عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی یزد با اشاره به ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی و ظرفیت بالای جذب گردشگر یزد تأکید کرد: یزد می‌تواند به قطب گردشگری اسلامی تبدیل شود.
کد خبر: ۴۹۷۳۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴ 21 September 2017
به گزارش «تابناک یزد»،امیرمحمد رحیمی عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی یزد،  در نشستی بصیرتی در جمع دانشجویان با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بالا و استعدادهای بی‌نظیر یزد فرصتی برای تبدیل‌شدن  این دیار به قطب گردشگری اسلامی است به برشمردن ویژگی‌ها و ظرفیت‌های استان یزد در این راستا پرداخت.

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی با تأکید بر مزیت‌های قرار گرفتن یزد در شاهراه اقتصادی کشور و مرکزیت این استان در کشور افزود: بهره‌مندی از امکانات حمل‌ونقلی مناسب نظیر موقعیت خوب راه‌آهن و راه‌های جاده‌ای و فرودگاه بین‌المللی و بهره‌مندی از پهنه‌ی مناسب باعث شده تا این خطه کویری کشور، منطقه‌ای مطلوب برای ایجاد صنایع سبک و سنگین مختلف باشد.

رحیمی با اشاره به این موضوع که ایجاد کارخانه و صنایع مختلف در بسیاری از نقاط کشور با تغییر جدی اکوسیستم همراه خواهد بود و شرایط آب و هوایی در بسیاری از نقاط کشور برای تأسیس برخی کارخانه‌ها مناسب نیست تصریح کرد: ویژگی‌های جغرافیایی و آب و هوایی یزد به‌گونه‌ای است که می‌تواند استان را به یکی از قطب‌های صنعتی منطقه تبدیل کند.

مسئول تحلیل و بررسی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و هنر یزد ادامه داد: ثبت جهانی شهر یزد که در تیرماه و در چهل و یکمین نشست یونسکو صورت گرفت ،  فرصت مناسبی برای جذب هرچه بیشتر گردشگر از سراسر دنیا، به‌خصوص کشورهای اسلامی است.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم دارالعباده یزد نقش جدی در ثبت جهانی این شهر داشته خاطرنشان کرد: مسئولین و فعالان عرصه گردشگری باید با برنامه‌ریزی دقیق و شناسایی نیازهای کشورهای اسلامی دور و نزدیک، با اولویت‌بندی مناسب از این فرصت به وجود آمده به بهترین نحو استفاده کنند.

رحیمی از یزد و قاهره به‌عنوان شهرهایی که در این منطقه از جهان اسلام به‌عنوان شهر ثبت‌شده فهرست یونسکو شناخته می‌شوند و ظرفیت جذب توریسم رادارند نام برد و افزود: شرایط بی‌ثبات مصر و وضعیت امنیتی آن کشور باعث شده تا صنعت گردشگری آن منطقه با مشکل روبرو شود.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: وضعیت امنیتی مناطق توریستی برای گردشگران خارجی به‌خصوص گردشگران کشورهای آسیای شرقی اهمیت بالایی دارد و امنیت و ثبات بالای ایران و استان نقطه قوتی است که باید موردتوجه قرار بگیرد.

رحیمی بابیان اینکه شرایط کویری استان و جذابیت‌های بالایی که برای گردشگران دارد کمتر موردتوجه قرارگرفته، افزود: در کنار این جذابیت‌ها توجه به صنایع‌دستی استان نظیر سفال‌گری نیز می‌تواند درآمد خوبی را برای یزد و کشور به همراه داشته باشد.

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی جهانی‌شدن یزد به‌عنوان حسینیه ایران و شهری که با درالعباده بودن شهرت دارد را فرصت مناسبی برای نشر فرهنگ اسلامی و شعائر حسینی در دنیا دانست و بیان داشت: با برنامه‌ریزی مناسب و کار هدفمند و استفاده مناسب از حضور گردشگران، یزد می‌تواند نقش مؤثری در تقلیل اسلام هراسی داشته باشد و فرهنگ و ارزش‌های ناب اسلامی که از چشم جهانیان مغفول مانده را نشر دهد.

این دانشجوی بسیجی با اشاره به اینکه در کنار فرصت‌هایی که با ثبت شهر یزد در فهرست جهانی به وجود آمده، نباید از تهدیدها و آسیب‌های احتمالی نیز غافل بود تأکید کرد: حضور گردشگران نباید باعث ضربه به فرهنگ ناب اسلامی کمرنگ شدن  آداب‌ورسوم اسلامی این دیار  شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مقوله اقتصاد و صنعت استان پرداخت و بابیان اینکه صنایع کاشی و سرامیک و معادن نقش اصلی را در اقتصاد استان ایفا می‌کنند افزود: کشورهای منطقه به‌خصوص کشورهایی که پس از بحران و جنگ به دوران بازسازی نزدیک می‌شوند بازار هدف مناسبی برای تاجران یزدی هستند.

رحیمی اضافه کرد: با توجه به وجود منابع معدنی غنی در استان، تکمیل چرخه صنایع در این حوزه امری ضروری است تا از خام فروشی جلوگیری شود و رونق بیشتر اقتصاد و اشتغال را در استان به همراه داشته باشد.

مسئول تحلیل و بررسی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و هنر با اشاره به اینکه کشور قطر که میزبانی جام جهانی 2022 را بر عهده دارد بازار هدف مناسبی برای محصولات ساختمانی تولیدشده در استان است، خاطرنشان کرد: بهبود روابط این کشور با ایران فرصتی است که تجار و مسئولین باید به بهترین نحو از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به وجود شرکت‌های دانش‌بنیان به‌خصوص در زمینه فناوری اطلاعات در استان و دست آوردهای قابل‌توجه آن‌ها اشاره کرد و افزود: ارائه خدمات در این حوزه به کشورهای همسایه که کمتر در این موضوع پیشرفت داشته‌اند و بازار هدف مناسبی هستند نیز می‌تواند فواید فراوانی را برای کشور به دنبال داشته باشد.

این فعال دانشجویی در ادامه به‌ضرورت کار فرهنگی و دیپلماتیک در کشورهای اسلامی منطقه در راستای جذب گردشگر و توریست اشاره کرد و اظهار داشت: مسئولین و سفارتخانه‌های ما در کشورهای اسلامی باید بیش از گذشته نسبت به این مهم حساس باشند و از طرفی باید ظرفیت رسانه‌ای مناسبی در این راستا ایجاد شود.

اشاره به ظرفیت‌های توریسم درمانی استان و لزوم تقویت آن و ضرورت ایجاد شرایط همکاری در حوزه گردشگری با کشورهایی نظیر آذربایجان و ترکمنستان از دیگر موارد مطرح‌شده توسط رحیمی بود.

وی در پایان‌بر لزوم توجه تشکل‌های دانشجویی استان و فعالیت‌های تحقیقاتی و مطالبه گری این مجموعه‌ها در زمینه‌های گردشگری اشاره کرد و افزود: شناخت و تبیین دقیق فرصت‌ها و ظرفیت‌های استان و مطالبه گری در این حوزه از مسئولین باید در دستور کار این تشکل‌ها قرار بگیرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار