حجت‌الاسلام قرائتی در یکی از جلسات تفسیر قرآن گفت: خداوند می‌فرماید «وَ إِنْ جاهَداکَ لِتُشْرِکَ بی» (العنکبوت/8) اگر پدر و مادر تلاش می‌کنند که تو را مشرک کنند تا به من شرک بورزی، دیگر از آن‌ها اطاعت نکن.
کد خبر: ۵۰۷۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۳ 17 October 2017
به گزارش «تابناک یزد»، حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است.

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، خبرگزاری فارس گزیده‌ای از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در سال‌های گذشته را در اختیار علاقه‌مندان  قرار می‌دهد.

در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «پیوندهای مکتبی» که در 22 آذرماه سال 1380 ایراد شده است، تقدیم می‌شود.

نگذارید پدر و برادران‌تان سرپرست شما شوند/ در مکتب الهی نور چشمی نداریم

-«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا آباءَکُمْ وَ إِخْوانَکُمْ أَوْلِیاءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْکُفْرَ عَلَى الْإیمانِ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ» التوبه/23  می‌گوید: ‌ای کسانی که ایمان دارید، (آبائکم)، پدرتان را، (اخوانکم) برادرتان را، نگذارید رئیس بشود. نگذارید ولی شما و سرپرست شما بشود... حب و بغض‌های بجا و نابجا عواملی که ما را از مرز بیرون می‌کند.

-  در مکتب الهی نور چشمی نداریم. زن چی؟ دو تا از زن‌های پیغمبر قطعاً جهنمی‌اند. یکی زن حضرت نوح، یکی زن حضرت لوط٬ چون قرآن راجع به این دو تا زن پیغمبر می‌فرماید(فخانتاهما) خیانت کردند، این دو زن به همسرانشان، جهنمی شدند.

جایی که می‌توان از والدین سرپیچی کرد

- پسر نوح بد بود وقتی قهر خدا آمد گفت خدایا پسرم را نجات بده فرمود پسر تو «إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ» هود/46 پسر تو اهل تو نیست، (إنه) بدرستی که، (لیس من اهلک) او از تو نیست، پسر پیغمبر است٬ جهنمی است.

- «وَ إِنْ جاهَداکَ لِتُشْرِکَ بی» العنکبوت/8 (إن) اگر، (جاهد) اگر پدر و مادر با تو جهاد می‌کنند، یعنی دارند تلاش می‌کنند، (جاهداک لشترک) که تو را مشرک کنند، (لشترک بی)، تا شرک به من بورزی، «ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ» خوب اگر یک پدر و مادر می‌خواهند بچه‌شان را مشرک کنند قرآن می‌گوید اینجا دیگر گوش به حرف پدر و مادر نده(فلا تطعها) اطاعت نکن.

زنی که در خانه طاغوت بود اما رنگ طاغوت نگرفت

- کافر کیست؟ فرعون، در خانه فرعون کیست؟ زن فرعون. خداوند در قرآن می‌فرماید «وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا» التحریم/11 به همه مردان با ایمان می‌گوید از این خانم یاد بگیرید «امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ» همه مردها از این خانم چیز یاد بگیرند که این خانم در خانه طاغوت بود اما رنگ طاغوت نگرفت.

امام صادق(ع) چه کسانی را در قیامت شفاعت نمی‌کند؟

- قرآن می‌فرماید فامیلی رنگ نجات نیست. امام صادق(علیه السلام) لحظات آخر عمرش بود فرمود همه فامیل را جمع کنید، دعوت کنید یک چیزی می‌خواهم بگویم. دویدند، همه جمع شدند. امام صادق چشم‌هایش را باز کرد و فرمود هر کس نماز را سبک بشمارد از ما نیست٬ ما شفاعتش را نمی‌کنیم. روایات زیادی داریم که دلتان را خوش نکنید به این که من سیّدم. دلتان را خوش نکنید به این که من شیعه هستم. دلتان را خوش نکنید به این ... فقط دلتان را خوش کنید چقدر ایمان دارید. چقدر عمل صالح انجام داده‌اید. وقتی قرآن می‌گوید پسر نوح جهنمی است، زن پیغمبر جهنمی است دیگر ما باید تکلیف خود را بدانیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار