شهرستان تفت که مرکز آن در 20 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع شده، خود را برای برپایی بزرگترین آیین نخل برداری ایران آماده می کند.
کد خبر: ۴۹۸۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱ 24 September 2017
به گزارش «تابناک یزد»، آیین روز عاشورا در شهرستان تفت که مراسم سنتی نخل برداری نیز جزئی از آن است در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده است.
این آیین عرفانی، همه ساله در عصر روز عاشورا و همچنین روز شهادت حضرت علی (ع) در حسینیه امام'ره' (شاه ولی) تفت برپا می شود.
همه ساله، شیفتگان اباعبدالله (ع) از نقاط مختلف کشور برای حضور در این مراسم سنتی به تفت می آیند و آنطور که میراث فرهنگی اعلام کرده، گردشگران خارجی نیز از جمله میهمانان ویژه این روز در تفت هستند.
مراسم سنتی نخل برداری در تفت طی دهها سال گذشته به شکل سنتی برپا شده و همچنان به همین شکل برگزار می شود.
'ˈنخل' در لغت به معنای تابوت است و نزد مردم استان یزد نمادی از تابوت سیدالشهداء(ع) است، وسیله ای چوبی که دو طرف آن به صورت مشبک از چوب ساخته شده و به وسیله چوبهای دیگر به هم مرتبط و بر روی چهار تیر چوبی قرار دارد .
عزاداران تفتی از روزهای اول ماه محرم به آماده سازی نخل و سیاهپوش کردن آن اقدام می کنند.
نقطه قابل توجه در این مراسم که منحصر بفرد است و طی دهها سال گذشته همچنان شکل سنتی خود را حفظ کرده حضور خودجوش هیئت محله 'سرده' برای آغاز این مراسم است و تا این هیئت وارد حسینیه نشود نخل همچنان ثابت می ماند.
هیئت سرده، مسیر چند کیلومتری محله خود تا حسینیه امام را در حالی که به سینه می زنند طی می کنند اما پس از نزدیک شدن به حسینیه، پیاده روی آرام آنان، ناگهان سرعت می گیرد و در حالیکه می دوند و به سر و سینه می زنند به زیر نخل می روند و به همراه دیگر عزادارانی که از قبل در زیر نخل جا گرفته اند، آن را از جا بلند می کنند.
نکته دیگر اینگه اصل مراسم نخل برداری فقط چند دقیقه طول می کشد اما همین چند دقیقه، دهها هزار نفر از شیفتگان آقا امام حسین (ع) را به این حسینیه می کشاند و این یعنی اوج عشق و ارادت به ائمه اطهار و سالار شهیدان.
عزاداران، نخل را سه تا پنج بار در حسینیه چرخانده و سپس آن را در مکان خود قرار می دهند و در حالیکه به شدت به سر و سینه خود می زنند در جلوی عزاخانه حسینیه به عزاداری می پردازند.
جمعیت عظیمی از عزاداران حسینی در حسینیه تفت حضور دارند و چند برابر این جمعیت هم در خیابانهای اطراف حاضر شده اند.
این مراسم از چنان هیجان معنوی برخوردار است که باید در صحنه بود و با چشم خود این منظره روحانی را نظاره کرد .
***ثبت جهانی نخل برداری تفت در دستور کار میراث/ حضور 200 گزدشگر خارجی در حسینیه امام (ره)
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد معتقد است: آیین سنتی نخل برداری تفت از اصیل ترین و قدیمی ترین آیین های عزاداری در ایران است که همچنان اصالت خود را حفظ کرده است.
فاطمه دانش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: همین حفظ اصالت و شیوه خاص اجرای آن، منجر به حضور خیل عزاداران از سراسر کشور و خارج کشور شده است.
وی با بیان اینکه این مراسم از لحاظ حضور خیل جمعیت عزادار نیز منحصر بفرد است تصریح کرد: آیین نخل برداری تفت که در فهرست اثار معنوی کشور ثبت شده قابلیت جهانی شدن دارد و این امر در دستور کار میراث قرار دارد.
به گفته وی چون این مراسم از لحاظ اصالت و منحصر بفرد بودن از جاذبه های معنوی خاصی برخوردار است می تواند به ثبت جهانی برسد.
معاون گردشگری این اداره کل هم به ایرنا گفت: برای نخستین بار در کشور، کمیته ای در استان یزد با نام کمیته گردشگری مذهبی و معنوی تشکیل شده که وظیفه اش برنامه ریزی برای حضور گردشگران در مراسم های مذهبی و آیینی استان و از جمله ماه محرم، نخل گردانی و سینه زنی هیئت هاست.
محمد رضا نصیری افزود: هدف این کمیته، آشنایی گردشگران با این آیین هاست و با تعامل خوبی که با 'جامعه المصطفی' انجام شده روحانیون نیز در این کمیته حضور دارند که گردشگران خارجی را با شریعت اسلامی آشنا می کنند و آماده پاسخگویی برای رفع شبهات هستند.
به گفته وی امسال برای حضور گردشگران در آیین های محرم استان و از جمله شهرستان تفت برنامه ریزی شده است، پایگاه استان در این زمینه، مسجد شاهزاده فاضل است که محل اولیه تجمع گردشگران است و آنها از پنجم ماه محرم، هر شب در سه حسینیه استان حضور می بایند.
وی حضور گردشگران در تفت را مربوط به روز عاشورا دانست و گفت: امسال برای حضور 200 گردشگر خارجی در مراسم روز عاشورای تفت و از جمله نخل برداری این شهرستان برنامه ریزی شده است.
این مسوول، تعداد گردشگران خارجی حاضر شده در مراسم عاشورای تفت در سال گذشته را 80 نفر اعلام کرد و گفت: البته جمع دیگری هم خودشان در این مراسم حضور یافته بودند.
وی، ملیت گردشگرانی که امسال در مراسم های ماه محرم استان حاضر می شوند را آمریکای جنوبی، شیلی و اسپانیا ذکر کرد.
به گفته وی برای گردشگران خارجی که در مراسم نخل برداری تفت حضور می یابند مکان خاصی مهیا شده است.
آیین های سینه زنی و زنجیر زنی در تفت از پنجم ماه محرم آغاز و تا 13 همین ماه ادامه دارد و نقطه اوج آن، مراسم روز عاشورا و آیین نخل برداری است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار