رییس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت گفت: ایران حائز رتبه اول در منطقه و استان یزد در جایگاه دوم فراهم آوری و اهدای عضو در کشور قرار دارد.
کد خبر: ۵۰۶۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۲ 10 October 2017
به گزارش «تابناک یزد»،محمد کاظمینی در دوره آموزش تخصصی اعضای پیوندی اظهار کرد: کشور ایران حائز رتبه اول در منطقه و استان یزد در جایگاه دوم فراهم آوری و اهدای عضو در کشور قرار دارد.
کاظمینی افزود: از مهمترین دستاوردهای پزشکی کشور بعد از انقلاب اسلامی، وجود تیم های تخصصی  و گسترش دانش و تکنولوژی اهدای عضو است.
وی ادامه داد: تعداد پیوند کلیه در سالهای اخیر افزایش یافته اما با توجه به رشد آمار بیماران پیوندی، نیازمند فرهنگ سازی و و تعامل سازمانهای فرهنگ ساز در این زمینه هستیم.
کاظمینی تصریح کرد: استان یزد از جایگاه ویژه ای در فراهم آوری و اهدای عضو برخوردار است و با ظرفیت سازی بهتر این میزان می تواند به دو برابر میزان کنونی افزایش یابد و در سالهای اخیر تیم فراهم آوری و اهدای  عضو دانشگاه علوم پزشکی یزد اقدامات مطلوب و اثربخش انجام داده است.
کتایون نجفی زاده، مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان نیز گفت: سالیانه حدود ۹۰۰ مورد اهدای عضو در کشور انجام می شود که این رقم  در مقابل ۱۶ هزار مرگ میر ناشی از تصادفات و حدود هشت هزار مرگ مغزی از طرق دیگر، رقم پایینی است.
نجفی زاده افزود: تعداد نیازمندان به پیوند کلیه سالانه بالغ بر هفت هزار است که از این میزان، تعداد دو هزار و ۵۰۰ نفر پیوند دریافت می کنند.
وی ادامه داد: سالانه ۱۶ درصد بیماران دیالیزی فوت می شوند که با ظرفیت سازی و ترویج فرهنگ اهدای عضو می توان به طور چشمگیری این آمار را کاهش داد.
یادآور می شود اولین دوره آموزش تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی از امروز یه مدت هفت روز با حضور مسئولین کشوری، استانی و دانشگاه  در سالن همایش های باقرالعلوم در حال برگزاریست. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار