«ایران» در ادامه نوشت: حکایت شرکت‌های لیزینگی غیر قانونی از آن حکایت‌هایی است که انگار تمامی ندارد؛ هر روز توی اخبار و صفحات حوادث کلی توصیه و هشدار می‌خوانیم که به این شرکت‌ها اعتماد نکنید و فلان و فلان ولی گویی کسی گوشش بدهکار این حرف‌ها نیست و یکدفعه می‌بینی جلوی ساختمانی کلی آدم تجمع کرده‌اند که ایها الناس به دادمان برسید که زندگی‌مان را بردند!

هنوز چند صد نفری که درشرکت «نگین خودرو آفتاب» سرمایه گذاری کردند به پول‌شان نرسیده‌اند و رسیدگی به پرونده مدیرعامل این شرکت به پایان نرسیده‌ که اخبار دیگری منتشر می‌شود که شرکت دیگری کلاه بقیه را برداشته و طرف فراری است.

«علیرضا بستانی» یکی از کسانی است که به گفته خودش با هزار زور و زحمت پولش را از دهان شیر بیرون کشیده: «از توی آگهی یکی از روزنامه‌ها با این شرکت آشنا شدم. شرایطی که برای فروش گذاشته ‌بود خیلی معقولانه و به صرفه بود. نیمی از قیمت ماشین را نقد می‌گرفتند و بقیه را ۳۶ ماهه با سود ۱۲ درصد.

وقتی برای تشکیل پرونده رفتم و سفارش ماشین دلخواهم را دادم و پول را به حسابشان واریز کردم، برگه قراردادی برای امضا جلویم گذاشتند که اصلاً اجازه ندادند بخوانمش؛ گفتند امضایش کن! وقتی امضا کردم، مسئول تنظیم قرارداد گفت که ماشین را یکماهه تحویل می‌دهند و اگر به هر علتی موفق به این کار نشوند، حق ندارم تا ۳ ماه پول واریزی را از شرکت درخواست کنم وگرنه خسارتی را که به شرکت زده‌ام از اصل پولم کم می‌کنند.

یک ماه بعد که رفتم دنبال ماشین، گفتند هفته بعد و هفته بعد و هفته بعد... ۲ ماه گذشت و خبری از ماشین نشد. بالاخره بعد از کلی مراجعه و داد و بی‌داد و تهدید به شکایت، پولم را بعد از ۳ ماه گرفتم. وقتی برای پیگیری پول به آنجا می‌رفتم، فهمیدم کلی آدم مثل من پول داده‌اند برای خرید ماشین خارجی ولی خبری از تحویل نیست. آنها به این بهانه پول مردم را می‌گرفتند و با آن کاسبی می‌کردند و بعد از ۳ تا ۶ ماه اصل پول را برمی‌گرداندند.»

مردم به هشدارهای پلیس توجه کنند

چند سالی از پرونده شرکت «نگین خودرو آفتاب» به اتهام کلاهبرداری می‌گذرد و مدیرعامل آن در زندان به سر می‌برد و هنوز خبری از پرداخت پول به مالباختگان نیست. پلیس پس از بازداشت این مدیرعامل و پیگیری پرونده مالباختگان از مردم خواست با دقت بیشتری از شرکت‌های لیزینگی ماشین بخرند ولی انگار این توصیه‌ها آنقدرها نتیجه‌بخش نبود و به گفته سرهنگ کارآگاه محمدرضا ذاکر استقامتی، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران امسال ۲ پرونده شکایت سریالی دیگر از شرکت‌های غیرمجاز لیزینگ به اداره کلاهبرداری آگاهی ارجاع شده ‌است.

سرهنگ استقامتی درباره فعالیت این شرکت‌های غیرمجاز به ما می‌گوید: «این شرکت‌ها با تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی و درج آگهی در روزنامه‌ها و شرایط ایده‌آلی که عنوان می‌کنند، مشتریان را جذب کرده و با تنظیم قراردادهای یکطرفه پول آنها را می‌گیرند و با دست به سر کردنشان کلاهبرداری می‌کنند.

بیشتر این مالباختگان در تحقیقات عنوان می‌کنند که تعریف این شرکت را از این و آن شنیده‌ بودند و اصلاً تصور نمی‌کردند که سرشان کلاه برود. چراکه با چشم خود دیده‌ بودند که برخی از مشتری‌ها ماشین خود را از شرکت تحویل گرفته‌اند. باید بگویم که این شرکت‌ها برای اینکه مشتریان خود را فریب بدهند، صحنه‌سازی می‌کنند و با دست به دست کردن چند ماشین میان خود، طوری وانمود می‌کنند که یک شرکت معتبر هستند ولی واقعیت چنین نیست.»

شرایط وسوسه‌کننده!

«علوی»، یکی دیگر از کسانی که ۳ ماه است به‌دنبال پولی است که برای ماشین «ساندرو» به شرکت ... در خیابان آزادی - بین اسکندری و دکتر قریب - پرداخته‌ است. او در آگهی یکی از روزنامه‌ها خوانده بود که این شرکت با دریافت ۱۵ میلیون تومان ماشین ساندرو تحویل می‌دهد و مابقی آن را با سود منصفانه‌ای ۳ ساله دریافت می‌کند. وعده‌ای که هیچگاه عملی نشد.

او درباره این کلاهبرداری به ما می‌گوید: «۳ ماه پیش به دفتر این شرکت رفتم. برادرم هم برای ثبت‌نام با من آمد چون گفته‌ بودند ماشین را به محض اینکه ۱۵ میلیون بپردازیم، تحویل می‌دهند. پول را تحویل دادیم و آنها ۵۳۰ هزار تومان هم بابت حق کارگزاری از هر کدام‌‌مان گرفتند و برگه‌ای هم جلوی‌مان گذاشتند که امضا کنیم. مهلت هم ندادند که بخوانیم. وقتی نوبت تحویل رسید، بهانه آوردند که کارگزارمان توی شرکت پارس خودور است و تا غروب ماشین‌ها را می‌آورد. ۱۵ روز ما را بردند و آوردند تا اینکه گفتند ۲ هفته دیگر صددرصد ماشین‌تان را تحویل می‌دهیم.

سرت را درد نیاورم ۲ ماه گذشت ولی خبری از ماشین نشد که نشد. هفته پیش به دفترشان رفتیم و تهدیدشان کردیم که اگر پول‌مان را ندهند شکایت می‌کنیم. در این رفت و آمدها فهمیدیم که خیلی‌‌های دیگر هم مشکل ما را دارند و اصلاً خبری از ماشین نیست. وقتی اصرارمان برای گرفتن پول زیاد شد، رفتار کارکنان شرکت هم تغییر کرد و با ناسزاگویی ما را بیرون کردند و چند روز بعد تماس گرفتند که به شرطی پول را برمی‌گردانند که همراهشان به محضر برویم و اعلام رضایت کنیم و اینکه هیچوقت از آنها شکایتی نمی‌کنیم. آنها حتی حاضر نشدند که آن ۵۳۰ هزار تومان حق کارگزاری را برگردانند.»

صحبت‌های علوی بهانه‌ای می‌شود که با چند شرکتی که در روزنامه ... آگهی داده‌اند، تماس بگیریم. یکی از شرکت‌ها ۲۰۶ را با شرایط ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پیش قسط و ۱۲ چک ۲ ماهه به مبلغ یک میلیون و ۱۹۰ هزار تومان و ال ۹۰ را با پیش پرداخت ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و با ۱۲ چک ۲ ماهه به مبلغ ماهانه یک میلیون و ۳۳۰ هزار تومان تحویل می‌دهد.

اما شرکت دیگری با شرایط عجیب‌تری همین ۲ خودرو را تحویل می‌دهد؛ یک سوم قیمت اصلی خودرو با تحویل یک روز و بقیه پول با کارمزد ۱۲ درصد و در ازای دریافت ۶ چک ۶ ماهه!

هرکدام از شرکت‌های لیزینگی برای خودشان نرخی اعلام می‌کنند و آگهی برخی از آنها آنقدر وسوسه‌انگیز است که باید به بعضی‌ها حق داد که ناخواسته گرفتار دام شوند.

سرهنگ استقامتی درباره چنین شرکت‌هایی می‌گوید: «برخی از این شرکت‌های غیرمجاز که تحت نظر بانک مرکزی نیستند و اساسنامه‌ای هم ندارند در پوشش شرکت‌های لیزینگی فعالیت می‌کنند و با گرفتن پول مشتریان، ناپدید می‌شوند یا آنقدر مشتری را می‌برند و می‌آورند تا  از این پول کمال استفاده را ببرند. حساب کنید سود بانکی ۲۰ میلیون چقدر می‌شود؟ و این شرکت‌های غیرمجاز در ماه از چند نفر کلاهبرداری می‌کنند.»

وی به مردم توصیه می‌کند از شرکت‌هایی خریداری کنند که از بانک مرکزی مجوز گرفته‌‌اند و برای اطمینان بیشتر می‌توانند از پلیس هم استعلام بگیرند.

اما سازمان‌های دولتی برای پیشگیری از چنین کلاهبرداری‌هایی چه کرده‌اند؟ شاید تنها سازمان متولی، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باشد که چندی پیش لیست شرکت‌های مجاز پیش فروش و لیزینگ خودرو را منتشر کرد.

روابط عمومی این سازمان در اطلاعیه‌ای که مردادماه منتشر کرده‌، عنوان کرده ‌است: «پیرو اطلاع‌رسانی‌های پیشین تأکید می‌شود شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو به استناد ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو موضوع مصوبه ۲۸ دیماه سال ۹۵ هیأت محترم وزیران مکلف به اخذ مجوز پیش فروش خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند، بنابراین از هموطنان گرامی تقاضا می‌شود در صورت تمایل به خرید خودرو در قالب «پیش فروش» فقط شرکت‌هایی که دارای نماینده رسمی بوده و مشخصات آنها در سایت مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران به نشانی www.gatc.ir درج شده و نسبت به اخذ مجوز پیش فروش از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کرده‌اند و در آگهی پیش‌فروش به آن اشاره شده انتخاب کنند و از ثبت‌نام در شرکت‌هایی که فاقد نمایندگی هستند هر چند تبلیغات گسترده‌ای از طریق چاپ آگهی در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های عمومی داشته باشند به‌دلیل جلوگیری از مشکلات آتی خودداری کنند.»

در ادامه این اطلاعیه آمده است: «لازم است متقاضیان خرید، زمان مراجعه به شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو، مجوز پیش فروش و شماره مجوز مربوطه جهت پیش فروش خودرو که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده به منظور اطمینان از شرکت عرضه‌کننده درخواست کنند. لازم به توضیح است امکان ورود خودرو از سوی واردکنندگان غیر رسمی به صورت موازی، با توجه به پایان اعتبار ثبت سفارش‌های قبلی و عدم امکان ثبت سفارش جدید غیر ممکن است.»

شرکت‌های لیزینگی غیرقانونی هر روز با شکل و اسم دیگری از آگهی‌های این روزنامه و آن شبکه اجتماعی سر درمی‌آورند و با شگردهای جدیدی جیب طعمه‌هایشان را خالی می‌کنند؛ ۳ ماه پولت را به من بسپار.