یزد به عنوان دومین استان معدنی ایران، سرشار از منابع بسیار غنی و نعمت های بیشمار زیرزمینی است و برای بهره مندی از این نعمت ها و استفاده برابر و عادلانه از آن توسط نسل حاضر و حفظ آن برای آیندگان نیازمند برنامه ریزی هدفمند است.
کد خبر: ۴۸۸۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰ 04 September 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛یزد با فعالیت بیش از 3400 واحد صنعتی و اشتغال حدود 100 هزار نفر در این بخش چهارمین استان توسعه یافته صنعتی است که رتبه نخست کشوری از لحاظ تنوع بیش از 50 نوع مواد معدنی دارد.
همچنین رتبه دوم تولید محصولات نساجی و رتبه سوم تولید فولاد را در سطح ملی در اختیار دارد، هم اکنون بیش از 800 نوع کالا در کارخانه های استان تولید می شود، و در آینده از لحاظ تولید سنگ آهن، خاک صنعتی و باریت رتبه نخست را از آن خود خواهد کرد.
در این شرایط و با وجود معادن بزرگی همچون مجتمع معدنی چادرملو ، سنگ آهن مرکزی ایران (بافق) و دومین معدن سرب و روی جهان در مهدی آباد مهریز باز هم هر روز شاهد کشف معدنی جدید در این استان هستیم.
به گفته مسئولان در 90 درصد مساحت استان پهنه معدنی وجود دارد که در 28 پهنه به میزان 10هزار کیلومترمربع اکتشاف شد و به تازگی بزرگترین معدن سنگ آهن ایران با ذخیره 2 میلیارد تن در عمق 1500متری زمین و با خلوص 70 درصد در مسیر جاده یزد - طبس کشف شد که این کشف چراغی را در برابر معدنکاران و بخش صادرات استان روشن کرده است.
اما نکته مهم اینجاست که یزد هم اکنون هشتمین استان برتر صادرکننده غیر نفتی کشور است و 50 درصد خوراک صنایع فولادی ایران را تامین می کند چگونه باید برنامه ریزی کند تا با جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده از مواد معدنی ، حقوق و حقوق آیندگان از این ذخایر نیز حفظ شود.
در این میان بخش دولتی یک وظیفه و بخش خصوصی نیز وظیفه دیگری دارد یعنی دولت باید برنامه ریزی و سیاست گذاری کلان و تسهیل گری داشته باشد، تا در آینده شاهد رشد اقتصاد مقاومتی و مردمی به حضور گسترده بخش خصوصی باشد.
از سوی دیگر بخش خصوصی نیز باید با استفاده از نوآوری و بهره گیری از توان متخصصان نخبه و جوان کشور راه رسیدن به سعادت و توسعه را هموار کند.
ایران هم اکنون یک درصد جمعیت جهان را دارد، طبق آمارهای رسمی، یک و 72 صدم درصد آلایندگی ها به ویژه گازهای گلخانه ای را تولید می کند که به معنای آن است، نتوانستیم با برنامه ریزی درست حق و حقوق آیندگان را رعایت کنیم بنابر این اگر نکات یاد شده با بهره گیری از توان متخصصان مدنظر قرار گیرد نه تنها خودمان بلکه فرزندانمان هم سود می ببرند.
یزد با وجودی که چهار برابر جمعیت خود تولیدات صنعتی و معدنی دارد و بخشی از این موفقیت مرهون بهره گیری از توان نخبگان جوانی که از لحاظ ضریب جمعیت جوان، استان را در رده هشتم کشوری قرار داده است و این امر می تواند ظرفیتی بزرگ برای کشور باشد.
همین که سید محمد میرمحمدی استاندار یزد، در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) همراه با سه مشاور جوان با رسانه ها ارتباط برقرار می کند، و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، جوان ترین معاون استانداری هاست می تواند الگویی برای مدیران بخش خصوصی از پتانسیل بزرگ یزد و رسیدن به قله های بالای موفقیت در آینده باشد.
نکته بعدی اجرای دقیق مفاد اقتصاد مقاومتی و دستور مقام معظم رهبری در استفاده درست از ظرفیت های معدنی و ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی است .
چرا باید مواد معدنی در استان تولید و با قیمتی پایین فروخته شود و در خارج استان یا کشوری دیگر تبدیل به کالایی با ارزش افزوه شود و با چند برابر قیمت ماده خام به فروش رسد.
و اما، نکته پایانی اینکه تا چه میزان در برداشت ، تولید و بهره وری مواد معدنی به رعایت مسایل زیست محیطی و طبیعت اطراف توجه می شود؟!
در چند سال اخیر با ایجاد کارخانه ها و مجتمع های جوار معدنی بخشی از مسایل زیست محیطی همچون نابودی راه ها و جاده ها کاهش یافته اما رعایت معیارهای ملی و بین المللی در کاهش آلایندگی واحدهای معدنی و استفاده از ابزارها و تکنولوژی های جدید برای برداشت و فرآوری ضروری است .
و اما، شعار پایانی این باشد، اگر فرزندان و کشورمان را دوست داریم هر آنچه امروز برای خود دوست داریم، می خواهیم برای آنان نیز حفظ کنیم تا آنها بتوانند برای گذران زندگی از این منابع زیرزمینی بهره مند شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار