کد خبر: ۴۹۹۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳ 26 September 2017

به گزارش «تابناک یزد»،شهرستان خاتم در 240 کیلومتری جنوب استان یزد قرارگرفته است. این شهرستان دارای 40 هزار نفر جمعیت است.

مردم این خطه از کویر نیز به‌مانند سایر نقاط ایران اسلامی در عزای سید و سرور سالار شهیدان بر سر و سینه می‌زنند. مردمان این دیار به‌مانند بسیاری از شهرها سبک‌های خاص خود را در عزاداری دارند که این سبک‌ها تا حدودی زیادی با آداب‌ورسوم و فرهنگ مردم این منطقه گره‌خورده است.

 

مجالس عزاداری در این شهرستان معمولاً از شب سوم و چهارم محرم شکل رسمی به خود می‌گیرد و هیئت‌های عزاداری و مذهبی با راه‌اندازی دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی در عزای حسین (ع) اشک ماتم می‌ریزند.

مراسم سیاه‌پوشی در محرم:

مردم خاتم با پوشیدن لباس مشکی و نصب پرچم یا حسین و پرچم یا ابوالفضل (ع) نصب پارچه نوشته‌هایی از سخنان امام حسین (ع) بر سردر مساجد، حسینیه‌ها، تکایا، منازل و ادارات حماسه عاشورا در اذهان مردم یادآور می‌شوند.

در این ایام سوگواری مردم از رفتن به مسافرت خودداری می‌کنند، مردها و خانم‌ها از پوشیدن لباس نو آرایش و اصلاح کردن اجتناب کرده و با پوشیدن لباس مشکی با صاحب‌عزا امام زمان (عج) هم ناله می‌شوند.

برگزاری مجالس سخنرانی، روضه‌خوانی، سینه‌زنی و زنجیرزنی، تعزیه‌خوانی و برگزاری مراسم زیارت عاشورا در خانه‌ها ازجمله مراسم ایام محرم در این شهرستان است.

مراسم علم‌گردانی:

یکی دیگر از رسوم عزاداری مردم شهرستان خاتم مراسم علم‌گردانی است که از قدمت و تاریخچه بالایی برخوردار است. جوانان در شب‌های هفتم ماه محرم برای جمع‌آوری نذرهای مردم تا قبل از تاسوعای حسینی علم علمدار رشید کربلا را در محلات مختلف می‌گردانند و جلوداران دسته علم گردانان به جمع‌آوری نذورات اهدایی مردم می‌پردازند.

مراسم روز تاسوعای حسینی:

در روز تاسوعای حسینی مراسم عزاداری در شهرستان خاتم با برگزاری صبح هنگان مجالس روضه و مرثیه آغاز می‌شود و در ساعت 2 بعدازظهر هیئت عزاداری مناطق مختلف شهرستان به گلزارهای شهدا عزیمت کرده و یاد شهدای انقلاب اسلامی را گرامی می‌دارند. در این روز هیئت‌های مذهبی گوناگون در یکدیگر ادغام‌شده و مردم به‌صورت یک هیئت واحد به عزاداری می‌پردازند.

روز عاشورا:

در این روز هم کلیه هیئت‌های عزاداری از محل برگزاری هیئت‌های خود تا گلزار شهدا با سینه و زنجیرزنی به عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) می‌پردازند.

برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی با شیوه و سبک قدیم در نقاط مختلف شهرستان از دیگر آداب‌ورسوم مردم خاتم در ایام محرم است. مردم عزادار در ظهر عاشورا به تبعیت از امام خود نماز ظهر عاشورا را اقامه می‌کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار