مدیرکل منابع طبیعی استان یزد گفت: اجرای کامل طرح کمربند سبز که نقش مهمی در جلوگیری از بحران‌های زیست محیطی در یزد دارد، به تخصیص اعتبار و تأمین منابع آبی بستگی دارد.
کد خبر: ۴۹۹۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸ 26 September 2017

به گزارش «تابناک یزد»،محمدرضا آخوندی  با اشاره به اینکه طرح کمربند سبز یزد از دهه 70 شروع‌شده است، گفت: این پروژه خاص شهریزد بوده و در سال‌های اولیه حدود 100 هکتار در فاز 1 کشت صورت گرفته است.

وی هدف از این طرح را ایجاد فضای سبز دانست و افزود: این عملیات دارای طرح مطالعاتی بوده که در ابتدای این طرح حدود سه هزار هکتار در نظر گرفته‌شده که با بازنگری یک هزار و 200 هکتار قابلیت کشت نهال دارد که در قالب 19 پلی گن مشخص‌شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان یزد با اشاره به اینکه اجرای دو فاز دو و سه در سال‌های 93 و 94 صورت گرفته است، اظهار داشت: قریب به 260 الی 270 هکتار از کل کمربند سبز نهال‌کاری صورت گرفته که توسط دو منبع چاه آب (یکی در محل فاز 1 و دیگری در محل فاز 2) آبیاری می‌شوند.

آخوندی بابیان اینکه این طرح دارای مزیت‌هایی ازجمله تلطیف هوا، تثبیت مالکیت زمین و همچنین ازنظر تفرجگاهی و ایجاد فضای سبز است، تصریح کرد: زمان اجرا بستگی به تأمین منابع مالی، تخصیص اعتبار و منابع آبی دارد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه کشت نهال به‌صورت جداگانه کافی نیست و مستلزم مراقبت و آبیاری در آینده است، خاطرنشان کرد: در آینده‌ای نزدیک زیتون‌کاری‌های انجام‌شده در فاز دو و سه توجیه اقتصادی خواهند داشت و متولی این طرح منابع طبیعی بوده که از 260 الی 270 هکتار، 1200 هکتار دیگر باید کشت صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه طرح کمربند سبز در سه الی چهار سال اخیر به‌اندازه کل فعالیت‌های صورت گرفته در سال‌های قبل پیشرفت داشته است، اذعان کرد: سهمیه این طرح از پساب 30 لیتر در ثانیه است که در حال حاضر منتظر اجرای خط انتقال برای استفاده از پساب هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان یزد در پایان بابیان اینکه منابع طبیعی در نظر دارد در قالب‌های مختلف واگذاری‌هایی را به افراد حقیقی و حقوقی داشته باشد، عنوان کرد: بر این اساس فاز یک کمربند سبز در قالب‌بند ج ماده 147 قانون برنامه پنجم توسعه به شهرداری یزد واگذارشده است که در قالب بهره‌برداری به‌صورت عملیات پارک داری در سال جاری دارای برنامه‌هایی هست.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار