کد خبر: ۴۹۶۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۲ 24 September 2017
به گزارش «تابناک یزد»، محققان به رهبری بهاره رسولی، دانشمند ایرانی طی انجام یک پژوهش دریافتند که سدیم می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و LADA را که در بزرگسالان رخ می‌دهد، افزایش دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال نیوز تودی، در این نوع از دیابت، تخریب سلول‌های بتا بسیار آهسته رخ می‌دهد.

با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، دیابت یک بیماری شایع است که در ایالات متحده بیش از 29 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است. دیابت نوع 2 به میزان 95 درصد از موارد تشخیص داده شده را شامل شده که با میزان غیر طبیعی قند خون مشخص می‌شود.

این نوع دیابت اغلب در افراد میانسال و سالخوردگان تشخیص داده می‌شود. یکی دیگر از شرایط متابولیک در بزرگسالان "LADA" است که غالبا به عنوان دیابت نوع 2 تشخیص داده شده و آن نیز در بزرگسالی ظاهر می‌شود.

روند درمان "latent autoimmune diabetes of adults" (LADA) بسیار آهسته پیش رفته و در ابتدا به درمان با انسولین نیاز ندارد.

محققان در یک پژوهش جدید به رهبری دکتر بهاره رسولی از موسسه پزشکی در موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد با همکاری محققانی از دیگر موسسات سوئدی و فنلاندی به بررسی تاثیر مصرف سدیم در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و LADA پرداختند.

محققان یافته‌های خود را در نشست سالانه انجمن دیابت اروپا، در لیسبون پرتغال ارائه کردند.

تحقیقات موجود نشان می‌دهند که سدیمی که ما معمولا از مصرف روزانه نمک جذب می‌کنیم خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد.

این تیم توضیح می‌دهد که این ممکن است به این دلیل باشد که سدیم سبب مقاومت در برابر انسولین می‌شود و همچنین نمک زیاد می‌تواند منجر به فشار خون بالا و افزایش وزن شود. اما تا به حال هیچ مطالعه‌ای در مورد تأثیر مصرف سدیم بر خطر LADA صورت نگرفته است.

دکتر رسولی و همکارانش از داده‌های یک پژوهش اپیدمیولوژیک درباره عوامل خطر برای دیابت نوع 2 و LADA، استفاده کردند.

این تیم اطلاعات 355 نفر مبتلا به LADA و 1,136  فرد مبتلا به دیابت نوع 2 را بررسی کرده و نتایج آن را با یافته‌های یک گروه سالم متشکل از 1379 نفر مقایسه کردند.

در این پژوهش از پرسشنامه‌هایی برای جمع آوری اطلاعات در مورد رژیم‌های روزانه شرکت‌کنندگان استفاده شد.

محققان سپس با استفاده از این داده‌ها توانستند کالری روزانه، مواد مغذی و مصرف سدیم را برای هر شرکت کننده محاسبه کنند.

دکتر رسولی و همکارانش عوامل خطرزای ژنتیکی برای دیابت را بررسی کرده و شرکت کنندگان با توجه به مشخصات ژنتیکی به دسته‌های "در معرض خطر بالا" و "غیره" تقسیم شدند.

در این پژوهش همچنین متغیرهایی از جمله سن، جنس، شاخص توده بدنی (BMI)، سیگار کشیدن، میزان فعالیت فیزیکی و مصرف الکل نیز مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال نیوز تودی، محققان دریافتند که هر گرم اضافی از سدیم (یا 2.5 گرم نمک) در روز با 43 درصد خطر بیشتر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط داشته و برای LADA نیز هر گرم اضافی سدیم منجر به افزایش 73 درصدی این بیماری می‌شود.

همچنین مشخص شد که افرادی که در رده مصرف بالای سدیم قرار داشتند، نسبت به افرادی که در گروه مصرف کم قرار داشتند، 58 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.

این یافته‌ها ممکن است پیامدهای مهمی در جلوگیری اولیه از دیابت در بزرگسالان داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار