کد خبر: ۴۹۶۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰ 20 September 2017
سارا گلابگیریان‌
تعداد پارک‌های بزرگ و منطقه‌ای شهر یزد کمتر از تعداد انگشتان دست است. پارک‌های کوهستان، غدیر، شادی، مارکار و حسن‌آباد از جمله این پارک‌ها هستند. ازدحام جمعیت در این پارک‌ها نشان می‌دهد یزدی‌ها به‌شدت نیازمند پارک‌های بزرگ با امکانات تفریحی متفاوت و مهیج هستند.
پارک‌های موجود در شهر در بهار و تابستان بسیار مورد استقبال است؛ به‌طوری‌که در گوشه و کنار شهر شاهد اتراق خانواده‌ها و پرداختن آنها به شادی و سرگرمی ‌هستیم. فاصله‌های خانواده‌ها در این پارک‌ها بسیار کم است؛ چرا که به دلیل شلوغی پارک، فضا برای نشستن بسیار محدود است.
مردم یزد عقیده دارند که باید در هر گوشه شهر یک پارک بزرگ مجهز ساخته شود تا مردم مجبور نباشد از یک گوشه شهر به گوشه دیگر بروند و از پارک استفاده کنند؛ از این رو لازم است که پارک‌های بزرگ بیشتری در شهر ساخته شود.

تاکید شهروندان به ساخت پارک‌های بزرگ
یکی از شهروندان با اشاره به ازدحام جمعیت در پارک کوهستان و شلوغی بیش از حد آن، می‌گوید: ازدحام جمعیت آرامش را از خانواده‌هایی که برای تفریح به پارک می‌روند، سلب می‌کند. آنها به دلیل نبود جا برای نشستن، کمبود وسایل بازی و حتی سرویس‌های بهداشتی، به‌خوبی از محیط پارک استفاده نمی‌کنند.
«محمدرضا ابراهیمی» ادامه می‌دهد: پارک کوهستان بیشترین استقبال را در بین پارک‌های شهر یزد دارد؛ از‌این‌رو توسعه این پارک باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد؛ هرچند انتقاداتی به شیوه اجرای این پارک مطرح است، اما انصافا بهترین پارک شهر یزد است.
وی با اشاره به استقبال مسافران از این پارک می‌گوید: ظرفیت این پارک محدودتر از استقبالی است که از آن می‌شود از‌این‌رو مسئولان یا باید پارک را توسعه دهند و یا اینکه مشابه این پارک در سایر نقاط شهر نیز ایجاد کنند.
یکی دیگر از شهروندان هم بر ضرورت ایجاد پارک‌های بزرگ در شهر تاکید می‌کند و می‌افزاید: ساخت پارک در منطقه 3 شهرداری یزد با توجه به ساخت‌و‌سازهای آپارتمانی ضروری است. تنها فضای سبز بزرگ ایجادشده در مجاورت این مجتمع‌ها پارک مهرآوران است که هنوز تکمیل نشده است.
«زهرا مرادی» ادامه می‌دهد: استقبال مردم از پارک‌ها به‌ویژه در‌فصل تابستان به حدی است که حتی برای نشستن از فضای سبز اندک اطراف میادین هم دریغ نمی‌کنند؛ از‌این‌رو توسعه فضای سبز و ساخت پارک‌های بزرگ با امکانات بیشتر از جمله پیست دوچرخه‌سواری و اسکیت، وسایل بازی مدرن برای کودکان و وسایل ورزشی باید در دستور کار مدیریت جدید شهری
قرار ‌گیرد.
وی اضافه می‌کند: شهروندان یزد بهترین استفاده را از فضای سبز موجود در شهر می‌برند، اما باید توجه کرد که ازدحام بیش از‌حد جمعیت در پارک‌ها مشکلات بسیاری به همراه دارد و صلاح نیست که خانواده‌ای از یک طرف شهر برای استفاده از پارک به طرف دیگر شهر برود.
این شهروند می‌گوید: مدیران شهری باید به همان اندازه که برای ایجاد معابر جدید اعتبار در نظر می‌گیرند، برای توسعه فضای سبز که هم برای عمران شهری و هم برای سلامت جسم و روح شهروندان اهمیت دارد، ارزش قائل شوند و اعتبار مناسبی در‌نظر بگیرند.
وی با تقدیر از اقدامات شهرداری یزد در این سال‌ها، می‌افزاید: البته در دوره قبل هم اقدامات موثری برای توسعه فضای سبز انجام شد که نمونه آن پارک بزرگ حسن‌آباد است. باید نمونه این پارک‌ها البته با تجهیزات و خدمات بیشتر و بهتر در بسیاری از نقاط شهر ایجاد شود.

مدیریت آب فضای‌سبز
یکی دیگر از شهروندان نیز مدیریت آب برای آبیاری فضای‌سبز را کمک شایانی به تامین آب مورد نیاز برای ساخت پارک‌ها و فضای سبز جدید می‌داند و می‌افزاید: مسئولان عقیده دارند کمبود آب، بزرگ‌ترین مشکل در مسیر توسعه فضای سبز است اما اگر همین آب موجود را به‌درستی مدیریت کنند و از شیوه‌های نوین آبیاری بهره بگیرند، قطعا می‌توان فضای سبز بیشتری را نگهداری کرد.
«علیرضا مشاهیری» ادامه می‌دهد: کمبود آب در شهر کویری یزد، امری اجتناب‌ناپذیر است؛ از این رو باید از منابع موجود بهترین استفاده را برد و فضای سبز بیشتری را برای شهروندان ایجاد کرد و همین توسعه گام موثری برای لطافت هوا و افزایش رطوبت در هوای خشک کویر است.
وی می‌افزاید: برخی مواقع شاهد رها شدن آب فضای سبز در نقاط مختلف شهر و حتی آبیاری فضای سبز در ساعاتی از روز هستیم که اوج تبخیر اتفاق می‌افتد. این شیوه‌های آبیاری باید به کلی کنار گذاشته شود.

تسطیح 35 هکتار زمین برای ساخت مجتمع
معاون خدمات شهری شهرداری یزد با تاکید بر ضرورت ساخت پارک‌های بزرگ در شهر یزد، از انجام مطالعات مجتمع تفریحی بزرگ در حاشیه پارک کوهستان و اتصال این دو پارک با پل طبیعت به یکدیگر خبر می‌دهد.
«حسین صالحیان» می‌گوید: انبارهای خودروهای فرسوده در حاشیه پل تقوی با فعالیت‌های گسترده از‌جمله خروج 220‌سرویس ضایعات ماشین‌آلات فرسوده از این نقطه، تسطیح و برای ساخت این مجتمع در نظر گرفته شده است.
وی ادامه می‌دهد: طرح پارک دوچرخه‌ها برای اولین بار در کشور در این نقطه برای شهر یزد طراحی شده و با تسطیح اراضی همجوار با همکاری اداره کل راه و شهرسازی در نهایت 35 هکتار زمین برای ساخت این مجتمع تفریحی در نظر گرفته شده است.
این مسئول اظهار می‌کند: مجتمع ورزشی پارک دوچرخه‌ها به یک آکواریوم فوق‌العاده استثنایی نیز مجهز خواهد شد. خدمات دیگری از‌جمله پارک پرندگان و پارک مسافر هم برای این مجتمع در نظر گرفته شده است.
صالحیان می‌افزاید: با توجه به قرار گرفتن این پارک در حاشیه جاده کنارگذر، محل مناسبی برای توقف مسافران عبوری از شهر ایجاد خواهد شد.
معاون خدمات شهری شهرداری یزد با تاکید بر استثنایی بودن این پارک برای شهر یزد می‌گوید: طراحی این پارک و فاز صفر مطالعاتی نیز انجام شده و فاز مطالعاتی بعدی در حال انعقاد قرارداد است.
وی با اشاره به محدود بودن ظرفیت پارک کوهستان در برابر استقبال شهروندان، ایجاد این مرکز تفریحی و اتصال آن با پارک کوهستان با پل طبیعت را گام موثری برای تامین نیازهای شهروندان به فضای سبز و پارک می‌داند.

   مدیریت آبیاری فضای سبز
«حسین صالحیان»، معاون خدمات شهری شهرداری یزد، با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای مدیریت آب و آبیاری فضای سبز شهری، از انجام عملیات آبیاری فضای سبز شهری در ساعات شب از ابتدای تابستان امسال خبر می‌دهد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار