حدود 35 غار در استان یزد وجود دارد که در برخی از آنها آثاری از دوران غارنشینی دیده شده که بیانگر این حقیقت است که روزگاری این غارها مسکونی بوده‌اند، برخی از این غارها نيز همواره مورد توجه زرتشتیان منطقه و محل عبادت آنها بوده است که از آن جمله می‌توان به غار اشکفت یزدان اشاره کرد .
کد خبر: ۴۹۲۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱ 12 September 2017

به گزارش تابناک یزد،به گزارش ایسنا- منطقه یزد، این غار در نزدیکی روستای «هفتهر» در کوه بلندی به نام «شگفت» قرار گرفته است که به علت صعب العبور بودن مسیر آن، در قرن نهم هجری و در اوایل ورود مسلمانان به ایران، زرتشتیان براي حفاظت از آتش مقدسشان، آن را از آتشكده ناهيد به این غار منتقل کردند و مدت 30 سال در آنجا از این آتش نگهداری کردند . البته اين آتش پس از آن به ترك آباد اردكان و بعدها به شهر يزد منتقل شد.

راه ورودی غار بسیار دشوار است اما در داخل غار محوطه وسیعی است که گنجایش هزاران نفر را دارد .

غاز شگفت یزدان از سه حوضچه تشکیل شده و آب‌هایی که از سقف می‌چکد، در آن جمع می‌شده است .

همین طور که در غار پیش می‌روید با چندین حوض کوچک و بزرگ و آثاری از ساختمان روبه رو می شوید که نشان دهنده ی کارکرد سکونتی و عبادتی این غار در گذشته بوده است و خاکسترهای موجود در غار از آتش افروزی‌های زرتشتیان در این غار حکایت می‌کند .

این غار اگر چه بیشتر به عنوان یک مکان تاریخی شناخته می‌شود که هنوز زرتشتیان یزد برای برخی آیین‌ها به آنجا مراجعه می‌کنند، اما بیش از همه به عنوان یک جاذبه طبيعي زیبا و دیدنی مورد توجه است.

چاه شهریار واقع در نزدیکی این غار، تنها محلی است که می‌توان در آن آب یافت. البته این چاه از سال‌ها پیش آب مردم منطقه را تامین می‌کرده است/72

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار