عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با اشاره به اینکه پرسنل پزشکی شامل پزشک، پرستار و خدمه‌ای که در بیمارستان کار می‌کنند نیز باید در اسرع وقت نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند، گفت: پرسنل پزشکی در صورتی که خودشان سالم نباشند نمی‌توانند به مردم ارائه خدمات دهند.

مردانی خاطرنشان کرد: افرادی که از یک بیماری صعب العلاج رنج می‌برند نیز باید نسبت به تزریق آمپول آنفلوآنزا اقدام کنند که در راس آنها بیماران دیابتی است که باید واکسن را در ابتدای فصل سرد سال بزنند.
وی ادامه داد: همه افرادی که نارسایی کلیه دارند و همودیالیز یا پیوند کلیه می‌شوند نیز باید به تزریق این واکسن اقدام کنند، همچنین افرادی که بیماری صعب العلاج، مثل سرطان دستگاه گوارش، پستان یا مشکلات سرطان غدد لنفاوی دارند حتما باید سالی یک‌بار نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه برای کودکان در سنین ۶ ماه تا ۶ سال حتما باید نسبت به تزریق این واکسن اقدام شود، گفت: افرادی که اچ آی وی مثبت دارند و بدن آنها از نظر دفاعی پایین و ممکن است امکان ابتلا به آنفلوآنزا داشته باشند، تزریق این واکسن برای آنها ضرورت دارد.

مردانی خاطرنشان کرد: همه افرادی که پیوندهای مختلف همچون ارگان‌های مختلف قلب، کلیه، ریه و …دارند نیز باید نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند همچنین بیمارانی که بیماری مزمن ریوی مثل برونشیپ دارند نیز باید حتما این واکسن را تزریق کنند.

وی با تاکید بر اینکه تمامی افراد بالای ۶۰ سال باید واکسن آنفلوآنزا بزنند، گفت: امیدواریم با تزریق واکسن آنفولانزا بتوانیم نسبت به پیشگیری این بیماری اقدام کنیم.

وی عنوان کرد: ایران تاکنون نتوانسته است واکسن آنفلوآنزا تولید کند اما امیدواریم در سال آینده اگر بودجه‌ لازم محقق شود نسبت به تولید آن اقدام کنیم چراکه تا به حال تنها واکسن‌های وارداتی از کشورهای فرانسه، هلند و روسیه آمده است و تفاوت زیادی بین آنها وجود ندارد اما ضرورت دارد افراد پیش از تزریق نسبت به نوع آن با پزشک خود مشورت کنند.

مردانی در پایان گفت: استفاده از این واکسن عارضه به خصوصی را به همراه ندارد اما باید در هنگام تزریق نکات بهداشتی رعایت شود همچنین کل واکسن‌های آنفلوآنزا در دنیا نتوانسته‌اند بیشتر از ۶۰ درصد از بروز این بیماری پیشگیری کنند بنابراین رعایت نکات بهداشتی همچون دست ندادن با فرد مبتلا، نبوسیدن و جداکردن اتاق فرد مبتلا از دیگر اعضای خانواده می‌تواند در پیشگیری از این بیماری مؤثر باشد.