گردشگران پیش از شرکت در هر یک از این مراسم ها ابتدا در کارگاه آموزشی شرکت کرده و با هدف امام حسین(ع) و قیام ایشان و همچنین دلایل مراسم مربوطه آشنا می‌شوند.
کد خبر: ۴۹۹۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶ 26 September 2017

گردشگری مذهبی معنوی از چندین سال پیش با هدف زدودن زنگارهای سیاه ایران هراسی و اسلام ستیزی، توسط جمعی از راهنمایان زبده گردشگری، روحانیون متبحر، متولیان حسینیه‌ها و دبیرخانه حسینیه ایران در شهر یزد آغاز به کار کرده و تاکنون توفیقات چشمگیری داشته است.

 محمدرضا نصیری، سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در مورد برنامه‌های این کمیته، گفت: از محرم سال ۱۳۹۵ این فعالیت‌های خودجوش، تحت عنوان کمیته گردشگری مذهبی معنوی زیر نظر انجمن صنفی دفاتر خدمات سفر استان، رسمیت یافت و دامنه فعالیت خود را گسترش بخشید.

وی افزود: اعضای این کمیته، در ایام محرم تمامی وقت و انرژی خود را صرف می‌کنند تا بخشی از حماسه بزرگ عاشورا و قیام امام حسین(ع) را به گردشگران خارجی که همه چیز این مراسم برایشان تازگی دارد، نشان دهند.

به گفته نصیری، از نوع لباس و نوحه و عزاداری یکپارچه گرفته تا تعزیه و نخل برداری یزدی‌ها، در موارد زیادی بازدیدکنندگان خارجی را منقلب کرده و گاهی اشک به چشمانشان می‌نشاند.

وی اظهار کرد: از جمله مراسمات مذهبی که در ایام محرم امسال گردشگران خارجی با آن آشنا خواهند شد باید از شرکت در مراسم روضه خوانی به زبان انگلیسی و آشنایی با اهداف والای سید شهیدان، بازدید از مکان‌های مذهبی یزد، شرکت در مراسمات مختلف عزاداری، حضور در حسینیه های مختلف استان یزد شرکت در مراسم ظهر عاشورا و تعزیه خوانی و کارناوال‌های عاشورایی، شرکت در مراسم شام غریبان و شرکت در مراسم پخت آش گندم نذری نام برد.

این مقام مسئول تصریح کرد: گردشگران پیش از شرکت در هر یک از این مراسم ها ابتدا در کارگاه آموزشی شرکت کرده و با هدف امام حسین(ع) و قیام ایشان و همچنین دلایل مراسم مربوطه آشنا می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته در ایام محرم و صفر 682 نفر از 28 کشور جهان در قالب 14 برنامه در 10 حسینیه و با کمک بیش از 30 نفر از راهنماییان برگزیده، سه نفر از روحانیون گرامی و از اعضای جامعه المصطفی، متولیان حسینیه‌ها و تکایا، نماینده شورای شهر و دبیرخانه «یزد، حسینیه ایران»، اجرایی شد و نتیجه آن شد تا صحنه‌های نابی از حضور گردشگران در عزای سالار شهیدان در خاطرات ماندگار شود.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی یزد عنوان کرد: در صورت تعامل و همکاری بیشتر می‌توان از ظرفیت‌های بیشتری در استان بهره برد و مناسبت‌ها و رویدادهای فرهنگی بیشتری را معرفی کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار