کد خبر: ۴۹۸۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹ 24 September 2017
به گزارش «تابناک یزد»، اتاق آب سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان يزد در نشستي با حضور «حميدرضا نصيري زاده» رييس اين سازمان، معاونان و كارشناسان حوزه آب، پس از توضيحات ارائه شده از سوي مشاور، با اجراي طرح پژوهشي شناسايي و تحليل منابع آب كارست (Karst)   استان موافقت كرد.

 سفره يا آب‌خوان كارستي يكي از منابع تجديدپذير آبي محسوب مي‌شود. سنگ‌هايﮐﺮﺑﻨﺎﺗﻪ به علت داﺷﺘﻦ ﺧﺎﺻﯿﺖ اﻧﺤﻼلﭘﺬﯾﺮي ﺑﺴﯿﺎر ﺑﺎﻻ، ﺳﻨﮓ‌ﻫﺎي ﺳﺎزﻧﺪه ﺳﻔﺮه‌ﻫﺎي ﮐﺎرﺳﺘﯽ بشمار مي‌آيد به طوري كه در سنگ‌هاي كربناته ﺣﻔﺮه‌ﻫﺎي ﻧﺴﺒﺘﺎً ﺑﺰرگ و درز و ﺷﮑﺎف‌ﻫﺎي وﺳﯿﻌﯽ ﺑﻮﺟﻮد ﻣﯽ‌آﯾﺪ ﮐﻪ ﻣﺨﺎزن ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮاي ذﺧﯿﺮه ﻣﻨﺎﺑﻊ آب زﯾﺮزﻣﯿﻨﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ .

منابع آب كارستي عموماً كيفيت بالاتري نسبت به ساير منابع آبي دارند و از اين لحاظ به عنوان منابع مهم و استراتژيك در تامين منابع شرب به حساب مي‌آيد.

در اين سازندهاي كربناته، پديده انحلال باعث ايجاد خلل و فرج ثانويه و مجاري انحلالي شده و به همين دليل اين قبيل مناطق در زمره مناطق كارستي قرار مي‌گيرند. اين در حالي است كه نواحي جنوب و غرب تفت، جنوب و غرب بهادران، شرق و غرب مهريز، شرق بافق، اطراف بهاباد و اطراف اردكان داراي سازندهاي آهكي وسيعي هستند.

در اين باره نيز چندين چشمه كارستي كوچك و بزرگ نيز در منطقه تفت و مهريز مشاهده مي‌شود كه از جمله مهمترين آنها مي‌توان به چشمه تامهر و غربالبيز اشاره كرد.

البته بخشي از اين آب‌ها با ورود به داخل آبرفت‌ها كيفيت خود را از دست مي‌دهند و بخش ديگر هم ممكن است از طريق گسل‌ها و يا مجاري انحلالي عميق به مناطق دور دست تخليه شوند و از دسترس منطقه خارج شوند .

 

هواشناسي و هيدرولوژي، مطالعه زمين‌شناسي، ژئومورفولوژي كارست، هيدروژئولوژي كارست، هيدروژئوشيمي كارست، مطالعات ژئوالكتريك در نواحي منتحب كارستي، پهنه‌بندي كارست، راهكارهاي فناوري دستيابي به منابع آب كارستي غيرقابل دسترس شناسايي شده از مراحل اين پژوهش هستند .

انجام اين طرح پژوهشي دستاوردهايي نظير تأمين آب شرب با كيفيت بالا در محدوده استان، جلوگيري از بهره‌برداري از اين منابع ذي‌قيمت براي مصارف غيرشرب و كنترل و بهره‌برداري از آبهاي ارزشمند كارستي قبل از هدررفت يا تخريب كيفيت ضمن تخليه به مناطق كويري، كفه، شوره زار يا خروج به مناطق غير قابل دسترس خواهد داشت .

با اجراي اين طرح همچنين اهدافي نظير ارزيابي هيدروژئولوژيكي گستره‌هاي كارستي، تعيين جهت‌هاي عمده جريان آب زيرزميني، تعيين درجه كارستي شدن در مناطق مختلف، تعيين محل‌هاي عمده تخليه آب‌خوان‌هاي مختلف كارستي، تعيين مقدار تغذيه سالانه در كارست‌هاي استان، پتانسيل‌سنجي و تعيين مقدار ذخيره آب در آبخوان‌هاي مختلف كارستي، تعيين محل‌هاي خروجي احتمالي و هدررفت آب‌هاي كارستي و ارائه راهكارهاي كنترل و مهار آب‌هاي كارستي غيرقابل دسترس دنبال مي‌شود.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار