده است، اظهار داشت: در شش‌ماهه نخست سال جاری از سه هزار و 412 واحد صنفی در کل استان بازرسی صورت گرفته است و از 56 واحد مشکوک نمونه‌برداری شده و برای آزمایش ارسال‌شده است.

این مقام مسئول بابیان اینکه متأسفانه در سال جاری تاکنون هیچ استانداردی در اداره کل استاندارد استان نهایی نشده است، تصریح کرد: امیدواریم در شش ماه دوم سال جاری این استانداردها تدوین و نهایی شود و در آمار لحاظ شود.

وی در بخشی از سخنان خود ادامه داد: تاکنون برای بازرسی بازار 45 میلیون تومان، برای طرح رمضان 12 میلیون، بررسی روغن کنجد در استان 7 میلیون تومان، تیرچه‌بلوک و میلگرد هرکدام 10 میلیون تومان، نمونه‌های وارداتی که در استان توزیع می‌شود 40 میلیون، زمین‌های بازی استان 30 میلیون تومان و برای کپسول‌های آتش‌نشانی که متأسفانه از وضعیت نامطلوبی برخوردار هستند هفت میلیون تومان از سرجمع اعتباراتی که داشتیم توزیع و هزینه شده است.

مدیرکل استاندارد استان یزد بابیان اینکه برای 113 آسانسور در شش‌ماهه اول سال جاری تأییدیه صادرشده است، عنوان کرد: در سال گذشته 193 پروانه واحد صنعتی را با مصرف انرژی تطابق دادیم و تاکنون 130 پروانه برای واحد صنعتی صادر شد و 44 مورد نیز عدم تطابق وجود داشت، همچنین 49 مورد خط تولید تاکنون که از استاندارد تخطی کرده‌اند را پلمپ کردیم و برعلیه 4 واحد اعلام‌جرم صورت گرفته و 50 مورد کالایی که مطابق با استاندارد نبود از سطح بازار جمع‌آوری شد.

ماجدی بابیان اینکه در سال گذشته 843 واحد تحت پوشش استاندارد بوده‌اند، اذعان کرد: این آمار به 703 مورد در سال جاری افزایش‌یافته است، در سال جاری در تاریخ 17 مردادماه اولین جلسه کارگروه تخصصی استانداردسازی و ارتقای کالا و خدمات را با ریاست معاونت امور عمرانی داشتیم که در این کارگروه مصوباتی صورت گرفت که باید دارای تأییدیه شورای برنامه‌ریزی را داشته باشد.

وی با اعلام این خبر که هفت مورد شرکت آسانسوری فاقد صلاحیت بوده‌اند، یادآور شد: بندی در این استاندارها وجود دارد که طراحی آسانسور مورد تائید شرکت‌های خدمات مهندسی ذی‌صلاح قرار بگیرد اما در ایران چنین شرکت‌هایی وجود ندارد؛ بنابراین با سازمان نظام‌مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی جلساتی گذاشتیم تا ضوابط نوشته شود و از اوایل سال آینده شرکت‌هایی در این زمینه فعال شوند و تمام آسانسورهایی که در استان فعال می‌شوند توسط این شرکت‌ها ازلحاظ ساختمانی، الکتریکی و مکانیکی تائید شوند و سپس مورداستفاده قرار گیرند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مشکل بزرگی که در استان وجود دارد و باعث شده است هزینه‌های گزافی از مردم گرفته شود، این است که به آنچه در قراردادهای بین شرکت‌های آسانسور و مالکین یا پیمانکاران قیدشده، عمل نمی‌شود و بنابراین خواسته‌شده برای امسال قراردادها به‌صورت مجانی در اداره کل استاندارد ثبت شود تا بازرسان اداره و انجمن آسانسور جنس مورداستفاده در آسانسور را با آنچه در قرارداد آمده موردبررسی قرار دهند.

ماجدی افزود: با توجه به هزینه بالای بازرسی آسانسور، تعداد نوبت بازرسی به 4.5 نوبت برای امسال کاهش‌یافته است، همچنین هزینه بازرسی برای بیشتر از سه نوبت به عهده سازنده آسانسور گذاشته است که نتیجه بسیار خوبی در استان به همراه دارد و سازندگان آسانسور نیز در ساخت آن دقت بیشتری را به کار می‌برند.

مدیرکل استاندارد استان یزد با اشاره به اینکه از کل دستگاه‌های اجرایی استان به‌خصوص دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها درخواست شده که دستگاه‌ها و آسانسورهای خود را استانداردسازی کنند و گواهی استاندارد داشته باشند، ادامه داد: تمام زمین‌های بازی و تجهیزات بازی استاندارد شود که جهانی‌شدن یزد و حضور توریست‌ها در یزد اهمیت این موضوع را بیشتر نشان می‌دهد.

وی بابیان اینکه درزمینهٔ استانداردسازی زمین و تجهیزات بازی با نمایندگان آموزش‌وپرورش، اداره بهزیستی، اداره ورزش و جوانان و برخی از دانشگاه‌های استان جلسه برگزارشده است، تصریح کرد: اهتمام داریم که تمام تجهیزات بازی استانداردسازی شود و برای اولین بار شرکت بازرسی معتبر در این زمینه در یزد مستقرشده و به شهرداری‌ها و همچنین دانشگاه‌هایی که وسیله بازی دارند این موضوع را اعلام کردیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار