کد خبر: ۵۰۱۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱ 02 October 2017
ماه محرم 57 در حالی فرا رسید که حدود سه ماه از آغاز اعتصابات و تظاهرات می‌گذشت و در این اوضاع در سراسر کشور کارخانه‌ها و اداره‌ها در اعتصاب و کم کاری بودند. در چنین موقعیتی طرفدارن و مخالفان رژیم پهلوی با بیم و امید فراوانی منتظر فرا رسیدن ماه محرم بودند. هوادارن رژیم پهلوی معتقد بودند که اگر شاه بتواند حوادث روز تاسوعا و عاشورا را از سر بگذراند، از سقوط رهایی می یابد.

امام خمینی در اول آذر 57 در آستانه ماه محرم در پیامی خطاب به ملت ایران راهبرد مبارزاتی خود را برای مقابله با دولت نظامی ازهاری و نیز وظایف ملت را برای ادامه مبارزه مشخص ساختند.در واقع امام خمینی بر آن شدند تا با بهره‌گیری از فضا و فرصت ویژه محرم 1357، رژیم را به پرتگاه و سراشیبی سقوط بکشانند. درقسمتی از پیام امام خمینی به ملت ایران آمده است:«رژیم شاه،حکومتی ظالم و خلاف شرع وقانون است که بر ملت مستضعف ستم و به نفع اربابانش رفتار می‌کند. ایشان از عموم ملت خواستند تا با تمام قدرت مخالفت خود را با رژیم، گسترش و ادامه دهند وآن را سرنگون کنند»

بعد از پیام امام خمینی به مناسبت محرم سال 57 ملت ایران یکپارچه در مقابل رژیم پهلوی قد علم کرد و  سراسر کشور شاهد صحنه درگیری بین نیروهای رژیم و مردم بود مردم استان یزد نیز در رخدادهای ماه محرم ۵۷ نقش و حضوری چشمگیر داشتند.

در کتاب "  محرم  وانقلاب اسلامی " که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است درباره مبارزات مردم یزد علیه رژیم پهلوی در محرم سال 1357 آمده است: در روز اول محرم نزدیک ساعت ۹:۳۰ جمعیتی از مردم شهر یزد به نزدیکی مسجد حظیره  شهر رفته و با برافراشتن پرچم مزین به عکس امام خمینی و خواندن نوحه به سمت آن مسجد حرکت کردند. آنگاه به گروهی از مردم که در خیابان ها مستقر بودند پیوسته و به داخل مسجد رفتند و به جمعیت حاضر در آن پیوسته و شروع به عزاداری کردند. در همان روز در شهر تفت نیز مردم، دانش آموزان و کسبه  این شهر که مغازه های خود را از صبح بسته بودند، در مسجد «شاه ولی» شهر اجتماع و به سخنرانی واعظ آن مسجد که از رژیم انتقاد کرد، گوش دادند. پس از پایان سخنرانی مردم از مسجد خارج و در میدان حسینیه شاه ولی، ضمن نصب عکس امام خمینی به دیوار حسینیه  مذکور به تظاهرات و دادن شعار ضد رژیم پرداختند.

یکی از شعارهای مردم این بود: «زیر بار ستم نمی‌کنیم زندگی - با نهضت خمینی شاه تو را می‌کشیم »

از جمله رخدادهای خونین ماه محرم استان یزد حادثه  روستای شمسی می‌باشد. در روز ۱۷ آذر / هفتم محرم، تظاهرات مردم این روستا که در سی کیلومتری شهر یزد واقع بود، با دخالت مأموران رژیم به خاک و خون کشیده شد. در این حادثه دو نفر شهید و یک نفر زخمی گردید.

تظاهرات مردم یزد در تاسوعای 57

بر اساس گزارش‌های مأموران ساواک، تظاهرات روز تاسوعای مردم شهر یزد با حضور گسترده مردم، به حالت باشکوهی برگزار گردید. شمار جمعیت در حدود ۱۰ هزار نفر بود. همچنین تمام اهالی بخش‌های تابعه نیز در این مراسم حضور داشتند. پیشاپیش آنها آیت‌الله صدوقی در حرکت بود و مردم در مسیر خیابان‌های اصلی شهر تظاهرات کردند. افزون براین، در روز عاشورا نیز در شهر یزد و اردکان تظاهرات بود. همچنین در بعدازظهر این روز گروهی از مردم مجسمه شاه را در یکی از میدان‌های شهر پایین کشیدند. گفتنی است که در روز عاشورا در بافق، تفت و مهریز نیز تظاهرات شد.

در روز ۲۱ آذر دادسرای یزد به آتش کشیده شد. همچنین کارگران کارخانه  یزدباف، دست از کار کشیدند. افزون بر این، عده‌ای به شهرداری اردکان حمله و پیکره شاه را که شب قبل به شهرداری منتقل شده بود با خود بیرون برده و در خیابان به آتش کشیدند. مأموران شهربانی با اطلاع از قضیه، در محل حاضر و تظاهرکنندگان را پراکنده و پس از خاموش شدن آتش، بقایای ذوب شده  پیکر را جمع آوری کردند.  در روز ۲۳ آذر به مناسبت سوم شهادت امام حسین(ع) و یارانش مراسم عزاداری در شهر یزد برپا گردید. حرکت مردم از میدان امیر چخماق هم زمان با حمله  نیروهای نظامی آغاز شد. در این رخداد، مأموران با خشونت تمام با مردم برخورد کردند و بر اثر تیراندازی آنها 9 نفر شهید و شمار زیادی زخمی شدند. بعد از این حادثه شماری از مأموران با لباس مبدل به مسجد حظیره، که آیت‌الله صدوقی امام جماعت آن بود، حمله کردند و در و پنجره و شیشه های آن را شکستند و صندوق قرض‌الحسنه ی مسجد را غارت کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار