از زمان شروع به کار و فعالیت دولت تدبیر و امید ، ایجاد اشتغال به عنوان یکی از مهمترین دغدغه ها به ویژه در حوزه مشاغل زود بازده و مشاغل خانگی مورد توجه جدی دست اندرکاران امر قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۹۶۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵ 19 September 2017
به گزارش «تابناک یزد»،در تعریف طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در سایت وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی این نوع کسب و کار به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان معرفی شده است.
همچنین در باره مزایای این نوع شغل ها به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد و شاگردی بین اعضای خانواده اشاره شده است.
در برخی کشورها حتی فعالیت های حوزه آی تی و آی سی تی نیز در کنار صنایع دستی و صنعتی کوچک وارد منازل شد و مورد استقبال خانواده ها قرار گرفته که نمونه آن جمهوری خلق چین است.
در واقع بعد از آنکه قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در سال 1390 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید بر اساس آن اگر اشخاصی فعالیت های منطبق بر تعریف این مشاغل را داشته باشند به عنوان پشتیبان چند نفر را زیر پوشش قرار داده و در منزل مشغول کار کنند تا سقف یک میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه می گیرند.
در این خصوص در استان یزد فعالیت های گسترده ای آغاز شد به گونه ای که در برخی محلات تابلوی مشاغل خانگی همچون قالی بافی و صنایع دستی دیده می شود.
این رشته ها در زمینه فعالیت‌های صنایع دستی، فرش دستباف، تولیدی (صنعت و خدمات)، تجارت الکترونیک، امور تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، عشایری، امور تولیدات گیاهی، فعالیت های فرهنگی و هنری به صورت مستقل و پشتیبان است.
از ابتدای اجرای طرح تاکنون سالانه با توجه به موقعیت ها و منابع بومی استان رشته ‌های جدید مشاغل خانگی به صورت سالانه در استان شناسایی می‌شود .
در این خصوص مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد گفت: از سال 90 که این طرح اجرا شد تا کنون 112 میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد مشاغل خانگی به یزد اختصاص داده شد.
فریبا آیت اللهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 22 هزار و 552 مجوز مشاغل خانگی صادر شد که 21 هزار و 120 نفر از متقاضیان به بانک ها معرفی شده اند.
وی اضافه کرد: از این تعداد 14 هزار و 700 نفر با همراهی بانک ها حدود 52 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی معادل 46درصد اعتبار اختصاص داده شده دریافت کرده اند.
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد تاکید کرد: در سال جاری نیز برای متقاضیان مشاغل خانگی در قالب 305رشته مجوز فعالیت صادر و 16میلیارد تومان اعتبار به عاملیت بانک های صادرات و رفاه کارگران اختصاص داده شده است.
آیت اللهی با بیان اینکه عمده مشاغل خانگی ایجاد شده در سال های اخیر برای بانوان بود که بیش از نیمی از جمعیت استان یزد را تشکیل می دهد، یادآور شد: بر این اساس حدود 80درصد مشاغل مربوط به بانوان است ولی استقبال آقایان نیز در حال افزایش است.
وی در عین حال از افزایش چهار برابری سقف فردی تسهیلات مشاغال خانگی خبر داد و افزود: با تصویب شورای پول و اعتبار ، سقف فردی تسهیلات در سال جاری از مبلغ 50 میلیون ریال به مبلغ 200 میلیون ریال افزایش یافته است.
به گفته این مسئول ،سهمیه تخصیصی بابت تسهیلات قرض الحسنه ساماندهی شده است و حمایت از مشاغل خانگی نیز هشت برابر شد و از سقف کلی یکهزار میلیارد ریال در سال گذشته به مبلغ 8 هزار میلیارد ریال در سال 96 افزایش یافته است.
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در باره نوع شغل های پرطرفدار در مشاغل خانگی نیز گفت: عمدتا از فرش دستباف و قالی بافی استقبال شده است.
آیت اللهی افزود: با این حال اخیرا در جلسه الگوی توسعه مشاغل خانگی و سهمیه تسهیلات قرض الحسنه سال 96 مشاغل خانگی استان بر شناسایی و معرفی رشته فعالیت های اولویت دار بر مبنای مزیت سنجی و توجه به رشته های مورد توجه بازار از سوی دستگاهها تأکید شده است.
وی ادامه داد: دستگاه های اجرایی در مدت یک ماه آینده فرصت دارند 100 متقاضی زیر پوشش خود را به این اداره کل معرفی کنند.
این مسئول در عین حال ثبت در سامانه را ملاک تایید و دریافت این تسهیلات عنوان کرد و یادآور شد: متقاضیان اخذر مجوز و تسهیلات مشاغل خانگی با مراجعه به سامانه به نشانی www.mashaghelkhanegi.ir ثبت نام و پس از دریافت کد رهگیری بر اساس رشته مورد نظر به دستگاه اجرایی مربوط مراجعه ‌کنند.
در اغلب موارد به دلیل هدایت نامناسب تسهیلات مشاغل خانگی و همسو نبودن آنها با اقتصاد هر منطقه ، درآمدهای کافی نصیب شاغل نشده و در نتیجه ناپایداری شغل را به همراه دارد از این رو الگوی توسعه مشاغل خانگی مدنظر قرار گرفته است .
در این خصوص نیز کارشناس اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد معتقد است در شرایط و شیوه کنونی، اقدام موثری به منظور هدایت، مشاوره متقاضیان و همسویی طرح های آنان با اقتصاد منطقه صورت نمی گیرد.
مجید هزاردستان نبود توجه کافی به ظرفیت‌های مناطق و پیش بینی نکردن مشاغل خانگی جدید بویژه در حوزه فناوری اطلاعات ، نبود برنامه ریزی آموزشی مناسب برای توانمندسازی متقاضیان، کمرنگ بودن فعالیت های پشتیبانی به نسبت فعالیت های مستقل، عدم توجه کافی به بازار و آمادگی نداشتن اغلب متقاضیان برای حضور در بازار از جمله چالش های مشاغل خانگی عنوان کرد.
وی افزود: در الگوی توسعه مشاغل خانگی ، شناسایی پتانسیل ها و مزیت های نسبی و رقابتی مناطق و جلب مشارکت فعالان و اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی و غیردولتی و نیز مداخله توسعه ای دستگاههای و مشاوره و توانمندسازی افراد قبل از معرفی به نهادهای مالی اجرایی مورد توجه است .
این کارشناس تصریح کرد: در این طرح ، تسهیلات و وام ها بر اساس موضوعاتی همچون تأمین مواد اولیه مناسب، کیفیت و مهارت و در قالب اتصال به بازار بزرگتر و با ارزش تر ارائه خواهد شد تا بتوان بر نحوه هزینه کرد آن نظارت داشت ضمن آنکه نظارت عالی بر فرآیند اجرا بر عهده کارگروه اشتغال استان خواهد بود.
به نظر می رسد برای رسیدن به اشتغال پایدار در بخش های مختلف به منظور کاهش آمار بیکاری نیازمند توجه بیشتر به فعالیت های زودبازده و مشاغل خانگی باشد در عین حالی که پرداخت تسهیلات به این بخش ها نیز نیاز به نظارت جدی تر مسئولان دارد تا بعد از مدتی شاغل دو باره به خیل بیکاران بازنگردد.
استان یزد یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد که 85درصد در شهرها و بقیه در مناطق روستایی زندگی می کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار