کد خبر: ۴۹۶۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴ 20 September 2017
 هیفاء پردل‌
بافق در فاصله 125 کیلومتری مرکز استان و در بکرترین و جذاب    ترین کویرهای مرکز کشور واقع شده و دارای مردمانی سختکوش است.
این شهرستان با جمعیتی 40 هزار نفری از ظرفیت‎‎های خدادادی و زیبایی در حوزه گردشگری برخوردار است، جاذبه‎‎های طبیعی و کویری، ژئوتوریسم معدنی، حیات وحش نادر و وجود بارگاه امامزاده عبدالله از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) از دیدنی‎‎های معروف این شهرستان به‌شمار می‎‎آید.
مجموعه‎‎ کمپ‎‎های کویرنوردی «شن و شادن» و «کاراکال» و همچنین مجموعه‎‎های «پارک و دریاچه تفریحی آهنشهر» و «تفرجگاه آبشار» از مهم‌ترین مجموعه‎‎های تفریحی و گردشگری دست ساخت در این شهرستان است که گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کرده است.
این شهرستان با وجود نخلستان    های بکر و زیبایش که به‌تازگی در فهرست آثار ملی قرار گرفته، دارای صنایع‌‌دستی متنوع و صنایع حصیری مانند کلاه، بادبزن، حصیر و زیراندازهاست که در نوع خود بی‌نظیر و بسیار زیباست.
با توجه به همه ظرفیت‎‎های بالقوه‎‎ای که گفته شد، هنوز بسیاری از آنها ناشناخته و مغفول مانده است که می‎‎توان با برنامه‎‎ریزی و سرمایه‌‌گذاری، آنها را در 3 بخش طبیعی، ژئوتوریستی و مذهبی، برجسته و گردشگری این شهرستان را توسعه داد.

نبود زائرسرا
یکی از زائرانی که از شیراز به بافق سفر کرده است، با اعلام رضایت از جاذبه های بکر این شهرستان، می‌گوید: برای نخستین بار به این شهرستان سفر کردم و از طبیعت کویری بکر و جذاب کویری این شهرستان متحیر شدم.
«احمد افشاری» بیان می‌کند: اکنون برای زیارت این امامزاده که برادر بی‎واسطه امام رضا (ع) هستند، آمده    ام ولی با وجود اهمیت این بارگاه و سفر گردشگران و زائران زیاد، هنوز زائر‎‎سرایی در این محل وجود ندارد.
وی ادامه می    دهد: این بارگاه در صورت توسعه و ایجاد یک زائرسرای مناسب، جاذبه‎‎ خوبی برای جذب گردشگران مذهبی و معنوی به این شهرستان خواهد بود.
«محمود امامی»یکی دیگر از زائرانی که از استان فارس به بافق آمده است، نیز عنوان می‎‎کند: این بارگاه اهمیت زیادی دارد و از مکان‎های مقدس و مذهبی این شهرستان و مکانی برای جذب گردشگران و زائران از استان و دیگر استان    هاست، ولی نبود یک زائرسرای مناسب باعث شده تا زائران با مشکل روبه‌رو شوند.
یکی از گردشگرانی که از شهرهای اطراف به بافق سفر کرده است نیز در گفت‎‎و‎‎گو با همشهری می‌گوید: وجود پارک آبشار بافق از تفرجگاه‎‎های بسیار دیدنی این شهرستان است.
«احمد احمدی» می‌افزاید: وجود نخلستان‎‎ها، پارک آهن‎‎شهر و همچنین پارک آبشار باعث رونق گردشگری این شهرستان شده و خانواده من تاکنون چندین بار است که با علاقه زیاد خواهان سفر به این شهرستان شده‎‎اند.

جذابیت‌های گوناگون
سرپرست میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بافق درمورد جاذبه های این شهرستان بیان می‌کند: جاذبه‎‎های گردشگری این شهرستان در بخش‎‎های طبیعی، تاریخی و مذهبی در برابر دیدگان گردشگران خودنمایی می‌کند که این ارکان گردشگری در سند چشم‌انداز توسعه گردشگری بافق لحاظ شده است.
«لیلا رنجبر» می‌افزاید: از دیگر ظرفیت‎‎های گردشگری بافق می‌توان به ظرفیت‎‎های اکوتوریستی، ژئوتوریسم معدنی یا معدن    گردی، نخلستان‎‎های زیبا و همچنین مناطق حفاظت‌شده با تنوع جانوری زیاد اشاره کرد.
وی از وجود جاذبه‎‎های ناشناخته و مغفول‌مانده زیادی به‌ویژه در روستاهای زیبای این شهرستان یاد کرد.

زیرساخت‌های گردشگری
رنجبر اظهار می‌کند: زیرساخت    های گردشگری بافق پاسخگوی گردشگران این دیار به‌ویژه در حوزه اقامتی است؛ به طوری‌که این شهرستان در این باره از وجود هتل‎‎های 4 و 3 ستاره، هتل سنتی باغ تیتو و مجموعه پذیرایی 38 واحدی آهن‎‎شهر برخوردار است.
وی ادامه می‌دهد: علاوه‌بر این زیرساخت‎‎ها، 3 واحد اقامتگاهی بوم‎‎گردی در روستاهای هدف گردشگری و خانه معلم این شهر، میزبان گردشگران داخلی و خارجی هستند.به گفته وی، به‌منظور توسعه گردشگری شهرستان نیز، به‌تازگی راهنمایان 70 آژانس مسافرتی از 8‌استان در این شهرستان حضور یافتند و با قابلیت‎‎های این شهرستان مطلع شدند.
این مسئول همچنین از برگزاری جشنواره‎‎های تابستانه و فرهنگی از سال گذشته تاکنون با هدف رونق گردشگری و جذب گردشگران بیشتر خبر داد.
وی ادامه می‌دهد: برگزاری سمپوزیوم ملی مجسمه‌های شنی و یادواره‎‎های شهدا و مفاخر باعث حضور دوچندان گردشگران در این شهر و آشنایی بیشتر آنها با جاذبه‌‌های گردشگری شده است.
وی می‌افزاید: براساس آمارهای موجود، تنها در فروردین ماه امسال، 330 هزار گردشگر از جاذبه‌ها و مکان‎‎های گردشگری این شهرستان بازدید کرده‎‎اند.

   بهره‎‎برداری از زائرسرای بافق در آینده‎‎ نزدیک
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بافق با بیان این‌که بارگاه امامزاده عبدالله بافق(ع) از مهم‎‎ترین زیارتگاه‌های این شهرستان و حتی استان است، اظهار می‎‎کند: این آستان مقدس زیر نظر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اداره می‌شود.
«لیلا رنجبر» می‌افزاید: هیات امنای این امامزاده مقدس(ع) به‌تازگی اقدام به ساخت زائرسرایی مناسب در جوار این بارگاه کرده و هزینه‌‌های زیادی برای تامین روشنایی مناسب، وسایل سرمایشی و گرمایشی صرف شده است که به‌زودی آماده بهره‎‎برداری خواهد شد.
به گفته وی، تاکنون 13 میلیون تومان از سوی بخش خصوصی برای ساخت یک باب هتل 3 ستاره و همچنین 400 میلیون تومان برای ایجاد کمپ شن و شادن هزینه شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار