کد خبر: ۴۹۲۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷ 12 September 2017
انتخاب شهردار، یکی از مهمترین دغدغه های اعضای شورای اسلامی شهر یزد پس از آغاز بکار پنجمین دوره این شورا بود.گزینه های زیادی پیشنهاد شدند و انتظار این بود که اعضای جدید شورا که خوشبختانه در این دوره از ترکیبی مناسب و مجموعه ای از افراد متخصص و مجرب تشکیل شده از میان داوطلبان، بهترین گزینه را برای شهرداری یزد انتخاب کنند.
پس از کش و قوس های فراوان و حرف و حدیث هایی در رابطه با انتخاب شهردار بومی یا غیر بومی، بالاخره اعضای شورا شهر، اولویت این انتخاب را به تجربه و کارایی- و نه بحث بومی یا غیر بومی بودن- دادند و شهردار انتخاب شد.
شهردار جدید یزد با رای قاطع اعضای شورا که نشان از اعتماد بالای آنها به گزینه انتخابی بود برگزیده شد.
با معرفی شهردار جدید، دیگر بحث انتخاب شهرداری به پایان رسیده و حالا نوبت کار است و حالا شهرداری که توانسته اعتماد عالی اعضای شورای شهر را کسب کند باید بلافاصله پس از نشست معارفه، پا به میدان بگذارد و به دنبال پیگیری مطالبات مردم باشد.
شهردار جدید باید از لاک کاغذبازی های اداری بیرون آید و در عمل، کمر همت ببندد و به مردم نجیب و شایسته یزد خدمت کند.
قطعا مردم شهر یزد مطالباتی دارند که طی سال های گذشته بنا بر هر دلایلی، برآورده نشده و انتظار دارند شهردار جدید به دنبال این مطالبات باشد.
بافت سنتی یزد چه از لحاظ جغرافیایی و چه در بعد انسانی، به گونه ای است که مطالبات مردمی هم با این نوع بافت سنتی عجین شده است، بافتی که نمونه آن در هیچ کجای نه تنها ایران بلکه در دنیا مشاهد نمی شود و منحصر بفرد است.
شهر یزد هم اکنون با برخی نارسایی های شهری روبروست و مردم هم در وحله اول انتظار دارند این مطالبات اولیه که تحقق آنها زودتر قابل دسترسی است بر آورده شود و مطالبات کلان در اولویت های بعدی قرار گیرد.
وضعیت اتوبوس های خط واحد یزد، آنطور که شایسته بوده نتوانسته پاسخگوی نیازهای مردم باشد، هر چند طی سالهای اخیر خودروهای جدیدی به ناوگان شهری یزد اضافه شد که جای تقدیر دارد اما هنوز مشکلاتی باقی است که باید رفع شود.
تعداد اتوبوس های برخی خطوط شهری، ناکافی است و برخی از این اتوبوسها دیرتر از موعد به ایستگاهها می رسند.
برخی از اتوبوسها از امکانات رفاهی از قبیل امکانات سرمایشی و گرمایشی برخوردار نیستند و حتی معدودی از آنها از لحاظ بهداشتی هم مناسب نبوده و به نظافت آنها توجه نمی شود.
ادامه عملیات 'آسفالت معابر و خیابانها ' که مدتی قبل آغاز شده بود باید در دستور کار شهرداری جدید باشد و ادامه یابد.
هنوز هم آسفالت بسیاری از خیابانهای فرعی و کوچه پس کوچه های شهر، نامطلوب و متعلق به دهها سال قبل است که باید ترمیم شود.
'قطع درختان'، معضل جدیدی است که طی چند سال گذشته توسط افرادی سودجو در سطح شهر- اماکن عمومی یا خصوصی- انجام می شود که جا دارد شهرداری یزد با استفاده از پشتوانه قانونی، با این دسته از افراد، برخورد و از قطع درختان جلوگیری کند.
اما شهر یزد همچنان از کمبود بوستان های تفریحی و اماکن گردشگری شهری رنج می برد و تمام بوستان های آن در' پارک کوهستان' - خارج از شهر- خلاصه شده است.
هر چند در گوشه و کنار شهر، بوستان های کوچکی خودنمایی می کنند اما این دسته از پارکها از حداقل امکانات تفریحی و رفاهی برخوردار نیستند و اگر آن را با شهری مثل اصفهان - زادگاه شهردار جدید یزد- مقایسه کنیم می بینیم که یزد جایگاهی در این عرصه ندارد.
هنوز شهر یزد با کمبود پل های هوایی عابران پیاده روبروست و با توجه به حجم بالای تصادفات و سوانح رانندگی درون شهری در یزد که متاسفانه بخش قابل توجهی از آنان را عابران پیاده تشکیل می دهند افزایش پل عابران پیاده در نقاط مرکزی شهر یزد ضروری است.
ضمن اینکه 'بالابر' برخی از این پلها که از پله برقی سود می برند تعطیل است و کار نمی کند که باید پرسید اگر نیاز به بالا بر نبوده چرا ساخته شده و اگر نیاز است چرا رونق ندارد؟.
یکی از مسائل و مشکلاتی که مردم نجیب و خوب یزد با آن دست به گربیان هستند معطلی آنان در راه پله های شهرداری های نواحی برای گرفتن خلافی ساختمان یا پایان کار است.
عبارت معروف 'گم شدن شتر با بارش' دقیقا در راه پله های شهرداری های یزد مصداق پیدا می کند و اغلب قریب به اتفاق آنهایی که از شهرداری خارج می شوند ناراضی و ناخرسند هستند.
باید راهکاری اندیشیده شود تا بخشی از کاغذ بازی های اداری کمتر شود و مردم برای امور ساختمانی یا مسائل شهری دیگر خود، روزها و هفته ها و شاید ماهها وقت خود را در شهرداری ها تلف نکنند.
از شهردار جدید یزد انتظار می رود در زمینه توسعه ورزش و امور فرهنگی نیز پیشگام باشد و بخشی از هزینه و وقت خود و همکارانش را به این امر مهم اختصاص دهد.
برای شهردار جدید یزد آرزوی توفیق و موفقیت می کنیم و امیدواریم در زمان تحویل منصب شهرداری به نفر بعدی، یزدی ها از شهردار وقت به نیکی یاد کنند و خنده رضایت بر لبان آنها نقش بندد.
دکتر مهدی جمالی نژاد که پیش از این شهردار اصفهان بوده از مدیران جوان این استان است که تاکنون سمت های مختلفی در استانداری و شهرداری اصفهان بر عهده داشته است.
نامبرده دارای ۴ مدرک دانشگاهی است که شامل دو مدرک از دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان، کارشناسی ارشد رشته روابط بین الملل از دانشگاه آزاد اسلامی و فارغ التحصیل دکترای برنامه ریزی شهری از دانشگاه اصفهان است.
محمدحسین فلاح
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار