کد خبر: ۵۰۵۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۳ 11 October 2017
به گزارش «تابناک یزد»، پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر سامانه دارورسانی هدفمندی را برای از بین بردن تومورهای سرطانی ارائه کردند و امیدوارند با جذب سرمایه گذار این سامانه در مسیر تجاری‌سازی قرار گیرد.

فاطمه باغبانی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، سامانه دارویی طراحی شده را با عنوان "دوگزودراپ" دانست و گفت: این سامانه یک سامانه حساس به امواج اولتراسوند است و به منظور دارورسانی هدفمند در درمان سرطان طراحی و عرضه شده است.

وی با بیان اینکه این سامانه محصول یک نانو امولسیون است، خاطرنشان کرد: داروهای بارگذاری شده در این سامانه از طریق امواج اولتراسوند به صورت انفجاری آزاد می‌شود.

باغبانی به بیان نحوه عملکرد این سامانه پرداخت و اظهار کرد: این سامانه دارویی به بدن تزریق و در بافت سرطانی تجمیع می‌شود و پس از آن امواج اولتراسوند به صورت موضعی به بافت سرطانی اعمال شده و محتوای دارویی با حجم زیاد به صورت انفجاری در بافت سرطانی آزاد خواهد شد.

مجری طرح ادامه داد: این امر باعث می‌شود قدرت بازدارندگی رشد تومور در زمان شیمی‌درمانی به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

وی در عین حال تاکید کرد: از سوی دیگر به دلیل آنکه دارو به فرم آزاد نیست و در نانوذرات انکپسوله شده است، احتمال نفوذ دارو به بافت سالم کم می‌شود؛ از این رو عوارض جانبی شیمی‌درمانی کاهش می‌یابد، ضمن آنکه رهایش انفجاری دارو با اولتراسوند و تاثیرات مکانیکی آن بر روی بافت سرطانی،‌ رشد تومورها را کاهش خواهد داد.

این دانش‌آموخته دکتری مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با بیان اینکه در این سامانه دارویی داروی ضد سرطان دوکسوروبیسین بارگذاری شده است، خاطرنشان کرد: این دارو یک داروی عمومی (General) برای همه سرطان‌ها است که در این سامانه دارویی بارگذاری شده است.

این طرح یکی از طرح‌های مصوب برنامه نانومچ ستاد توسعه فناوری است که قرار است با حمایت از آن و جذب سرمایه‌گذار در مسیر تجاری‌سازی قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار