وی با بیان اینکه امروز در زمینه ویروس هپاتیت بی، بستر بسیار خوبی در دنیا و در کشور ما به دلیل وجود واکسن نوترکیب هپاتیت بی ایجاد شده است، افزود: بر این اساس می‌توانیم با واکسیناسیون افراد جامعه با این واکسن، امکان ابتلا به هپاتیت بی را کاهش داده و حتی از بین ببریم. باید توجه کرد که افراد بعد از تزریق این واکسن، احتمال ابتلا به هپاتیت بی را ندارند و درصورتیکه نسبت به اهدای خون اقدام کنند، می‌توانیم به این مرحله برسیم که امکان انتقال هپاتیت بی از طریق خون را در کشور به صفر برسانیم و آن را تضمین کنیم.

پورفتح‌الله ادامه داد: سازمان انتقال خون ایران هم برنامه وسیعی را در این زمینه آغاز کرده که بخشی از آن مربوط به فرهنگ‌سازی و جهت‌گیری اهدای خون در جوانان متولد سال ۱۳۷۳ به بعد است. چراکه این افراد در بدو تولد واکسن هپاتیت بی را دریافت کردند. بر این اساس درحال حاضر جوانانی که در رنج سنی ۱۸ تا ۲۴ سال به سر می‌برند، نسل ایمنی نسبت به هپاتیت بی هستند.

جمعیت اهداکنندگان خون به سمت سالمندی تمایل دارد

مدیرعامل سازمان انتقال خون همچنین اظهار کرد: یکی از اقداماتی که دفتر جذب اهداکنندگان سازمان انتقال خون آن را سازماندهی می‌کند، این است که اهدای خون را به سمت جوانانی ببرد که واکسن هپاتیت بی را تزریق کرده‌اند و امکان ابتلا به هپاتیت بی را ندارند؛ چراکه این موضوع می‌تواند تضمین خطر صفر هپاتیت را در انتقال خون فراهم کند و در عین حال می‌تواند جمعیت اهداکنندگان خون را که در حال تمایل به سمت سالمندی است، تغییر داده و پشتوانه بسیار قوی را برای آینده انتقال خون و اهدای خون در کشور فراهم کند.

۱۰۰ هزار نفر اهداکننده مستمر خون واکسن هپاتیت بی دریافت می‌کنند

وی با بیان اینکه دومین بخش برنامه سازمان انتقال خون، واکسیناسیون اهداکنندگان مستمری است که سال‌ها اهداکننده خون هستند، گفت: طبعا این افراد مبتلا به هپاتیت نیستند، اما اگر واکسیناسیون هپاتیت بی را برای آنها انجام دهیم، امکان ابتلایشان به این بیماری را به حداقل ممکن می‌رساند. از طرفی ما سالانه ۵۰۰ هزار اهداکننده مستمر خون در کشور داریم که سالی دو بار کار اهدای خون را انجام می‌دهند. بنابراین در مرحله اول با همکاری معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، ۱۰۰ هزار نفر از اهداکنندگان مستمر خون را با واکسن هپاتیت بی واکسینه می‌کنیم. البته این کار آغاز شده و در استان‌های مختلف کشور به تدریج در حال انجام است.

غربالگری اهداکنندگان خون بار اولی

پورفتح‌الله با بیان اینکه قطعا این برنامه تا جایی که تمام اهداکنندگان مستمر انتقال خون واکسن هپاتیت بی را دریافت کنند، ادامه می‌یابد، افزود: با توجه به اینکه ما برنامه آزمایش و غربالگری اهداکنندگان بار اولی را هم اجرا می‌کنیم، این برنامه هم می‌تواند خطر صفر هپاتیت در انتقال خون را تضمین کند.

وی همچنین اظهار کرد: برنامه دیگری هم در همین راستا با عنوان ارزیابی تاثیر و کارایی واکسیناسیون هپاتیت بی در جامعه، در حال برنامه‌ریزی است. باید توجه کرد که انجام واکسیناسیون هپاتیت بی، بویژه واکسیناسیون نوزادی از سال ۷۳ به بعد جزو برنامه کشوری قرار گرفته و طبعا مراجعه جوانان برای اهدای خون این امکان را برای ما فراهم می‌کند تا بتوانیم کارایی واکسن تزریق شده‌ای را که از سال ۷۳ در کشور ارائه شده، ارزیابی کنیم.

پایش اثربخشی واکسن هپاتیت بی

مدیرعامل سازمان انتقال خون ادامه داد: به این صورت که اهداکنندگان جوان خون را پایش کنیم و اگر موردی از مثبت شدن هپاتیت بی در این افراد اتفاق افتاد، آن را ردیابی ‌کنیم تا ببینیم چرا و چگونه مبتلا شده‌اند و بررسی کنیم که نحوه واکسیناسیون به چه صورت بوده و آیا واکسن مشکلی داشته یا اشکال دیگری وجود داشته است. این ارزیابی می‌تواند در پایش برنامه کشوری هپاتیت هم کمک کند.

پورفتح‌الله با بیان اینکه واکسن هپاتیت بی را معاونت بهداشتی وزارت بهداشت از محل اعتبارات خودش تامین کرده و در اختیار سازمان انتقال خون می‌گذارد، گفت: این واکسن تولید داخل است و اثربخشی و سلامت آن به طور کامل در دنیا مشخص شده است. حال گاهی ممکن است به دلیل عدم رعایت زنجیره سرد یا برخی موارد دیگر واکسن کارایی نداشته باشد که ما آن را پایش می‌کنیم.